Gå til innhold

Hvilken distribusjon bruker du?


Hvilken distribusjon bruker du?  

169 stemmer

  1. 1. Hvilken distribusjon bruker du?

    • Fedora Core
      28
    • Slackware
      31
    • Mandrake
      14
    • SuSE
      17
    • Debian
      19
    • Ubuntu
      6
    • Gentoo
      26
    • ArchLinux
      11
    • Yoper
      3
    • FreeBSD
      3
    • OpenBSD
      1
    • Annen Linux
      8
    • Annen Unix
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JEINA (jeg er ikke noen advokat), så jeg skal være forsiktig med hva jeg sier, men GPL krever at dersom du bruker GPL-kildekode inn i et program du distribuerer, må hele programmet være GPL. Dette er tilfelle også dersom du linker et GPL-lisensiert bibliotek (i hvert fall) statisk inn i programmet ditt, men du kan helt fritt distribuere ikke-GPL programmer sammen med GPL programmer, for å bruke eksemplet SUSE: I mange år var YaST properitært. Jeg har aldri brukt SUSE (ikke noe politisk eller noe Debian funker utmerket for meg så da gidder jeg ikke å prøve andre ting) så jeg vet ikke hva som følger med på professional distroen deres. men det kan være mye bundlet properitært der.

 

Jeg kjenner ikke detaljene i GPL så godt, men jeg er ikke overrasket om du kan regne en linux distro som properitær også om den bare består av GPL software, siden totaloppbyggingen av distroen er distributørens verk. Imidlertid, dersom man distribuerer GPL programvare skal kildekoden til programvaren gjøres tilgjengelig for sluttbrukerene, så i et slikt tenkt (kanskje ikke?) tilfelle vil det alltid være mulig for sluttbrukere å bygge opp et tilsvarende system, men kanskje kan det være værdt å betale noe for å få tingene ferdig sammensatt og tuna på en lur måte.

 

 

M. (hah, fikk jeg endelig bruk for noe av det jeg har lest meg til på groklaw siste halvannet året!) :)

Lenke til kommentar

Slackware :love: (9.1, fordi jeg ikke har giddet å oppdatere enda. Men det spiller strengt tatt ingen rolle, da jeg oppdaterer de programmene jeg bruker jevnlig)

 

Skal legge inn Gentoo på HPC (HPC er hostnavnet til en av maskinene mine, ikke noen form for obskur maskinvare e.l.) når jeg får tid. Husker ikke hva jeg har på laptoppen for øyeblikket...

Lenke til kommentar

Oi oi oi, best å få GPL på det rene med en gang:

 

Tatt fra gnu.org sin FAQ:

If I distribute GPL'd software for a fee, am I required to also make it available to the public without a charge?

No. However, if someone pays your fee and gets a copy, the GPL gives them the freedom to release it to the public, with or without a fee. For example, someone could pay your fee, and then put her copy on a web site for the general public.

Sort på hvitt, kan ikke bli klarere enn dette. Det er ikke noe spørsmål her om hva man får lov til eller ikke får lov til med GPL-lisensiert kode. Spørsmålet er om alt som er på DVD/CD'en til SUSE er GPL, eller om noe av det er propriært.

 

Som allerede poengtert var YAST (oppdateringsværktøyet til SuSE) lenge propriært, og ble gitt ut som GPL for ikke lenge siden, så det er fullt mulig det finnes noe annet som er propriært på de CDene, noe som da vil gjøre det ulovlig å redistribuere dem.

 

Men det vet vi ikke, ved mindre noen her tar seg tid til å finne det ut (står sikkert på hjemmesia til SuSE).

Lenke til kommentar

Gentoo forever ;)

 

Tar litt tid å venne seg til det, men har du ok hardware fungerer det utmerket. Det kjekke er at du kan bruke mailingslistene til selve programvaren i tilegg til at forums.gentoo.org er noe av det beste som finnes. Antageligvis fordi installasjons-prosessen lærer folk så mye at de ikke er helt grønne når de kommer ut på andre siden.

 

Du kjører alltid relativt ny programvare og er ajour med de nyeste spørsmålene som utviklerne av hvert enkelt program får. Selv om det noen ganger betyr at svaret ikke finnes enda, men da er det bare å rulle tilbake et hakk og vente en uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...