Gå til innhold

Hvilken distribusjon bruker du?

Hvilken distribusjon bruker du?  

169 stemmer

1. 1. Hvilken distribusjon bruker du?

• Fedora Core
      28
    • Slackware
      31
    • Mandrake
      14
    • SuSE
      17
    • Debian
      19
    • Ubuntu
      6
    • Gentoo
      26
    • ArchLinux
      11
    • Yoper
      3
    • FreeBSD
      3
    • OpenBSD
      1
    • Annen Linux
      8
    • Annen Unix
      2

Anbefalte innlegg

Hørte en påstand om at i Gentoo så tar det minst en dag å kompilere Gnome på en relativt ny maskin. Stemmer dette? Hvis så, så er det en tanke ineffektivt...

Det er feil.

Min desktopmaskin, ny i midrange-klassen av forrige høst (AthlonXP 2500+), kompilerer hele KDE på et par timer. Jeg kan ikke se for meg at den vil bruke mer enn det på Gnome.

Og husk også at man kan bruke ferdigkompilerte pakker i Gentoo (ja, gjennom pakkesystemet!). Det er bare tull at alt MÅ kompileres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TopDog: Hva med åpen kildekode-argumentet, da? Spiller ikke det noen rolle?

Godt poeng, men når det gjelder dette så tror jeg mannen/kvinnen i gata "don't give a shit".

Linux på desktop er for spesielt interesserte, og inntil videre er det bare å innse det.

Jeg bruker Linux fordi det er:

2. Bra software

Og hvis ikke det er et bra argument, så er jeg en krakk.

Lenke til kommentar
TopDog: Hva med åpen kildekode-argumentet, da? Spiller ikke det noen rolle?

Ikke voldsomt for meg nei.

Selvfølgelig synes jeg det er en bra tankegang og jeg ser at det er hovedgrunnen til at GNU/Linux har kommet så langt på så kort tid, men som en forbruker som hovedsakelig er ute etter en maskin som fungerer best mulig til de oppgavene en forbruker vil ha gjort, spiller det mindre rolle.

At selskapene holder noen av løsningene sine utenfor åpen kildekode/GPL/kall-det-hva-du-vil for å sikre inntektene sine synes jeg er helt greit så lenge kvaliteten er god nok og man har valgfrihet til å benytte konkurerende løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...