Gå til innhold

GeForce 6800LE VS Radeon 9800pro

Sjark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei skal kjøpe nytt skjermkort, nå har jeg radeon 9600. Jeg skal bruke det til spill og videoredigering, hvilket av kortene i tittelen er det beste kjøpe, og Hvilket er mest overklokkings venlig??

6800LE helt klart.. stort moddepotensiale og myyye mer "fremtidsrettet" enn 9800.

Lenke til kommentar
Hei jeg bare poster spørsmålet mitt her jeg...

Oki.... en kammerat av meg sa at det er bedre å kjøpe 9800pro en 6800le

er dette sant jeg har ca 2500 å kjøpe skjermkort på så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å velge :ermm:

har sett litt på denne er den "bedre en 9800pro?? [url="http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300896&cks=PRL"]http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300896&cks=PRL[/url]

er kanskje over men jeg skal skrape litt ut av lommeboka. :cry:
men kommer dette korte til å dra HL2 bedre en 9800pro??

trenger korte før HL2 kommer :whistle:
Lenke til kommentar
Hei jeg bare poster spørsmålet mitt her jeg...

Oki.... en kammerat av meg sa at det er bedre å kjøpe 9800pro en 6800le

er dette sant jeg har ca 2500 å kjøpe skjermkort på så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å velge :ermm:

har sett litt på denne er den "bedre en 9800pro?? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300896&cks=PRL

er kanskje over men jeg skal skrape litt ut av lommeboka. :cry:

men kommer dette korte til å dra HL2 bedre en 9800pro??

trenger korte før HL2 kommer :whistle:

9800 tilhører forrige generasjon's kort.. 6800 serien er den nyeste til nvidia ;)

Lenke til kommentar

Det er jo først når man får modda 6800le at det er noe nevneverdig bedre enn 9800pro. Det å si at det er mere fremtidsretta blir feil å si. Ettersom det ikke støtter noe særlig nyere dx 9c mot 9800pro sin 9b. Eneste er jo ps 3. Men dette har vi enda til gode å få se gi bedre ytelse i spill med. Eller i det hele tatt se implementert i spill. Og video encodings funksjonen i 6800 agp kortene er det noe føkk med. Og så var det alle problemene med 6800le kortene. Selv om det kanskje virker som jeg er veldig pro ati så har jeg faktisk vurdert selv å skaffe meg et 6800le. Men det er nettopp på bakgrunn av research at jeg enda sitter med 9800pro@xt. Er jo kjipt å få et b produkt. Men de høyere modellene i serien er selvsagt bra rett ut av eska.

Lenke til kommentar

Det er for det meste riktig det Onanias, det er først når man modder og klokker at 6800LE blir en del bedre enn 9800pro. Men alle kortene som ligger hos Norek nå er av de nyeste 6800LE, skal ikke være den produksjonsfeilen på de.

Men et 6800LE er mye enklere å få klokket/moddet enn et 9800pro. Man kan åpne enten 12 eller 16 pipelines, og de aller fleste kan klokkes en god del på core og enda mer på memory. Da snakker jeg hovedsaklig utfra hva folk har fått til med Gainward 6800LE, inkludert meg selv. Mitt Gainward 6800LE hadde ingen problemer med å kjøre på 16 pipelines, 6 vertex shaders. Får ikke klokket så mye på core da jeg har åpnet pipelines, men minnet kan klokkes til godt over DDR800MHz (originalt 700MHz).

Og hvis man får et av disse kortene som er så lettmodda, er det ingen grunn til å kjøpe et 6800NU, for det får du moddet til for 500,- mindre.

Lenke til kommentar
Og video encodings funksjonen i 6800 agp kortene er det noe føkk med.

Er vel litt feil å dra inn dette når det er r9800 det skal sammenlignes med... Den videobrikka klarer kanksje dekoding av mpeg2 med en senere driver.

Altså 6800le har en føkt videobrikke, mens r9800 har ikke det en gang iirc...

Lenke til kommentar

Det kortet er jo bare et 9800pro med en vga silencer. Har samme på mitt kort. koster under 200kr...men såklart her får du jo garanti med den modden. Men om man leser på hjemmesiden til kort produsenten så har de ikke mye god engelsk kunnskaper...

"Quit": Less than 20dB

Cool: IceQ provide 30% "leass" heat

Dette er jo rett og slett latterlig.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med å oppgradere fra Radeon 9600 til 9800 Pro. Mellomrommet er ikke spesielt stort. Ville heller ventet litt, deretter oppgradert til et "High-End"-skjermkort.

R9800Pro er opptil over dobbel så rask som R9600XT. En oppgradering fra R9600 til R9800Pro vil være ganske betydelig.

Lenke til kommentar
Ettersom det ikke støtter noe særlig nyere dx 9c mot 9800pro sin 9b. Eneste er jo ps 3.

Erh...

R(V)3x0 "kjerna" er SM2.0, altså DX9.0, ikke DX9.0b. Blander med R420? ;)

Secondly, NV4x serien støtter også VS3.0, ikke bare PS3.0...

Dessuten så har MistaPi rett ^Th0mas^ =)

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig ser jeg ikke poenget med å oppgradere fra Radeon 9600 til 9800 Pro. Mellomrommet er ikke spesielt stort. Ville heller ventet litt, deretter oppgradert til et "High-End"-skjermkort.

R9800Pro er opptil over dobbel så rask som R9600XT. En oppgradering fra R9600 til R9800Pro vil være ganske betydelig.

På papiret er det nok riktig men i praksis vil 9800 pro sjelden eller aldri være dobbelt så rask som 9600xt. Ytelseforskjellen vil være merkbar men jeg tviler på noe halleluja opplevelse.

Vi vet jo alle hvor lite syntetiske tester har å si men jeg vil likevel nevne at jeg med 9600xt får 4300 i 3dmark 03 og man får vel ikke veldig mye mer enn 6000 med 9800 Pro?

Lenke til kommentar
Ytelseforskjellen vil være merkbar men jeg tviler på noe halleluja opplevelse.

Med høy oppløsning (1280x960+) og 4xAA/8xAF så vil det nok være en nærmest halleluja opplevelse.

Det er snakk om i en del tilfeller å gå fra uspillbart til ganske spillbart. (Klart, dette er en individuel term).

Vi vet jo alle hvor lite syntetiske tester har å si men jeg vil likevel nevne at jeg med 9600xt får 4300 i 3dmark 03 og man får vel ikke veldig mye mer enn 6000 med 9800 Pro?

Med 4xAA ville forskjellen vært en del større. MSAA gir et ganske stort ytelse tap på R9600XT pga den nokså lave minnebåndbredden.

Lenke til kommentar
Med høy oppløsning (1280x960+) og 4xAA/8xAF så vil det nok være en nærmest halleluja opplevelse.

Det er snakk om i en del tilfeller å gå fra uspillbart til ganske spillbart. (Klart, dette er en individuel term).

Mulig det. Jeg ble i hvertfall utrolig skuffet når jeg byttet mellom 9600xt og 9800 pro. Merket ikke den store i de spillene jeg prøvde. Om det er AA/AF eller ikke er ikke viktig for meg men ren hastighet i høy oppløsning teller og der syns jeg ikke det var stor nok forskjell til å bruke penger på en så liten oppgradering.

Skal du oppgradere fra 9600xt vil jeg anbefale å ta steget høyere enn 9800 pro.

Lenke til kommentar
PS2.0 extended var vel allerede tilgjenglig i DX9.0.

Du mener det som blir omtalt som PS/VS2.0+? Det er omtalt som PS2.0a, som kom med DX9.0a releasen. DX9.0 hadde PS2.0 og VS2.0. DX9.0a og b kom pga. FX seriens 2.0+ claim.

Men, hvis vi skal være pirkete på det så kom PS og VS allerede ved DX8.0...

Dog bare i statiske kontrollere, men det var starten på denne "era".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...