Gå til innhold

Noen som arbeider med programmering her?

Blib

Anbefalte innlegg

Som nevnt i den andre tråden min tenker jeg da på å blir programmerer (tror i alle fall at jeg nevnte det :)) - men jeg lurer litt på hvordan dette er i praksis? Ser for meg at det kanskje kan bli litt repetitivt etter en 30 år bare. Noen her som har holdt på litt som profesjonell programmerer noen år og kan fortelle litt om hva de arbeider med og hvordan det går liksom? Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som nevnt i den andre tråden min tenker jeg da på å blir programmerer (tror i alle fall at jeg nevnte det :)) - men jeg lurer litt på hvordan dette er i praksis? Ser for meg at det kanskje kan bli litt repetitivt etter en 30 år bare. Noen her som har holdt på litt som profesjonell programmerer noen år og kan fortelle litt om hva de arbeider med og hvordan det går liksom? Takker :)

Jeg jobber som programvareutvikler i eget firma, så begynner å danne meg litt grunnlag for hvordan en slik jobb er.

For meg er det ofte:

* Komme seg opp så tidlig som mulig

* Se på en evig lang TODO-liste og kose tidsklemma og motivasjonstrollet

* Gjøre veldig mye saklig arbeid som: shellskript, oppsett av server/klient, utvikling av programvare av ymse ting (GUI, backend, hacking på kjernen til Linux osv.)

* Begynne bli litt lei og innser det er tid for middag

* Jobbe utover kvelden til jeg ikke skriver god kode lengre, eller står fast på et logisk problem.

Logiske problem løses best i søvne :)

Utvikler økonomisystem som kjører på Linux. Så det er både generell GUI koding og backend som består av tjener og klienter som skal prate sammen og utveksle informasjon. I tillegg litt ymse Linux-hacking siden vi baserer hoveddelen på det operativsystemet. Kan sikkert fjase om dette utrolig lenge :)

Lenke til kommentar

Som programmerer kan du gjere veldig mykje interessant, trikset er vel ofte å hindre at du havner på "feil skular". Ei god universitets/høgskuleutdanning hjelper deg godt på veg.

Dersom du t.d. tar ei Master-grad i Datateknikk (dette held eg på med no), så vil du nok kunne få relativt varierte jobbar seinare i livet. Dersom du tar eit 2-årskurs der du lærer å programmere i Visual C++, og det er det einaste du kan, må du nok rekne med å ha ein jobb som ikkje er spesielt utfordrande.

Sidan eg framleis held på med universitetsutdanninga er eg nok ikkje den personen du helst ville høyre frå, men eg luftar no mi meining likevel... ;)

Lenke til kommentar

Progammerer, hva slags programmerer? Ønsker du å jobbe med programvareutvikling for mac, pc, eller kansje web?

Fellesnevnere er uansett at selv om man er ferdig på skole så er man aldri ferdig å lære, det er viktig å kunne holde kunnskapene ved like hele tiden slik at man ikke "faller av lasset".

småting å huske:

-Lære seg å håndere masse kode i hodet,

-holde oversikt over muligens svære todoer og tidsplaner etc

hce forklarer det ganske bra, og det med at man fort begynner å kode i drømme stemmer ganske bra. Har kommet på mye i søvne. :)

Lenke til kommentar
Progammerer, hva slags programmerer? Ønsker du å jobbe med programvareutvikling for mac, pc, eller kansje web?

Heh, før du nevnte det der kom jeg ikke på at det ville være forskjell engang. Tenker selv på å utvikle PC/cross-platform eller *kanskje* web.

Når du nevner å ta holde seg oppdatert, mener du da bare at du må alltid arbeide med ting og utfordre deg selv og slikt, eller å ta videreutdanningskurs og den slags? Helt begge deler kanskje?

Lenke til kommentar

Tror poenget er at tekonologien utvikler seg hele tiden, derfor må du også utvikle deg.

Jeg er ikke mye til programmerer, men ser det bare på lille jeg har holdt på med å lage websider og hvor drastisk måten å lage websider har endret seg de siste årene. Folk som da ikke holder seg oppdatert vil falle utenfor og ende opp med å lage utdaterte websider som ikke strekker til i dagens marked, men som kanskje gjorde det for fem år siden.

Regner med at noe av det samme gjelder for annen programmering i hvert fall hvis du jobber mot web. Kan jo bare se på hvordan PHP har utviklet seg de siste årene, så tror jeg det gir deg et fint bilde på hvorfor man må holde seg oppdatert.

Edit. Lykke til! og ikke la deg skremme av at det er mye jobb osv. fordi det er det nesten uansett hva man velger å gjøre/utdanne seg som.

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...