Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kringsjå studentby,mulig å dele linje? (trådløst)

Anbefalte innlegg

er det mulig å dele nett-linje (stundetbynett)?

Har en kompis som har nett og jeg bor i blokka ved siden av ham. Drømmer om å sette inn ruter med ekstern antenne hos ham og en pringles antenne hos meg (?) :)

er det mulig å få til?

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på avstanden er jeg usikker men om han bor på siden vendt mot deg og du kjøper en god ekstern antenne og kjører noe for å forsterke signalet hjemme hos deg burde det gå fint. (Jeg deler over gangen i en korridor uten noe ekstra antenne og det funker bra).

med tanke på oppsettet plugges nettet rett i routeren du setter opp hos han og han kobler seg inn i den (med kabel eller trådløst). Da vil dere begge dele utvendig ipadresse og være på nett begge to. Dog må en av dere eller begge auth'e mot UiO sine jevnlig for å holde nettet oppe (men det vet du vel)

Lenke til kommentar

jepp, takk for svar! har selv bodd i hybel med stud.by.nett i noen år, men sa opp kontrakten i sommer og fikk ikke hybel med nett denne gangen, ventelista er dessuten lang skal man tro resepsjonen.

Bor i 24, han i 28, så det er relativt kort luftavstand.

Har han noen mulighet til å regulere båndbredden min forresten?

Lenke til kommentar
jepp, takk for svar! har selv bodd i hybel med stud.by.nett i noen år, men sa opp kontrakten i sommer og fikk ikke hybel med nett denne gangen, ventelista er dessuten lang skal man tro resepsjonen.

Bor i 24, han i 28, så det er relativt kort luftavstand.

Har han noen mulighet til å regulere båndbredden min forresten?

Siden trafikken til deg kun går gjennom ruteren, og ikke maskinen hans, er det vel ruteren som må ha støtte for dette.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Naboen og jeg deler ADSL. Det betyr havl pris på bredbånd det. Jeg har en trådløs ruter som jeg har plassert i vinduet og vips så har både han og jeg full dekning ! Genial løsning. :whistle:

hvor lang avstand er det snakk om? bruker du ekstern antenne?

og generelt sett, må jeg bruke ekstern antenne? tenkte å kjøpe Linksys WRT54G

Lenke til kommentar

Har faktisk en Linksys WRT54G selv og den funker utmerket :) du kan faktisk legge inn uoffisiell firmware på den for å øke sendestyrken på antennene samt båndbredde styring. høres jo ut som midt i blinken for deg hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...