Aesop Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Heisann, er det noen som har erfaring med bruk av Canon 300D i studio? En kamerat av meg skal leie noen studio-blitzer fra fotoklubben sin, og jeg har lyst til å prøve meg med mitt kamera. Dessverre er det ikke PC Sync inngang på 300D, er det noen som har erfaring med bruk av "Hotshoe to PC Sync cord Adapter" på dnene? Har hørt rykter om at kan være problemer med studioblitzer og moderne digitalkamera pga at trigger-spenningen til blitzene er for høy. Skal ikke være over 6 volt, så det må jeg jo sjekke ut før jeg kobler den til... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 ISO 10330 spesifiserer at et kamera skal akseptere 24V som trigger spenning, mange produsenter nekter å gi ut informasjon om maksimum spenning. Min erfaring er at de fleste kamera bruker en thyristor som tåler ca 250V for å trigge blitzen. Det som er like viktig er at polariteten er korrekt, pluss skal være på midtpinnen på de fleste moderne kamera. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Hmm. Gjelder dette også digitale kamera (i praksis)? Det er jo tross alt hen hel del mer følsom elektronikk i disse enn i eldre kamera... Tror jeg får høre med noen av dem som har brukt studio-utstyret tidligere. Føler meg ikke helt trygg her. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg bruker mitt 300D endel med studioblitzer. Jeg har både etpar nye(Alien Bees) og etpar gamle(Broncolor) blitzer. Forskjellen på dem er at de nye kan jeg kjøre fra kameraet med synckabel, men om jeg skal kjøre de gamle blitzene fra kameraet bruker jeg en ekstern blitz (Sigma EF-500 DG Super) til å trigge studioblitzene (må kjøres som helmanuell). Dette for ikke å ta livet av kameraet. Jeg ville ALDRI tatt sjansen på å kjøre eldre blitzer som ikke har på papiret en "Trigger Volt" på under 6V. Kameraet kan på et brøkdels sekund bli til skrap. Noen studioblitzer kan også trigges fra en ETTL-blitz, men dette er et fåtall og innkjøpsprisen på dem er ganske så heftig. Den sikreste løsningen må nok være å få fatt i en ekstern blitz som kan kjøres manuelt og bruke den som trigger. Det finnes endel EZ-blitzer å få kjøpt brukt for en billig penge nå som mange går over til digitalt. Disse kan kjøres manuelt, men ikke med ETTL. Prisen på en brukt eks: 540EZ ligger nok på noe over det en slavesko til blitzskoen + 5 meter syncledning koster, men du er ivertfall sikker på at ikke kameraet tar kvelden Å bruke enda etpar hundrelapper ekstra og få fatt i en Sigma EF-500 DG Super er nok enda smartere. Da har du en blitz som kan kjøres både som ETTL og som helmanuell, både som Master og som Slave. Bruker iblandt Sigmaen som enten hårlys eller oppletningslys på bakgrunnen i tillegg til studioblitzer. Du får uansett ha lykke til Å jobbe med studioblitzer med softbokser, låvedører, spot, bikuber mm. er bare kjempegøy!! Lenke til kommentar
ltg-hw5 Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Til Åkken Bom Du sier du har et par AlienBees. Disse krever vel 120V nettspenning. Hvordan håndterer du det. Prisen på disse er nok fristende for mange. (f.eks http://www.alienbees.com/digi.html) dvs rundt 5000 nok skulle jeg tro. Endret 3. november 2004 av ltg-hw5 Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Takker og bukker Åkken, dette var akkurat et så fyldig svar som jeg hadde håpet på. Sigma EF-500 DG Super står definitivt på ønskelista mi, men etter å ha brukt uanstendig mye penger på kamerautstyr i sommer og høst må jeg (skal iallefall forsøke å) vente litt Jeg har ikke fått vite noe mer om blitzene ennå, så det blir spennede å se om jeg kan koble til direkte. Jeg kommer uansett til å være VELDIG forsiktig med spenningen Hvis jeg ikke får koblet til med ledning blir nok det mest sannsynlige at jeg setter kameraet i manuell modus og benytter den interne blitzen med FEL for å trigge studioblitzene. Stress, men jeg har jo klart det med makroblitzene til nå, så jeg får holde ut litt til Og ja, jeg gleder meg som en unge til å leke i studio Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hmm. Gjelder dette også digitale kamera (i praksis)? Det er jo tross alt hen hel del mer følsom elektronikk i disse enn i eldre kamera... I manualene står det ofte at man BARE må bruke blitzer fra produsenten og som er godkjent til akkurat det kameraet. Skal du være helt trygg og ha garantien i ryggen så må du følge det. Så får man selv tolke om de skriver det for å tjene penger på overprisede tilleggsprodukter eller om kameraet ikke tåler spesielt mye. Begge mine kamera, Nikon D70 og Olympus C-5050z fungerer greit med spenninger over 100V. Hva Canon 300D tåler har jeg ikke hatt anledning til å sjekke. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hmm. Gjelder dette også digitale kamera (i praksis)? Det er jo tross alt hen hel del mer følsom elektronikk i disse enn i eldre kamera... I manualene står det ofte at man BARE må bruke blitzer fra produsenten og som er godkjent til akkurat det kameraet. Skal du være helt trygg og ha garantien i ryggen så må du følge det. Så får man selv tolke om de skriver det for å tjene penger på overprisede tilleggsprodukter eller om kameraet ikke tåler spesielt mye. Begge mine kamera, Nikon D70 og Olympus C-5050z fungerer greit med spenninger over 100V. Hva Canon 300D tåler har jeg ikke hatt anledning til å sjekke. Dette gjelder eksterne blitzer man setter på kameraet. Spørsmålet dreier seg om studioblitzer, noe hverken Canon, Nikon eller andre kameraprodusenter produserer. Ellers er det ingen problemer forbundet med å bruke eksterne blitzer fra andre produsenter enn kameraprodusenten så fremt blitzen er laget for å fungere med kameraet. De ville jo gått utrolig kjapt konk om utstyret de selger skulle ødelegge kameraene de blir brukt på Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Til Åkken BomDu sier du har et par AlienBees. Disse krever vel 120V nettspenning. Hvordan håndterer du det. Prisen på disse er nok fristende for mange. (f.eks http://www.alienbees.com/digi.html) dvs rundt 5000 nok skulle jeg tro. Man får dem levert tilpasset EU-standard også. http://www.alienbees.com/international.html Meget greie lamper som ikke veier noe særlig og har god effekt. Litt morsomt at man kan velge hvilken farge man ønsker på dem også De lader seg opp meget kjapt også. Absolutt noe å tenke på om man skal handle seg studiolamper. Endret 3. november 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Har lagt merke til Alien Bee ja Får se om jeg fortsatt er like ivrig når jeg har fått litt erfaring med studioutstyr... Hvor mye endte settet ditt på forresten, og hva inneholder det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå