G2Petter Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Se på denne oppgaven: a)a) 2 tan v Vis at tan 2v = ---------- 1-(tan v)^2 Den er enkel, ,en du må bruke den i oppgave b... b) En stang med lengde L ligger på et rør som har et sirkelformet tverrsnitt med radius r. Kontaktpunktet mellom stanga og bakken har avstanden d fraa kontaktpunktet mellom røret og bakken. Det andre endepunktet på stanga her høyden h over bakken. Finn h uttrykt ved L, r og d. Jeg legger ved et bilde for å illustrere hva boka mener. L er lengden på hypotenusen, h er lengden på den korteste kateten, d er avstanden fra den spisseste vinkelen og til tangeringspunktet med sirkelen, og r er radien i sirkelen. Jeg trenger ikke å få løsninger, bare jeg får litt hjelp på veien... Nå står det helt stille for meg. mvh, Petter Brodin Edit: Hypotenusen skal liksom tangere sirkelen... Endret 2. november 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg får ikke sove. Eksamensangst eksamen om tre timer bruk: tan2x = sin2x/cos2x cos2x= 2cos^2(x)-1 sin2x=2cosx*sinx cosxcosx+sinxsinx=1 setter dette inn i tan2x = [2cosxsinx]/[2cosxcosx -(cosxcosx+sinxsinx)] = 2cosxsinx/(cosxcosx-sinxsinx) Deler oppe og nede med cosxcosx og får =[2sinx/cosx]/[1-(sinx/cosx)^2]=2tanx/(1-(tanx)^2) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Har ikke fått sett på det ordentlig ennå, men hvis det stemmer, så vil jeg ønske deg ALL LYKKE TIL PÅ EKSAMEN! Jeg ønsker deg jo lykke til uansett, da. Ja, da mangler jeg bare svaret på b), da Endret 2. november 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg får ikke sove. Eksamensangst eksamen om tre timer Eksamen klokka 01.38? Lenke til kommentar
jrz Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 hahaha.. lurer på hvilken skole det kan være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå