Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Denne cnet gigabiten til backbone til 50-120 pcer?

Anbefalte innlegg

OK, takk for svar igjen. De andre switchene kommer til å være på 100mbit. Det er sikkert. Da gjør vel den 3com'en jobben sin godt vel? Det står mellom den 3com'en og denne dlink'en nå.

EDIT: som sagt så skal det brukes ca 6-8 andre switcher, 100mbit, som skal kobles på backbone, 8mbit internett, og 60-120 pcer tilsammen.

Altså, så lenge ikke noe av det andre utstyret bruker Gbit ethernet, så har du ikke noe som helst utbytte av en gigabit switch. Med 3Com'en har du koble til 24 andre huber og ha 100Mbit mellom alle hubber. Eneste "ulempen" jeg kan se er at hvis man senere ønsket Gbit på alt annet utstyr, så vil man ikke kunne utnyttet det. Dvs, man har 2 som nevnt 2 Gbit uplink porter på den, så tilkobling til noe annet utstyr er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med 100Mbit switch <=> switch er hvis flere brukere på switch A overfører store mengder data til/fra flere brukere på switch B.

Internt i switchen går det bra, men å presse 8 100Mbit-streamer gjennon en 100Mbit-pipe går ikke særlig bra.

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar
Problemet med 100Mbit switch-switch er hvis flere brukere på switch A overfører store mengder data til/fra flere brukere på switch B.

Internt i switchen går det bra, men å presse 8 100Mbit-streamer gjennon en 100Mbit-pipe går ikke særlig bra.

Det er korrekt, men så lenge de andre switchene er 100Mbit, så har han ingen fordel av en Gbit switch. Det vil derimot være bedre med denne hvis han har mange 8ports switcher f.eks. 7x24 = 168 brukere som dette nettverket støtter da, og da har du egentlig ikke så fryktelig store flaskehalser (1 port på 8 port switchene må brukes til uplink).

Lenke til kommentar

I see. Vi kommer ikke til å legge om til gb switcher med det første. Jeg tror jeg bare tar og går for den 100mbit 3com'en med 2 gb porter. Den er sikkert god å bruke. Noen spesielle innvendiger før jeg bestiller? Som sagt, så er resten av switchene 100mbit.

ps. alle gb switcher er vel bakover-kompatible?

Lenke til kommentar

Ja. (edit: ja til bakoverkomplitabel)

Men, det jeg mente er hvis han har giga-uplink, så å bruke en 10/100 for å kople uplinkene på 1000 sammen ville dette være... dårlig bruk av ressurser.

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar
Ja, skjønner.

Men om jeg nå kjøper denne 3com'en, og kobler alle 100 mbit switchene våre på den (og evt. en gb switch på gb-porten), så vil vel det gå rimelig bra?, med tanke på den store 48gbit switching kapasiteten.

Det vil gå helt ypperlig, derfor jeg gav deg denne som eksempel. Dessuten hvis du senere vil gå for en skikkelig gigabit coreswitch, så kan du bruke denne som en svært god "vanlig" switch siden den har 2 1 Gbit uplink porter.

Lenke til kommentar

Legger inn mine erfaringer med middels store lan (10-20pers.)

Når det er "filesharing" på gang fra marskinen min, så blir 98% av 100 netverket brukt. Når en annen også begynte "dele" mye på nettverket, så gikk farten ned på nettverket drastisk. Fant ut at flaskehalsen var mellom de 2 svitsj'ene som vi hadde, men farten "internt" gikk like fort som før. Så vil anbefale at det kjøres gigabit mellom svitshene/ i backbone.

Lenke til kommentar
Legger inn mine erfaringer med middels store lan (10-20pers.)

Når det er "filesharing" på gang fra marskinen min, så blir 98% av 100 netverket brukt. Når en annen også begynte "dele" mye på nettverket, så gikk farten ned på nettverket drastisk. Fant ut at flaskehalsen var mellom de 2 svitsj'ene som vi hadde, men farten "internt" gikk like fort som før. Så vil anbefale at det kjøres gigabit mellom svitshene/ i backbone.

problemet her er vel slik at kun er 1 core switch med mange små switcher rundtomkring. Hvis alle mann laster ned fra 1 maskin, så vil naturlignok hastigheten gå ned, men det vil det uansett så lenge denne personen kun har 100Mbit nettverkskort. Om personen som deler har 1GBit kort for den saks skyld, så vil uansett ikke en vanlig PC kunne spytte ut nok data pga av treghet fra HD osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...