Blib Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Tenkte å ta å utdanne meg som Bachelor Informasjonsteknologi hos NITH senere, er det noen som har gjort dette og har noen erfaringer å dele? Såvidt jeg vet er det i etterkant mulig å gå videre med mastergraden "Master of Technology", stemmer ikke det? Noen som har erfaringer med dette? Takker Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg går Informatikk på NTNU i år. Det er fullt mulig å ta bachelor først, for så å legge på til master. 1. semester (som jeg nå går) består for min del av 4 fag: IT1101 - informatikk basisfag IT1103 - programmering basisfag (java) IT1301 - datastøttet læring IT1607 - databaseteknikk Jeg går dog ikke bachelor, jeg har ingen planer om å fortsette med dette til neste år. Det er kjedelig. De som går bachelor har ikke IT1607 eller IT1301, men har iallfall diskrét matte og Ex.Phil. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Hva er Ex. Phil? Og hvis du ikke går bachelor, er det et slags en-årig greie da? Forresten tenkte jeg å ta utdanningen ved NITH pga jeg er passe drittlei matte og fysikk, mildt sagt. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Personlig så synes jeg NITH er en glimrende skole. Har fullført Bachelor og går på Master nu. Riktignok koster det penger, men til gjengjeld så får du forelesere som virker interessert i jobben sin og som fort mister den om ikke de gjør en skikkelig jobb. Jeg synes også at studentene ved NITH har en større mulighet til å påvirke skolen enn ved andre studiesteder. Det stemmer at du slipper matte og fysikk på NITH. Du må riktignok komme deg igjennom litt regning med to-talls-systemet første semester. Samtidig bør de sies at en del faller av studiet. Dette er stort sett studenter som aldri har hatt den rette motivasjonen. Om du ikke er vant med datamaskiner, så blir selvsagt et datastudium tungt. Spesielt programmeringsbiten er vanskelig for mange. Selv hadde jeg ikke programmert en linje før jeg begynte på NITH, men jeg fikk fort sansen for det og jeg synes ikke at programmeringsfagene er for vanskelige. Når det gjelder Masteren er den litt annerledes. (Det vil sikkert skje en del endringer på den før den blir aktuell for din del) Men slik den er idag så er det mye jobbing, og mye oppgaveskriving, g hele studiet foregår på engelsk. Men en fin utfordring er det! Vh Krister PS: Send gjerne en PM om du har flere spørsmål. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Driver med programmering på skolen nå (VKII) og elsker det, så jeg tror nok jeg vil klare den biten Forresten, jeg har hørt et rykte om at pga flere av foreleserne og slikt er fra næringslivet så kan de som regel mye, men at ga de ikke har noe lærer-utdanning er de ikke alltid like flinke til å fortelle det vekk. Stemmer dette? Angående telling med binærsystemet så er også det noe som sitter inne etter ITen fra i fjor. Jeg tror nok jeg kan klare matte og fysikk dersom det er for å bruke det til IT-studiene Forresten, lærer dere noe særlig om servere, nettverk, sikkerhet den slags der også? Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Har fullført Bachelor'en ved NITH jeg også. Det er mye "praktiske" fag og et undervisningsopplegg som passet meg ypperlig. Det som er veldig bra, er bachelor oppgaven siste året, uføre et større prosjekt med stooor mulighet for jobb etterpå. Jeg likte det og kan anbelfale det. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Hvor var du det siste året da? Fikk du jobb der? Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg er i tjeneste nå, men har kontakt fremdeles. Det er vanskelig å skrive kontrakt noen dager før en skal i tjeneste. De holder plassen åpen for meg. Har forresten fått andre jobbtilbud som venter til jeg er ferdig med tjenesten -pga kjempeflinke og engasjerte høyskolelektorer(!). Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 En del forelesere er fra næringslivet ja, og ja, de fleste av disse har meget god kunnskap. Og ja igjen, jeg har hatt noen få som ikke var så flinke til å formidle kunnskapen sin...men disse holdt stort sett ikke mer enn ett semester. De fleste foreleserne jeg har hatt har vært av meget høy kvalitet. Hovedfordelen med NITH er at om det er noe du lurer på eller kanskje er uenig i, så er det bare å stikke innom kontoret til læreren og slå av en prat. De fleste er svært serviceinnstillte og ønsker at studentene skal gjøre det best mulig. Jeg gikk forøvrig på NITH Bergen i sin tid. Inntrykket jeg har fått fra andre skoler, f.eks. NHH, UIB, HIB, er at foreleserne er ansatt over svært lang tid, og til tider virker lei av å forelese. Ofte jobber slike forelesere mest opptatt av forsknings-siden ved jobben deres og mindre interessert i forelesningsbiten... Ja, de to første årene lærer vi det mest grunnleggende om servere, nettverk og sikkerhet...siste året kan du fordype deg i enten programmering, systemutvikling eller nettverksdrift...i tillegg har du valgfag der du kan bl.a. velge datasikkerhet. Vh Krister Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Forresten, hva er forskjellen på programmering og systemutvikling? Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Programmering er programmering som java, .net osv. Systemutvilking er hele prosessen fra tanken/ideen til det er satt ut i livet. Ja, systemutvilking er en stor prosess. Planlegging ved bruk av ressurser, arkitektur, dokumentering, programmering, videreutvikling, testing til drift og support. (kort forklart) Endret 2. november 2004 av er@ser Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ex.phil er et forberedende kurs til hoeyere utdanning. Du maa ha ex.phil for aa studere ved universiteter og diverse hoeyskoler. Dreier seg stort sett om aa laere analytisk tankegang, logikk, og filosofihistorie. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Ah. Så ved å ta systemutvikling så lærer en i tillegg til vanlig programmering også noe om hvordan en bør forbederede seg på programmeringen og kanskje også hvordan markedsføre den? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Ex.phil er et forberedende kurs til hoeyere utdanning. Du maa ha ex.phil for aa studere ved universiteter og diverse hoeyskoler. Dreier seg stort sett om aa laere analytisk tankegang, logikk, og filosofihistorie. Gjelder det alle universitetene? :S For å ta Bachelor datateknikk ved NTNU trenger man vel ikke det, gjør en? Så Ex.phil tas ved et universitet/høyskole for å kunne ta andre studier ved et universitet/høyskole da eller? Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Ah. Så ved å ta systemutvikling så lærer en i tillegg til vanlig programmering også noe om hvordan en bør forbederede seg på programmeringen og kanskje også hvordan markedsføre den? La inn en edit. Ja markedsføring er også et obligatorisk fag. Edit igjen: Systemutviklingfaget inneholder ikke programmering. Dette faget inneholder metoder, dokumentering og utføring. Endret 2. november 2004 av er@ser Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ex.phil er obligatorisk ved alle universiteter, men ikke alle hoeyskoler, saa vidt jeg vet. Har vaert snakk om aa gjore det obligatorisk ved alle institusjoner for hoeyere utdanning, men jeg tror ikke dette er gjort ennaa. Jeg gaar paa hoeyskole og har ikke hatt ex.phil. Du boer nok undersoeke naermere rundt NITH; jeg gjetter paa at du ikke trenger det. Uansett er det unnagjort paa et halvt aar. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Hvor kan man ta det da, hvis man må ha det for å begynne på høyere utdanning? :S Forresten, det jeg egentlig lurer aller mest på er: Hvordan type jobber, spesifikt, kan en få med en slik utdanning som dette? Akkurat hvilke (typer) selskaper er det som ansatter folk med denne utdanningen, og til hvilke typer oppgaver? Takk Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ex.phil kan du vel ta ved alle Universitetene i Norge.. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Du tar vanligvis ex.phil samtidig som du studerer. Noen tar det i Forsvaret. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Ex.phil kan du vel ta ved alle Universitetene i Norge.. Greit det, men hvis du MÅ ha Ex.Phil for å begynne på universitetet så spiller det vel liten rolle om du kan ta det ved universitetet eller? Du maa ha ex.phil for aa studere ved universiteter og diverse hoeyskoler. Eller mente han bare med dette at du må ta kurset ex.phil på universitetet for å studere der? Edit: Ah, okay. Greit Endret 2. november 2004 av Blib Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå