Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Denne cnet gigabiten til backbone til 50-120 pcer?

Anbefalte innlegg

Jeg og andre arrangerer et lokalt lan (ca 50-120 pc'er). I den sammenhengen trenger vi en "backbone" som vi kobler alle switchene på.(6-10 stk) Jeg har erfaringer fra før at det funker fett med en god gigabit switch til å gjøre dette arbeidet. Noen som har erfaringer med CNET til dette? Hva med denne? : http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301531&cks=PRL noen som tror for og imot ved å bruke denne som backbone? Evt andre switcher? (maks 3500,-)

ps. mesteparten av 100mbit switchene våre er CNET.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generell basis vil jeg si at du aldri bør kjøpe CNet. CNet er av svært lav kvalitet. Det er dessuten et poeng at den interne båndbredden i switchen er høy. Du vil f.eks ha bedre utbytte av en 100Mbit switch med 16porter som har 1.6Gbit internbåndbredde framfor en som har Gbit porter men bare 1Gbit intern båndbredde.

Lenke til kommentar

CNet svært lav kvalitet...ja, det kan vel muligens stemme. Kan du begrunne dette på noen måte? Jeg har ikke noen dårlige erfaringer med CNet, men jeg har ingen særlig gode heller, dette er pga at jeg ikke har brukt dette merket noe særlig før. De CNet 100mbit switchene som jeg nemnte er bare bestillt, ikke levert til oss. Kanskje vi skal vurdere et annet merke/oppsett?

Lenke til kommentar

Jeg har selv arrangert LAN med 50 deltakere. Med et 100 Mbit nettverk, og noe Gbit backbone var aldri å savne, hadde ganske "heavy load" i tillegg. Mye spilling og filoverføring.

Husk å sette opp en skikkelig DHCP-server.

Lenke til kommentar

Å ha gbit backbone uten utstyr som takler det kan fort bli kjedelig...bedre med 100mbit enn 1000 som ikke takler kjøret. Kvalitet foran kvantitet eller noe sånt;)

[OFFTOPICMODE]

Et eks. på hvordan det går når hverken utstyr eller crew gjør ting riktig(etter hva jeg har hørt/lest) så man jo på TG. Får å gå enda mer oftopic, men de største lanene bør vel strengt tatt deale litt med Cisco så hadde det nok blitt litt fart på sakene..men men det er jo en annen sak.

[/OFfTOPICMODE]

Lenke til kommentar

chma: ok, takk for svar.

Rim: den er sikkert bra, men er i dyreste laget for oss, desverre.

Her er den gb switchen som vi brukte som backbone på et annet lan. Ca 80 pcer. Funket igrunn utmerket. Stabiliteten var 100%, hastigheten er en annen historie... Så visst jeg ikke skal satse på cnet, hva annet merke kan være aktuelt da? Som sagt så må det være i 3000 kroners klassen. Vet jeg maser en del nå, men det haster, og jeg hadde likt å høre med folk som har litt erfaringer innen dette.

mvh

huf

Endret av huf
Lenke til kommentar

Vel, har selv den D-Link'en, og en del annet D-Link utstyr, og må si meg svært fornøyd med dette. Ene D-Link-routeren min er en tanke ustabil (rebooter en gang i uka eller noe), men switchen funker utmerket.

Kanskje denne: http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31358

eller denne: http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40128

Evt. bruke slike: http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38137 som 10/100-switcher? Burde gi svært god ytelse hvis du linker dem med gigabit...

Edit:

To-tre slike:

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33761

med gigabit-portene "direktekoplet"? Blir ikke *så* dyrt...

Endret av CCTSMaster
Lenke til kommentar
http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39921

Denne er noe dyrere men knuser CNET i ytelse. 32Gbps non-blocking, altså 16Gbps full-duplex.

Her snakker vi om den interne båndbredden som jeg nevnte tidligere. Uten at jeg vet det, så tipper jeg at CNet'en ikke er i nærheten av dette. Denne 3Com switchen har forøvrig 48Gbit switching kapasitet, og således bedre, og den koster 2995,-. 3Com er dessuten et anerkjent merke.

Lenke til kommentar

The Jackal: Den du 3com'en du linket til, passer den å bruke til backbone? Var det det du tenkte? Jeg har ikke så mye peil på det med switche kapasitet.. Hvordan blir den i forhold til denne, som backbone altså.

Endret av huf
Lenke til kommentar
The Jackal: Den du 3com'en du linket til, passer den å bruke til backbone? Var det det du tenkte? Jeg har ikke så mye peil på det med switche kapasitet.. Hvordan blir den i forhold til denne, som backbone altså.

Jeg finner ikke noe om switche kapasistet på den, men den har bl.a støtte for VLAN, noe som kan forklare noe av prisforskjellen. VLAN har du/dere mest sannsynlig ingen bruk for. Ser man bort i fra det er switchene ganske like. Skal ta et lite forbehold siden jeg er på jobb og ikke får lest de tekniske spesifikasjonene så nøye. I utgangspunktet tror jeg begge switchene vil være like bra for deg/dere, så jeg hadde gått for den rimeligste siden den dyrere ikke tilbyr funksjonalitet som jeg har bruk for.

Lenke til kommentar
OK, takk for svar. Men den 3com'en er da ikke en gb switch? Kommer det til å ha mye å si? Ellers så har jeg selv gode erfaringer med 3com (bruker det hjemme osv), så da går jeg/vi for den.

Den har 2 Gbit uplink porter, men kommer litt an på hva slags hastigheter det er på switchene du skal koble på dem igjen. Og som nevnt tidligere, det er viktigere å ha en høy intern båndbredde. Hvis du bare har 100Mbit andre switcher, så er du garantert at alle switchene kan "prate" med hverandre på full speed hele tiden siden denne switchen har så høy intern båndbredde.

Lenke til kommentar

OK, takk for svar igjen. De andre switchene kommer til å være på 100mbit. Det er sikkert. Da gjør vel den 3com'en jobben sin godt vel? Det står mellom den 3com'en og denne dlink'en nå.

EDIT: som sagt så skal det brukes ca 6-8 andre switcher, 100mbit, som skal kobles på backbone, 8mbit internett, og 60-120 pcer tilsammen.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...