Gå til innhold

Mislæring på skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv navn på skole kan være litt i gråsonen? Mulighet for å få søksmål for offentlig uthenging uten tillatelse er kanskje kjipt å motta :D (Ok, kan ikke lovverket).

Men uansett, jeg synes det er merkelig at lærere ikke kan noe om emnet de lærer bort. Det er mulig de "kan" noe, men det eksemplet her er horribelt. :confused:

Virker som elevene fint kunne holdt egne foredrag/undervisning bedre enn lærerne hvis de hadde fått muligheten :D

Lenke til kommentar

Jeg syns overhodet ikke at navn på skolen er noe å "holde hemmelig", de følger tross alt bare en læreplan, og det er vel ikke akkurat hemmelig det de underviser i? er det lovlig å dra frem i lyset en skole som sier opp lærere fordi dem er samboere og dermed "lever i synd", så må det vel kunne være lovlig å fortelle folk at en skole faktisk ikke holder mål når det gjelder undervisning?

Lenke til kommentar
er det lovlig å dra frem i lyset en skole som sier opp lærere fordi dem er samboere og dermed "lever i synd", så må det vel kunne være lovlig å fortelle folk at en skole faktisk ikke holder mål når det gjelder undervisning?

Jeg har ingen anelse hvordan den praksis er for f.eks journalistikk (sånt pleier jo å dukke opp i aviser nå og da ja ;) ) Men det hender jo at f.eks Se og Hør e.l. må til retten fordi de har tråkket litt vel mye over grensa på hva som er moralsk og riktig. Men jeg er enig, for å få til noe effektivt, så bør man jo få lov til å henge ut i det minste skolen så man får litt basis/bevis på at det er et problem med vranglære.

PS: jeg hakke peil :D har bare diverse tanker/formeninger :whistle:

Lenke til kommentar

Har lite juridisk kompetanse selv gitt, men kjenner noen å spørre .. *notere på rosa post-it lapp: ringe søt advokatdame i mårra*

Jeg tror det er viktig, dersom man vil bli hørt, å faktisk peke på eksempler fra det virkelige liv, altså på skoler som fins og elever som blir lært opp til gale ting.

Det er klart: det er vel ikke akurat snakk om å redde verdenen, men jeg syns, ærlig talt, at elever på skolebenken i et såpass oppegående land som vi liker å si at Norge er, ja de burde ha rett på å få servert kunnskap av ypperste kvalitet, og ikke utgått gammalt svada, som ikke hører hjemme noesteds (nesten) i 2004-snart 5.

Og lærere og skoleverk i det samme landet burde absolutt ha vett til å høre på sine elever når de påpeker at noe er galt (er elevrådet dødt forresten? fins det ikke elevorganisasjoner mere?)

Lenke til kommentar

Skolenavn må være lov. Vi har da for faen ytringsfrihet i dette landet! Vi sier bare sannheten, og slikt må være lov uten at det skal kunne få følger.

Dersom en slik side skulle opprettes, tror jeg det ville være en fordel om den ikke bare tok for seg slike saker fra det virkelige liv, men at den også ga informasjon om hvorfor dette er viktig, argumenter, og litt om hvordan HTML/CSS/Webdesign burde læres bort. Informasjon for lærere, på en måte.

Lenke til kommentar

Det som er tragisk, er IKT-opplæringen til lærere i grunnskolen.

Clemet prøvde å gjøre et fremstøt for å få lærerene opp på et litt høyere nivå, men forsøket ser ut til å ha strandet på flere kanter:

- De satt opp en kursperm, inndelt i forskjellige kapitler. Men i tråd med norsk språkpolitikk ble 25% skrevet på nynorsk. Alle som har lest bokmålsmanualer vet at det kan være en sær opplevelse. Det blir ikke bedre av at man plutselig opererer med 2 versjoner av oversatte dataord...

- Opplegget skulle gå over 30 timer. På fritiden. Ordene "kunnskapsoppdatering på fritiden" og "lærer" går dårlig sammen. Så noen skoler ga beskjed om at de som ikke ble med og leverte oppgavene sine, ville få en bot på 3000 kr. Veldig fin gulrot...

- Få skoler har bra nok datarom, så alle lærerene måtte sørge for å gjøre opplæring og oppgaver hjemme. De fleste skolene hadde EN felles dag med de som sto bak opplegget. Det opphavsmenneskene var mest interessert i å lære bort, var hvordan sende inn oppgaver. Kjekt for folk som faktisk har lært å skru på datamaskinen sin, men for mange var selv det å logge inn på en webside rimelig ukjent.

Pluss en del andre problemer... Så det er ikke så rart hvis den norske lærerstanden fremdeles sliter litt med pc'er. Selvfølgelig er det ille at noen som underviser på videregående er så håpløse som eksempelet som trådstarter kom med. Jeg vet ikke om en webside som lister opp slike eksempler egentlig vil løse noen ting. Selvfølgelig er det greit å dokumentere feil, men lærere er sinnsykt hårsåre på kritikk, og de vil mest sannsynlig ikke bry seg om en slik webside.

Kirikiri

(og hvordan vet jeg om IKT-satsingen? Sambos storesøster er lærer, og har vært gjennom dette "kursopplegget". Hun ble ikke spesielt mye klokere av det.)

Lenke til kommentar

Jøss... Fint å se at det er flere enn meg selv som er oppgitt over dette. Når det gjelder å lage en Web-Side hvor man henger ut skoler/lærere er en dårlig idé. Da er det nok bedre å lage en side hvor man forteller lærerne om feller det er lett å gå i og viser normer som alle som faktisk har drevet med Web i virkeligheten har lært seg.

Lenke til kommentar
Er det ikke hovedsaklig læreplanen, og ikke lærerne som er skyld i trøbbelet? Ikke tro at jeg med dette utsagnet sier at lærerne gjør en god nok jobb.

Hadde lærerene visst bedre, ville de ha sagt fra, regner jeg med. Det ville i alle fall jeg ha gjort om jeg var lærer og ble satt til å vise unger hvordan man lager websider med tabeller/frames.:ermm:

Lenke til kommentar
Er det ikke hovedsaklig læreplanen, og ikke lærerne som er skyld i trøbbelet? Ikke tro at jeg med dette utsagnet sier at lærerne gjør en god nok jobb.

Nja, jeg tror ikke læreplanen går så spesifikt inn på hvordan man skal lage websider.. Den sier bare at man skal lære det.. Den sier ikke «bruk frames, tabeller og animerte GIFs.»..

Lenke til kommentar
..... Jeg vet ikke om en webside som lister opp slike eksempler egentlig vil løse noen ting. Selvfølgelig er det greit å dokumentere feil, men lærere er sinnsykt hårsåre på kritikk, og de vil mest sannsynlig ikke bry seg om en slik webside.

Jeg kan iallefall bortimot garantere at om ingen sier i fra på noe vis, så kommer heller ingenting til å skje!

Og tja, en webside av type nevnt tidligere er vel kansje ikke det som bryr en lærer mest, MEN er det ikke det folk her inne kan da? Så hvorfor ikke starte med å rulle ballen der man kan, for så å håpe/jobbe for at den skal kunne rulle videre ved hjelp av andre kansje?

Det er nok liten vits at et knippe gutter og jenter som traff hvernadre på HW.no tropper opp hos undervisningsministeren med sine synspunkter, tør nesten vedde for at de ikke blir hørt på noe vis, men om man har en "aksjon" i ryggen, som har fått balla på seg, ja så kansje...

Nja, jeg tror ikke læreplanen går så spesifikt inn på hvordan man skal lage websider.. Den sier bare at man skal lære det.. Den sier ikke «bruk frames, tabeller og animerte GIFs.»..

Mistenker at du har rett i det...

