Gå til innhold

Valg av videregående skole

Knudix

Anbefalte innlegg

IKT vil for en datakyndig fortone seg som utrolig kjedelig og ikke i nærheten av lærerikt. Det er i hvertfall hva jeg opplevde. Derimot så kan du regne med å få god tid til å game for de som liker det, eller som jeg gjorde, satt og progget php ting.

Men om du klarer å finne deg en bra læreplass etter skolen kan du nok lære litt og komme litt inn i miljøet.

Hadde jeg kunne valgt på nytt tror jeg at jeg ville tatt allmen først og så gått rett på høyskole/universitet med informatikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Hva er det du trenger av utstyr for å gå der? Ei jente i klassen sa du måtte ha Bærbar, digitalkamera og videokamera. Stemmer dette?

For ei hoven tispe! Forus tends to do that with people. Folk tror at de går på verdens beste linje sammen med verdens beste lærere og elever bare fordi det er litt høyt snitt for å komme inn. Det er egentlig ikke høyt en gang.

Det du må ha er batterier, video- og minidisk-kasetter, lim, saks og en del annet billig stasj.

Så klart hjelper det med laptop, video- og fotokamera. Det hadde jeg og det var en sann fornøyelse å se andre la skolens utstyr gå på rundgang.

Hva lærerne angår er det litt skralt. En del av dem er ikke utdannet som lærere en gang, men på den annen side så kan de sakene de lærer fra seg veldig godt.

Lenke til kommentar
Medier og kommunikasjon innebar for meg mye design og litt for lite film. Databruk kan du bare glemme, her snakker vi Apple, strict. Web er det en del av.

Kan jeg bruke laptop? Forstod det slik fra denne setningen at det var bare Apples det gikk i?

Om jeg skal skal bruke f.eks eget digitalkamera, trenger det være noe sånn avanserte fotograf ting?

Vi har et Olympys MJU300 med 3megapixels. holder dette fint?

Endret av Knudix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Medier og kommunikasjon innebar for meg mye design og litt for lite film. Databruk kan du bare glemme, her snakker vi Apple, strict. Web er det en del av.

Kan jeg bruke laptop? Forstod det slik fra denne setningen at det var bare Apples det gikk i?

Om jeg skal skal bruke f.eks eget digitalkamera, trenger det være noe sånn avanserte fotograf ting?

Det går i eple på skolen, men du kan selvsagt ha med skikkelige varer hjemmefra. Kameraet så bra ut.

Lenke til kommentar

Det går i eple på skolen,

:dontgetit: Hvorfor det? Hva har eple som ikke vindu har? Har aldri prøvd eple jeg... :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
grunnen til eple brukes er vel at du skal få en forsmak til arbeidslivet hvor mange arbeidsstasjoner bruker eple :)

Eller fordi læreren som Elin, Pål, Arne Olav og Anders kommer fra et eple-miljø. Eneste positive jeg ser i å bruke eple er at det er vanskeligere å ødelegge noe. Vi fikk tak i administratorpassordet begge årene og gjorde vanvittig mye morsomt.

Lenke til kommentar

Det beste valget du kan gjøre ang. vgs er å gå vanlig allmenfag og velge

2MX, 2FY, 2KJ, 3MX, 3KJ, 3FY (går sikkert ikke på alle skoler, 2MX/3MX)

Da kan du komme inn på hva som helst, data ingenør også. Det du interreserer deg for når du går i 10. er sannsynligvis ikke det samme du interreserer deg for når du går ut av vgs, så tenk allsidig.

Har selv gått øk.ad med full fordypning i IT, 2/3ITa 2/3ITb. Holder du på litt med data nå, kan du sannsynligvis 90% av det du lærer i disse fagene. Du må videre på høgskole/universitet uansett, og da lærer du det samme om igjen.

Angrer veldig på at jeg valgte tullefag i stedet for realfag, som jeg har tatt i ettertid, men dette koster jo penger og tid.

Summa sumarum, velg profesjons/fagutdanning med en gang, eller gå allmen med fordypning i realfag, da kan du ikke slå feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skjønner ikke hvorfor det ikke skal gå i Apple heller. Kan Windows-fanatikerne prøve noe nytt og.

XP banker OS X anyday,

Lenke til kommentar
Det beste valget du kan gjøre ang. vgs er å gå vanlig allmenfag og velge

2MX, 2FY, 2KJ, 3MX, 3KJ, 3FY (går sikkert ikke på alle skoler, 2MX/3MX)

Da kan du komme inn på hva som helst, data ingenør også. Det du interreserer deg for når du går i 10. er sannsynligvis ikke det samme du interreserer deg for når du går ut av vgs, så tenk allsidig.

Har selv gått øk.ad med full fordypning i IT, 2/3ITa 2/3ITb. Holder du på litt med data nå, kan du sannsynligvis 90% av det du lærer i disse fagene. Du må videre på høgskole/universitet uansett, og da lærer du det samme om igjen.

Angrer veldig på at jeg valgte tullefag i stedet for realfag, som jeg har tatt i ettertid, men dette koster jo penger og tid.

Summa sumarum, velg profesjons/fagutdanning med en gang, eller gå allmen med fordypning i realfag, da kan du ikke slå feil.

Det du sier der høres skikkelig smart ut..

Noen skoler i oslo som støtter alt dette??

Lenke til kommentar
Vil tro det er veldig mange. Problemet er at disse fagene er både gruelig kjedelig, og ganske vanskelig for mange.

Nja, jeg synes ikke det er kjedelig i forhold til mye annet. Det er jo veldig individuelt.

At fagene kan være ganske vanskelig for mange stemmer jo. En liten pekepinn kan vel være slik; hvis du får 5 i matte og naturfag på GK går det helt greit, eller hvis du får 4 uten jobbing.

Lenke til kommentar
Hørte fra rådgiveren på skolen at det var vist vanvittig vanskelig å komme inn på IKT... Det var vist snakk om 15.000 - 20.000 som ville inn, og max 40 plasser i Rogaland!

hehe, så alle elevene på alle fagene vil inn der? :)

Jeg søkte til stavanger og kom på 3 ventplass uten å komme inn, men vel å merke så hadde jeg allerede da kommet inn på www.kvs-lyngdal.no :)

for å reklamere litt:

Meget god skole, og der kan jeg nærmest garantere folk som vil inn og som har ok karakterer at dem kommer inn. Og siden lærerne på den skolen faktisk kan det dem driver med samt at vi får leke både med web og linux så er det ganske så kjekt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...