NuckChorris Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Hei, Jeg har begynt så smått med min hjemmeside...men har endel spørsmål.. Har lært meg basic html..har planer om å lære meg css også.Skal bruke Dreamweaver(har gått gjennom endel tutorials) og har satt sammen en veldig enkel side som en slags test, med veldig annet oppsett og utseende og slikt enn det jeg kommer til å satse på..har også planer om å bruke Photoshop til å lage en logo og litt slikt.. Men lurer litt på hvordan jeg skal sette alt sammen og i hvilken rekkefølge...som dere sikkert skjønner har jeg aldri gjort dette før..har lest og prøvd og feilet et par uker når jeg har hatt tid..bør jeg bli "ekspert" på html og css, samt programmene PS og Dreamweaver før jeg begynner på siden slik jeg vil ha den? Bør jeg lage logoer og slikt før jeg setter det sammen i Dreamweaver? Eller bør jeg ha en en slags mal ferdig for så å sette det inn? Har rablet ned på en blokk hvordan jeg vil den skal se ut så jeg har det klart i hodet..hva med layouten? Er det best å lage den i PS? Trenger litt hjelp med hvordan jeg skal gjøre dette, rekkefølgen osv. Setter pris på svar Og ja..glemte en ting...har et problem med PS...kan ikke velge lightning effect, kan bare velge 4-5 ting under "filter"...resten er grått Endret 2. november 2004 av San_Lopez Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Først bør du lære deg HTML og CSS så bra at du slipper å gå omveien via tabellayout (som Dreamweaver vil lage til deg om du bruker Layout View der). Her har eg forklart korfor du skal unngå tabeller til layout. Les igjennom alt som er av tutorials på www.htmldog.com , fordi den sida lærer deg HTML og CSS fra grunnen av på en heilt riktig og flott måte. Bruk Code view i Dreamweaver, så har du en finfin syntax higlight og litt slikt. Leik deg litt der, lag gjerne ei grunnleggande enkel side, og prøv deg fram med CSS for å stilisere den. Kom hit til forumet og spør oss når du trenger hjelp. Småspørsmål kan vi ta i webkafèen (sticy øverst i webdesign kategorien). Og for all del, har du photoshop, så bruk det - Men bruk det med vett! Det er et fryktelig kraftig program når du lærer å bruke det, men unngå masse standard layer styles og slikt, det er så kjedelig. Veldig mange foretrekker å lage en layout i photoshop før dei begynner å snekre sammen i form av HTML og CSS, rett og slett for å få et meir klart bilde av korleis du vil ha sida di til slutt. Greit å ha en slik "arbeidstegning" å arbeide ut i fra også Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Havard holder på å med et grunnleggende HTML-kurs, som absolutt er verdt å sjekke ut, Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Takk for kjappe svar Så kan jeg få en bra hjemmeside som ser bra ut kun med html og css? Men må vel fortsatt lage logoer og slikt i PS? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Takk for kjappe svar Vi er verdenskjente for slikt her, hurtighet! Så kan jeg få en bra hjemmeside som ser bra ut kun med html og css? Med fantasi er det fullt mulig, men eg tenkte igrunn på det mest som en læringsmetode. Men må vel fortsatt lage logoer og slikt i PS? Om du har muligheten: ja. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Takk for kjappe svar Vi er verdenskjente for slikt her, hurtighet! Så kan jeg få en bra hjemmeside som ser bra ut kun med html og css? Med fantasi er det fullt mulig, men eg tenkte igrunn på det mest som en læringsmetode. Men må vel fortsatt lage logoer og slikt i PS? Om du har muligheten: ja. Ok..men da får jeg lære meg css før jeg gjør noe mer.. Noen som kan litt om PS her? Får nesten ikke brukt noe under "filter" av en eller annen grunn Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Hva slags filter du får brukt kommer helt an på innholdet i det aktuelle laget... Må vel nesten ha litt mer informasjon, da. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Hva slags filter du får brukt kommer helt an på innholdet i det aktuelle laget... Må vel nesten ha litt mer informasjon, da. Følger en tutorial på http://www.good-tutorials.com/track/5684.... skal legge til lighting effects, men kan som sagt ikke... Endret 2. november 2004 av San_Lopez Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Tror nok det har noe å si med at du har feil versjon av PS. PS7.0 har mulighet for alle filtere på alle typer layers, men CS (8.0) har fjernet denne muligheten. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Nei. har opplevd det sjøl engang også, husker eg fiksa det - men har ikkje peiling på ka eg faktisk gjorde. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Så kan jeg få en bra hjemmeside som ser bra ut kun med html og css? Men må vel fortsatt lage logoer og slikt i PS? Det er alltid mulig å lage en webside uten noe særlig bruk av grafikk. Nå har jeg "desverre" brukt 3 bilder på dette eksemplet: csstemp4. Som du ser, så trenger du egentlig ikke å lage "logo" engang De 3 bildene som er brukt er venstre/høyre "border" og den som skiller menu fra content. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Sett om fra 16-bit til 8-bit, så skal problemene med filters være løst. Stresset litt med det selv en gang. Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Sett om fra 16-bit til 8-bit, så skal problemene med filters være løst. Stresset litt med det selv en gang. Ja..nå fungerte det hehe Synes det hørtes rart ut om de hadde droppet disse i 8.0... Takk for all hjelp Endret 2. november 2004 av San_Lopez Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Jeg har logoen jeg vil lage på et bilde...altså skriften, eller skrifttypen...er det mulig å gjøre noe særlig med det bildet i PS? Skulle fått skrevet det inn slik at jeg kan bruke alle effektene. Er det noen plasser jeg kan laste ned flere skrifttyper til en logo eller heading? Lenke til kommentar
Lucas Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 www.dafont.com/en/ aldri hørt om før, men likte den veeldig godt ! du vil finne det meste av fonts der antar jeg Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 www.dafont.com/en/ Jepp..fant det jeg trengte..takker Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Hvordan kan jeg unngå at bokstavene i logoen min blir kantete? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hvordan kan jeg unngå at bokstavene i logoen min blir kantete? Om du bruker photoshop, så skjekk ut denne boksen Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Hvordan kan jeg unngå at bokstavene i logoen min blir kantete? Om du bruker photoshop, så skjekk ut denne boksen Hehe var såpass lett ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå