Gå til innhold

Utrolig varm strømforsyning

Anbefalte innlegg

Her om dagen begynte maskin min og ule som støkt gris, og jeg tenkte jeg skulle ta en rens, åpnet opp som vanlig, og skulle nappe ut noen kabler.

Kommer borti strømforsyninga, og BRENNER meg, det kan vel ikke være riktig?

Maskinen har gått litt tregt og bråkt svært mye de siste par dagene, så det er vel pga at strømforsyninga har blitt mer til en varmeformidler.

Har nå bytta ut strømforsyninga med en 400W fra NorthQ, og den funker som en drøm, nesten ikke en lyd å høre.

Det jeg lurte på er om hva som kunne skjedd vis jeg bare hadde tura på videre, uten å bytte?

Hva kunne gått galt?

Min hardware:

MSI 845PE Max2

P4 3.06

1024 DDR

200GB WD

120GB ext

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at vifta i strømforsyninga har slutta å snurre.

Det er som oftest en relativ enkel greie å skifte vifte.

Ett par skruer, ta ut 80 eller 92 eller 120mm viften om du har en av de nye strømforsyningene

og let deg til koblingen og koble på den nye.

Enkelt å se om det er liv i viften.

Lenke til kommentar

Vis du leste innlegget, så har jeg allerede kjøpt og innstallert ny strømforsyning.

Spørsmålet var bare om hva som kunne ha skjedd med hardwaren vis jeg ikke hadde bytta, den gamle var som sagt såpass varm at jeg ikke klarte å ta på den.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen hadde nok røket før noe annet. Det eneste andre ville i såfall vært at viften i den gamle (om den stoppet) ikke ville dratt varm luft ut av kabinettet, og at hovedkort, disker og CPU ville blitt noe varmere. Men tror ikke de hadde tatt kvelden før strømforsyningen, da deres egen kjøleløsning nok fortsatt virket.

Lenke til kommentar

Mye som kan skje når psu ryker, verste som kan skje med en dårlig psu vil muligens være at 230v går ut til elektronikken. Da dør alt av hw som er tilkoblet direkte via kabler fra psu, f.eks hk, hardisker, krevede skjermkort med ekstra 4 pin tilkobling, osv.

Andre utvidelseskort, f.eks et nettverkskort tilkoblet pci bussen har iallefall en sjangse til å overleve, selv om sannsynligheten for at også denne ryker er tilstedet.

En god psu vil ikke gi ut noen spenning hvis den ikke funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...