Lenke til kommentar

Virkelig kjipt å se at så mange unge blir feilinformert innen HTML og tables at det er helt sjokkerende.... har IKT som valgfag, og gleder meg småpent til å se lærern lære oss hvordan man skal bruke Frontpage 5.0..hvis det blir noe av, da.. :fun:

psst.. han har allerede lært oss det grunnleggende innen Photoshop i et lite kurs for mange i hele ungdomstrinnet, noe jeg absolutt ikke kunne. (ironi) kjeeeeedeliiig.....

Lenke til kommentar
Jøss... Fint å se at det er flere enn meg selv som er oppgitt over dette. Når det gjelder å lage en Web-Side hvor man henger ut skoler/lærere er en dårlig idé. Da er det nok bedre å lage en side hvor man forteller lærerne om feller det er lett å gå i og viser normer som alle som faktisk har drevet med Web i virkeligheten har lært seg.

Det er ikke snakk om å henge ut lærere eller folk i det hele tatt, bare å gi en viss anelse om hvor dette har skjedd, slik at det blir mer troverdig.

Eventuelt kunne man vel ha nøyd seg med å angi fylke?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk introdusert min unge medialærer for CSS nå, og det ser ut til at han etter hver også tar poenget. Det viser at det nytter å opplyse lærere (noen er selvfølgelig vrangere enn andre).

Tror på et slikt prosjekt, men det ville være veldig få som faktisk visste om en slik side, andre enn de som henger i WDS-seksjonen.

Kanskje det også må settes i gang litt propaganda mot folk høyere opp i systemet? :)

Lenke til kommentar

Problemet er nok lit mer sammensatt enn det kan virke på innleggene her. For det første, læreplanene for videregående skoler i Norge er fra 1994. De er under revurdering, men disse vil ikke være klare før i 2006, da den såkalte "Kvalitetsreformen" skal innføres. Og alle vet jo at dataverdenen så litt annerledes ut for 10 år siden?

Et annen ting er økonomien i skoleverket. Det eneste som høres er "spare, spare, spare". Budsjettene kuttes hele tiden, og det finnes ikke midler til å oppdatere lærerstanden faglig. Hvis du sammenligner med det private næringsliv, er det vel ikke mange ansatte som ville meldt seg på kurs og betalt alt av egen lomme? Det er ikke midler til vedlikehold av skolebygninger, og langt i fra midler til å oppdatere datautstyret på skolen til dagens standard. Min ene kontormaskin er en P3 166 Mhz, hurra! :cry:

Det er alltid lett å skyte på pianisten, men prøv å rette blikket litt høyere opp til de som sitter på pengesekken!

I videregående skole i Norge er gjennomsnittsalderen på lærere ca 52 år nå. Hvor mye forventer dere at disse skal kunne om data? De er ikke vokst opp med det, slik som de fleste som skriver innlegg her. For disse var LærerIKT et greit innføringskurs i bruk av data i undervisningen, men forholdene er ikke lagt til rette for dette på de fleste skoler..

Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg selv er lærer i videregående skole, med litt mer enn normal interesse for data :tease:

Endret av Silky
Lenke til kommentar

Leser en del her og der at outsourcing av kompetanse er så "in" om tiden. Kanskje skolen skulle leid inn slik kompetanse hvis de har problemer med å få opp nivået blant sine fast ansatte lærere? Og brukt de innleide til å lære elevene istedet.

Lenke til kommentar
Leser en del her og der at outsourcing av kompetanse er så "in" om tiden. Kanskje skolen skulle leid inn slik kompetanse hvis de har problemer med å få opp nivået blant sine fast ansatte lærere? Og brukt de innleide til å lære elevene istedet.

Problemet er jo at ingen vet at lærerene ikke kan noe.. De som har datafagene, kan ofte det samma, og vet ikke at det de driver med er «feil» og rimelig utdatert..

I tillegg finnes det en del elever med bra kunnskap, som kan brukes gratis..

Lenke til kommentar

Hvis skolene ikke har midler til å oppdatere sine egne lærere, hvor skal de få midler fra til å leie inn konsulenter?

Men jeg er enig i at mange elever kan mer enn lærerne sine på noen områder, og ser ikke noe problem i at disse kan dele sin kunnskap :yes:

Endret av Silky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...