krister461 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Du trenger ikke ex.phil for å gå på NITH! Systemutviklingsfagene som man har ved NITH handler i hovedsak å modellere systemer, i hovedsak ved hjelp av UML. Fagene inkluderer også teori om diverse utviklingsprosesser (i hovedsak UP). Prosjektplanlegging og ressursstyring kommer inn gjennom de mer praktiske prosjektfagene, der man følger en utviklingsprosess som inkluderer prosjektstyring, systemering og programmering. Disse fagene gir praktisk erfaring med hele utviklingsprosessen og er etter min mening en av hovedfordelene med NITH. Siste semester har man et bachelor-prosjekt hvor de fleste velger å gjøre en praktisk oppgave for en bedrift. Dvs. at de fleste nyutdannede NITH-studenter allerede har et halvt års erfaring på kjøpet. NITH-studenter får jobber i de fleste sektorer. Utdannelsen er rimelig generell. Dvs. at man kan jobbe med alt fra drift av nettverk og databaser, salg og markedsføring til programmering, systemutvikling og prosjektledelse. Vh Krister Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 NITH-studenter får jobber i de fleste sektorer. Utdannelsen er rimelig generell. Dvs. at man kan jobbe med alt fra drift av nettverk og databaser, salg og markedsføring til programmering, systemutvikling og prosjektledelse. Så hvilken type selskaper er det som ansatter slike folk da? Mindre private bedrifter eller? Og programmeringen en lærer, hvordan programmer er det en lærer å lage? Er det mer tunge databasesystemer eller er det typen minispill og den slags eller? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Så hvilken type selskaper er det som ansatter slike folk da? Mindre private bedrifter eller? Og programmeringen en lærer, hvordan programmer er det en lærer å lage? Er det mer tunge databasesystemer eller er det typen minispill og den slags eller? Det finnes mange selskaper, både store og små. IBM, Cap Gemini, Nera, Ementor osv osv.... Også firmaer som ikke har IT som satsingsområde har IT-ansatte. Flere fra klassen min jobber for tiden for Hydro f.eks. Vi lærer hovedsaklig å lage programmer for bedrifter. Dvs. alt fra små web-bestillings-systemer til store og tunge distribuerte databasesystemer. Men, for å lære programmering får vi også til tider i oppgave å lage små spill. I fjor f.eks. var ene oppgaven å lage et lite fotball-manager-spill. Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Riktignok koster det penger, men til gjengjeld så får du forelesere som virker interessert i jobben sin og som fort mister den om ikke de gjør en skikkelig jobb. Jeg synes også at studentene ved NITH har en større mulighet til å påvirke skolen enn ved andre studiesteder. Helt enig - klassen min fikk byttet ut en foreleser vi ikke lærte noe særlig av. Man har en god følelse av at man blir hørt når man tross alt er betalende kunder. Forresten, jeg har hørt et rykte om at pga flere av foreleserne og slikt er fra næringslivet så kan de som regel mye, men at ga de ikke har noe lærer-utdanning er de ikke alltid like flinke til å fortelle det vekk. Stemmer dette? Dette stemmer til en viss grad. Vi fikk som sagt fjernet en forelseser fra et fag siden han ikke klarte å lære fra seg noe. Andre er kjempeflinke til å lære bort, men det blir litt sjansespill. Uansett er det stort sett greit å lese seg til det meste. Det største problemet jeg opplevde var at forelesere i programmering gikk for sakte frem grunnet de tregeste i klassen. Har fullført Bachelor'en ved NITH jeg også.Det er mye "praktiske" fag og et undervisningsopplegg som passet meg ypperlig. Det som er veldig bra, er bachelor oppgaven siste året, uføre et større prosjekt med stooor mulighet for jobb etterpå. Jeg likte det og kan anbelfale det. Hovedprosjektet det iste semesteret (4 mnd eller så) er en veldig fin sjanse til å bruke det man har lært i praksis, MEN det avhenger mye av egeninnsats når det gjelder å finne en skikkelig oppgave. Mulighetene for jobb etterpå avhenger jo av oppdragsgivern du finner. Gruppa mi satte som krav til oppdragsgiver at de var åpne for ansettelse, men ingen av oss fikk jobb der. Dette på tross av at vi leverte en A-oppgave, som er implementert og i drift idag. De fleste foreleserne jeg har hatt har vært av meget høy kvalitet. Hovedfordelen med NITH er at om det er noe du lurer på eller kanskje er uenig i, så er det bare å stikke innom kontoret til læreren og slå av en prat. De fleste er svært serviceinnstillte og ønsker at studentene skal gjøre det best mulig. Jeg gikk forøvrig på NITH Bergen i sin tid. Dette er jeg helt enig i, og for de som har gått på universitetet er dette en helt utenkelig situasjon. Jeg gikk i Oslo, og da var dørene tol kontorene åpne, og de tok seg alltid tid til å hjelpe