Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

internettdeling gjennom switch

Anbefalte innlegg

samme arbeidsgruppe? Om DHCP'n funker så gir da vel den en blå en i om maskinene er i forskjellige arbeidsgrupper eller ikke.

Det stemmer, maskinene vil få tildelt ip uavhengig av arbeidsgruppe. Hvis du tar deg bryet med å lese tråden skikkelig vil du se at problemet nå er at maskinene ikke finner hverandre.

få riktig ip-range?

Nok en gang, les skikkelig. Ikke FÅ riktig ip-range, men sørge for at evt. softwarebrannmurer slipper igjennom trafikk i riktig ip-range. ELLER bestemte adresser, men da kan man bør man sette fast ip på maskinene. F.eks. på Norton Personal Firewall (som er en del av Norton Internet Security-pakken som igjen følger med en del av Online ADSL-pakkene) er det nødvendig å definere dette for at det skal fungere.

Skikkelig på hugget, du...

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ÅJADDA!!! Nå funker det som smurt. Takk for all hjelp!! Noen med Thompson SpeedTouch 510i modem fra telenor her? Vet dere om det er brannmur på det modemet og da eventuelt hvordan man konfigurer den?

Det er brannmur på dette modemet når det kjører i routermodus. Test den gjerne hos Shields Up på www.grc.com .

Når du mener konfigurere brannmuren mener du sikkert å åpne porter. Veiledning her.

Lenke til kommentar
samme arbeidsgruppe? Om DHCP'n funker så gir da vel den en blå en i om maskinene er i forskjellige arbeidsgrupper eller ikke.

Det stemmer, maskinene vil få tildelt ip uavhengig av arbeidsgruppe. Hvis du tar deg bryet med å lese tråden skikkelig vil du se at problemet nå er at maskinene ikke finner hverandre.

jeg hugger videre jeg.

de finner hverandres workgroups selvom de ikke er samme.

Lenke til kommentar

Maskinene vil finne hverandre uansett om de er i forskjellige grupper eller ikke. Det spille INGEN rolle.

Jeg har enda ikke sett en FW der man MÅ definere filter basert på ipadresse (annet enn ACL i CISCO routere) men så har jeg ikke Norton Personal Firewall heller. (De er litt for enkle å kræsje for min smak) Jeg ville heller ikke hatt en FW som jeg måtte rekonfe hver gang jeg bytter ipadresse.

Skikkelig på hugget..? Hva skal det bety?

Lenke til kommentar
ÅJADDA!!! Nå funker det som smurt. Takk for all hjelp!! Noen med Thompson SpeedTouch 510i modem fra telenor her? Vet dere om det er brannmur på det modemet og da eventuelt hvordan man konfigurer den?

Det er brannmur på dette modemet når det kjører i routermodus. Test den gjerne hos Shields Up på www.grc.com .

Når du mener konfigurere brannmuren mener du sikkert å åpne porter. Veiledning her.

når jeg følger den linken til online.no så står det "Når Thomson Speedtouch 510 er satt i rutermodus".. Hvordan vet jeg at den står i rutermodus?

Sorry for kanskje naive sprsmål..

Lenke til kommentar

Og man får tilgang til hverandres delte ressurser også...?

ja.

finn "arbeidsgruppe"

klikk "arbeidsgrupp"

finn "maskin"

klikk "maskin"

Pussig. Fikk "nettverksressursen er ikke tilgjengelig" hos meg når jeg prøvde å titte på serveren etter reinstall. Når jeg satte den i samme arbeidsgruppe som de andre maskinene hjemme funket det plutselig.

Jeg har enda ikke sett en FW der man MÅ definere filter basert på ipadresse (annet enn ACL i CISCO routere)

Man definerer gjerne hvilke adresser som tilhører lokalnettet, og dermed skal i "trusted zone" eller hva de respektive leverandørene kaller det. Har brukt Norton en god stund nå, tidligere hadde jeg Zone Alarm og der måtte man også definere enten ip-ranger eller spesifikke adresser til lokalnettet for at trafikk skulle gå igjennom maskinene. Det gjelder naturligvis ikke trafikk mellom gateway/router og klienter.

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg at den står i rutermodus?

Skriv inn http://10.0.0.138 i adressefeltet og logg inn. Gå på "advanced" og deretter "system".

Står det "Service Name Routed PPPoE - DHCP - NAPT "

er den i routermodus.

For øvrig vil den stå slik hvis du har snurret Telenor-cd`en.

Det stod :service name - no need to modify anything... Bra/dårlig..?

Lenke til kommentar

Muffinman:

Har du prøvd \\ ip adressa til serveren ? Er jo bare å mappe nettverksresurser til ip da.

Trodde at ike routbare adresser automatisk ble satt i trusted zone, men det er mulig jeg tar feil. Skjønner meg ikke på FW' som skal blokkere LAN traffikk...

Endret av volcomer
Lenke til kommentar

Og man får tilgang til hverandres delte ressurser også...?

ja.

finn "arbeidsgruppe"

klikk "arbeidsgrupp"

finn "maskin"

klikk "maskin"

Pussig. Fikk "nettverksressursen er ikke tilgjengelig" hos meg når jeg prøvde å titte på serveren etter reinstall. Når jeg satte den i samme arbeidsgruppe som de andre maskinene hjemme funket det plutselig.

Jeg har enda ikke sett en FW der man MÅ definere filter basert på ipadresse (annet enn ACL i CISCO routere)

Man definerer gjerne hvilke adresser som tilhører lokalnettet, og dermed skal i "trusted zone" eller hva de respektive leverandørene kaller det. Har brukt Norton en god stund nå, tidligere hadde jeg Zone Alarm og der måtte man også definere enten ip-ranger eller spesifikke adresser til lokalnettet for at trafikk skulle gå igjennom maskinene. Det gjelder naturligvis ikke trafikk mellom gateway/router og klienter.

ikke lett å vite hva du har gjort hjemme hos deg. slik ser det ut hos meg. med forskjellige workgroups.

prøv å stille tilbake serveren til en annen workgroup og se om du nå finner den i en annen gruppe. prøv gjerne nbtstat -A server.ip.adresse for å refreshe netbios info.

post-61-1099418837_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...