Gå til innhold

Hva ville du valgt, AMD eller P4?

*T*

Anbefalte innlegg

Quote:

lur? skrev (2002-05-23 23:37):

Er ikke DDR ram å foretrekke? Mener å ha hørt at RDRAM var død... eller?

Joda, RDram er liksom på vei ut, men pr i dag kan ikke DDR levere like stor båndbredde som det RDram kan, og i forhold til p4 er dette en faktisk flaskehals.

Når det kommer full støtte for DUAL-versjonen av 333MHz DDR, vil denne gå forbi PC1066 mtp båndbredde.

DrS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Vegard20 skrev (2002-05-23 23:44):

Da vil jeg bare si at hvis du setter fsb til 533 med DDR RAM så kjører en 1.6Ghz på 4267Mhz. Skal jo innrømme at jeg skjønner hva du mener men det er mange som ikke forstår at Mhz verdiene er er helt forskjellig med DDR og RIMM.

Jeg sa da ingenting om å overklokke minnebussen til 533? :smile: Jeg snakket prosessorbussen og den er 533 når fsb er 133. Det vet da alle :smile:)

DrS

Lenke til kommentar

Isteden for å overklokke er dette et godt valg. HK Asus P4b266 Fjordårets best i test hovedkort. Har vært veldig fornøyd med det dessuten støtter den cpu opp til 2.4 ghz har du 2.0 ghz som jeg har nå kan den klokkes opp til 2.2 i Biosen. Hvis jeg ikke husker feil.

Har lest i Pc World at det snart kommer en etterkommer til hovedkortet. Hk skal også ha en funksjon hvor cpu viften justerer hastighet etter hvor mye varme cpu gir.

https://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Kanskje ikke helt det du er ute etter med tanke på pris men jeg kan love deg det er et hk du kan ha lenge. Om to år når jeg får lyst på å oppgradere fra 2.0 ghz. til 2.4 trenger jeg bar å kjøpe cpu.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 21:21, Dollar skrev:

Jevel: Über-nice!

Hehe! Den som sier at RDRAM er på vei ut tar kraftig feil. RDRAM lever som aldri før- Nye forbedrede standarder kommer fortløpende. PC1066 er den vi kommer til å se først. Så kommer 32 og 64 bits RDRAM, noe som kommer til å gi oss en teoretisk båndbredde på over 9GB/s.

Hvis du i tillegg tar med at latency (RDRAMs akilleshel) synker drastisk når man hever FSB, så skjønner man at RDRAM har kommet for å bli.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 16:48, lur? skrev:

He he
:grin:
P4 med RDRAM virker litt fristende!
:grin:

Noen anbefalinger på HK og type minne? Er det noe nytt på trappene? Noe jeg bør vente på?

ABIT TH7 II RAID fra Komplett på web. Har kjøpt to stk der til "demo" pris.

1.105,- for ett kort som vanligvis koster ca. 2.000,-

Når det gjelder RAM, så er Samsung 16unit PC800 de brikkene jeg har klokket best med. Se denne linken:

http://discuss.madonion.com/forum/showflat...718&fpart=1

Kjører lett over PC1066 specs. Når PC1066 nå kommer (eneste som mangler er at Intel godkjenner spec'en...), så kan nok disse klokkes enda høyere.

-KJ

[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-05-25 22:24 ]

Lenke til kommentar

RDRAM er nok likvel på vei ut.. iallfall på desktop. I høst kommer nemmelig dual channel DDR fra både SiS og Intel og i850(e) forsvinner.

Uten desktop-chipsett støtte (fra Intel) har RDRAM ingen desktop-fremtid.

I 2~8 veis systemer kan nok RDRAM ha mer for seg med Xeon siden Hyperthreading vistnok kjører svært bra på RDRAM og det er lett (med en serial natur) å skalere opp 2~8 kanaler på et hovedkort - i motsettning til DDR.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 19:24, Dollar skrev:

RDRAM er nok likvel på vei ut.. iallfall på desktop. I høst kommer nemmelig dual channel DDR fra både SiS og Intel og i850(e) forsvinner.

Uten desktop-chipsett støtte (fra Intel) har RDRAM ingen desktop-fremtid.

I 2~8 veis systemer kan nok RDRAM ha mer for seg med Xeon siden Hyperthreading vistnok kjører svært bra på RDRAM og det er lett (med en serial natur) å skalere opp 2~8 kanaler på et hovedkort - i motsettning til DDR.

Sjekk kildene dine. Det står ingen plass at RDRAM skal fases ut. Bare vent og se, nyheter er på vei. I850E vil ikke ha støtte for RDRAM over 16bits, dual channel DDR vil ikke ha sjanse mot dual channel PC1200 RDRAM som sannsynligvis vil ha kommet da.

Men: Alt dette blir veldig vaporware, da ingen av oss har sett hva som skal skje / hvordan ting yter. La oss heller bli enige om at dagens beste plattform for P4 er RDRAM og at DDR er på vei til å bli en utfordrer.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 19:24, Dollar skrev:

Da er det vel egentlig litt merkelig at Intel allerede er ute med et Dual-channel DDR-chipsett for Xeon, Intel E7500, hvis RDRAM skal være så bra for det.

Lenke til kommentar

Intel E7500 raskere enn i860. I860 kommer også til å forsvinne og erstattes med granitebay/springdale.

Intel har ombestemt seg før men de offisielle uttalelsene er HELT klare - RDRAM forsvinner på desktop. I850E er siste "pust" og fra og med i høst vil det erstattes (og forsvinne).

Hva servere angår er det trolig dødt der og men her må vi huske at der finnes flere _helt_ forskjellige platformer og utgaver så her kan vil RDRAM stadig finne sin nisje. Til serverbruk har RDRAM sine klare fordeler (enklere å skalere/implementere) og sine klare ulemper (små brikker, dyrt, "ukjendt" etc.). I noen produkter kan dette være midt i blinken.

Intel har støttet og promotert Rambus krafitg - lenge men det ser ut til å være slutt, og ingen kan fylle hullet så det er en logisk konklusjon at skal Rambus overleve må de finne på noe annet enn RDRAM og prøve å selge det på PC markedet. Når de er sagt har de enmasse patenter og smarte folk så en slik omstilling er vel ikke umulig. Kanskje kommer de med en avløser til DDR om 3-4 år?

Lenke til kommentar

Håper egentlig at Intel ombestemmer seg og fortsetter å lage nye chipset for RAMBUS. RAMBUS gir tross alt best ytelse for P4 nå og det fører til mer konkurranse innen minnemarkedet. Det fører igjen til at en får bedre og nyere produkter :smile:

Lenke til kommentar

I850E har ikke engang støtte for PC1066 minne offisielt og I850E er den siste revisjonen av Intel's RDRAM desktop chipsetter.

PC1200 er _meningsløst_ siden FSB'n bare er PC533/1066 og denne ikke kommer til å økes før _tidligst_ Northwood-S, neppe for Prescott. Dual channel PC2700 DDR kommer til å slå PC1066 - put our money on it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...