med både små og store ting. Forresten, hva er forskjellen på programmering og systemutvikling?En systemutvikler er den som finner ut hva som skal lages, hvem som skal bruke det. hvordan det faktisk skal brukes, og hva som skal komme ut av systemet. De lager bruksanvisningen programmererne skal jobbe etter. Ideelt sett skal programmering være som å bygge LEGO etter bruksanvisning Nå er dette en noe utopisk tankegang, men systemutviklere skal (helst sammen med programmerer) legge opp løpet mest mulig. NITH-studenter får jobber i de fleste sektorer. Utdannelsen er rimelig generell. Dvs. at man kan jobbe med alt fra drift av nettverk og databaser, salg og markedsføring til programmering, systemutvikling og prosjektledelse.Dette er både en fordel og en ulempe. Jeg synes Bahelor-utdanningen fra NITH er et fint grunnlag for spesialisering, men at den er noe vag alene. Videre sitter jeg med følelsen av at Bachelor fra NITH er mindre verdt "der ute" enn f.eks. informatikk fra universitetet. Jeg har opplevd at kompiser med informatikk blir valgt foran meg selv om jeg både har bedre kompetanse, og mer relevant utdanning enn de i forhold til arbeidsoppgaver. Alt i alt angrer jeg ikke på at jeg gikk på NITH, men jeg føler meg ikke ferdig utdannet, og kommer til å bruke en del tid på kurs og sertifiseringer innen min retning (nettverk) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Hmm, akkurat hvilke muligheter har en for videre utdanning etter Bachelor ved NITH da? Kan du kanskje ramse opp et par av de viktigste, kanskje du har en link eller to på lur? Uansett, takk for knallbra innlegg enden Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Nei, det var det da. I all hovedsak er det master det går på. Man får godkjent fagene på NITH i forhold til master på universitetet (Oslo i alle fall). Ellers er masteren på NITH et alternativ. Et tredje alternativ er å gjøre som meg, og finne småkurs og sertifiseringer innen det man vil drive med. Følg med på aetat og finn en måned så ser du fort hva slags sertifiseringer folk vil ha. Sikler forøvrig litt på ciscoskolen, men er redd for at det blir hallet for tøft for meg Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hovedprosjektet det iste semesteret (4 mnd eller så) er en veldig fin sjanse til å bruke det man har lært i praksis, MEN det avhenger mye av egeninnsats når det gjelder å finne en skikkelig oppgave. Mulighetene for jobb etterpå avhenger jo av oppdragsgivern du finner. Gruppa mi satte som krav til oppdragsgiver at de var åpne for ansettelse, men ingen av oss fikk jobb der. Dette på tross av at vi leverte en A-oppgave, som er implementert og i drift idag. Sant nok. Leverte også en A oppgave, er i drift nå. Men det er så mye mer som skal videreutvikles. Det hadde kanskje vært en ide å lage noe som kreves ansettelse i forbindelse med implementering og drift. Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 (endret) Topic = JA Gode lærere, aktuelle fag, flink ledelse, godt miljø, veldig fin skole (Bergen i alle fall). Endret 20. november 2004 av Luke Lovegroove Lenke til kommentar
enden Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 And I got a job Arbeidsgivern min var faktisk veldig begeistret for at jeg hadde gått på NITH. Dette er en skru-jobb, så de ville ha noen som hadde litt mer tekniske fag enn typisk informatikk Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. november 2004 Forfatter Del Skrevet 20. november 2004 Skru-jobb? Altså bygging av PCer/servere eller noe? Men gikk ikke du informatikk da? Hva for en "mer teknisk" utdannelse er det du snakker om her? Lenke til kommentar
hifiman Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 hmm.. det jeg lurer på er hvordan skal man få råd til utdanning som koster nesten 100000 kr ? Må få masse gjeld etter utdaninga...! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 jeg for min del jobber som en helt i alle ferier...og litt deltidsjobber utenom slik at jeg hvert år tjener de 100k som man har lov til...i tillegg så har jeg fullt studielån+stipend som utgjør 100k det også! Og da har jeg nok til at det går rundt... ...men gjeld blir det nok av da... Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Skru-jobb? Altså bygging av PCer/servere eller noe? Men gikk ikke du informatikk da? Hva for en "mer teknisk" utdannelse er det du snakker om her? Jeg vil påstå at informatikk på UIO er en smule tørrere og mer teoretisk enn Bachelor IT på NITH. Bygge PC-er ja. Hadde min første dag idag, og må si at jeg har fått et litt annet syn på kabelstrips og loddebolt, mens jeg kommer til å ha mareritt om limpistoler i natt... hifiman: joa, blir noen kroner utestående til lånekassen av det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå