rbuljo Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 har skjønt at det brukes innen vannkjøling og at det fungerer på prinsipp at 2 forkjellige metaller reagerer med DC strøm og det skjer noe termiske greier.. har lest på overklokking.no men ble litt for mye info for meg. vil bare ha ett kjept og godt svar uten og måtte lese til imorn.. hva er fordelene med og bruke dette til pc vannkjøling, og er det verdt pengene? hvor mye bedre blir det med peltier kontra uten.? kan det ettermonteres? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Kort forklart så er et peltierelement en plate som blir kald på dene siden og varm på den andre. Hvor kald den blir, avhenger av hvor god kjøling den får på den varme siden. Vannkjøling er anbefalt. Den kalde siden monteres mot CPU eller hva du måtte ønske å kjøle. Peltier er relativt strømkrevende, og det kan være en fordel med en separat PSU til dette. Det var en kort forklaring, en grundigere og bedre forklaring finner du som sagt på www.overklokking.no. Edit: http://overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html Endret 2. november 2004 av Rikky Lenke til kommentar
kverna Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 viktig info jeg kan tilføre Rikky's inlegg: Peltier kan kjøle ned mot frysepunktet (og lenger hvis man har den rette kjølingen på den varme siden.) Pga denne temperatur forskjellen på luft og peltier må man isolere godt, rundt sokkelen og inne i selve sokkelen. Man må også smøre hulrommet i sokkelen med dielektrisk fett for å hindre at det oppstår rust (eller noe) og man må smøre dielektrisk fett nede i "pins" på sokkelen. også for å hindre rustdannelse (mulig "rust" ikke er rette ordet men det nermeste jeg kommer her jeg sitter på skolen ) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Isolerer gjør man pga. kondens. Noe datadeler ikke er så veldig glade i... Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 ok.. takk for fine svar.. er det verdt pengene? eller er det kun for 67ghz overklokkere? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Tja, er vel egentlig ikke verdt pengene. Men moro er det, og litt skummelt. Kan lett ta knekken på komponenter... Men det går greit så lenge du er forsiktig og vet hva du holder på med. Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hei.. Jeg lurer på hvordan det kan ta knekken på komponetene..?? Hvis du isolere godt nok ikke får noe kondens så burde vel alt gå bra..??? Eller ossen er det med det..???? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dårlig isolering er lettest å ødelegge komponenter med ja. Men man kan jo også få vannlekasje, kortslutning og noe tull med elementene... Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hei.. Jeg lurer på hvordan det kan ta knekken på komponetene..?? Hvis du isolere godt nok ikke får noe kondens så burde vel alt gå bra..??? Eller ossen er det med det..???? Først og fremst, les retningslinjene hva angår overdreven bruk av "!" og "?". Det er nemlig ikke lov *hint, hint* Hvorfor kan det ta knekken på komponentene? Jo, i luft er det alltid en andel vann som kommer naturlig fra pust, hav og tåke. Hvis luften blir kjølt ned kommer det også frost på komponentene, det er ikke farlig sånn helt med en gang, men hvis moboet ditt er glovarmt så smelter dette da. For dem som har ganske kalde moboer også, setter frosten seg og når du slår av maskinen tines frosten og blir til vann. Dermed vil det ligge pytter nede i mobo, gfx kort, RAM og prosesor. Dette gjør at når du starter PC'en igjen så vilkomponenter kortslutte pga. vann og væske. Du har sikkert hørt at du ikke må blande vann og elektrisitet før? Dette er nettopp hvorfor Men ikke glem å kort ned på diverse "!"'er og "?"'er! En er alltid nok til en setning Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Du har sikkert hørt at du ikke må blande vann og elektrisitet før? Dette er nettopp hvorfor Men ikke glem å kort ned på diverse "!"'er og "?"'er! En er alltid nok til en setning Går Elektro så jeg har jo litt peil på det da. Hehe Viste ikke at det ikke var bra med for mye tegn og sån jeg. Men takk for påminnelsen. Og en ting. Jeg har lest no greier om at elementet må ha et press på seg? Vet du noe om det? og eventuel hvor mye press, hvor kan jeg lese om det eller no? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Vet ikke om det bør ha press mot seg, men det burde være goop slik: GPU--->Peltier Peltier--->Kjøleblokk Lenke til kommentar
kverna Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 burde vel være en coldplate også vel ? Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 ok.. takk for fine svar.. er det verdt pengene? eller er det kun for 67ghz overklokkere? Hehe, er noe innen data verdt pengene? Taper dem gjør en i alle fall... Lenke til kommentar
space Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 PELTIER krever ikke kjappe svar! Skal man ha noe ubytte av det, må man bruke krefter på å forstå teknikken. Peltier egnet seg bedre tidligere da CPU'ene produserte mindre varme. I dag egner de seg kun i seriøse vannkjølingsett og kraftige strømforskyninger, men utbytte er likevel mindre enn tidligere. Årsaken er at det er STORE mengde varme som skal ut av systemet. Fort vekk over 300W! Mer en det dobbelte av den miste effekten på en liten kokeplate. space, tidligere peltierbruker Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 PELTIER krever ikke kjappe svar! Skal man ha noe ubytte av det, må man bruke krefter på å forstå teknikken. Peltier egnet seg bedre tidligere da CPU'ene produserte mindre varme. I dag egner de seg kun i seriøse vannkjølingsett og kraftige strømforskyninger, men utbytte er likevel mindre enn tidligere. Årsaken er at det er STORE mengde varme som skal ut av systemet. Fort vekk over 300W! Mer en det dobbelte av den miste effekten på en liten kokeplate. space, tidligere peltierbruker så dumener det ikke er noe å satse? Lenke til kommentar
MrGame Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 ett alternativ til prosessorer som utvikler masse varme kan jo være å kjøpe Amd Athlon xp mobile. De som er laget for bærbare makskiner og har lav effekt i forhold til de vanlige. har kjøpt meg dette selv og gleder meg til å kjøre noen tester samt etterhvert teste peltier vannkjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå