Gå til innhold

TEST: Sniktitt på NEC 1770NX

Anbefalte innlegg

Dette ser spennende ut, men jeg er fortsatt litt forvirret over dette etterslep-problemet. Det er det det står og faller på for min del. :)

Så vidt jeg forstår er denne skjermen raskere enn den forrige (12ms mot 16ms).

I omtalen av den forrige kjenner jeg både de som mener det etterslep og de som mener det ikke er det. Nåvel, er det etterslep eller er det ikke? For å si det slik: Hvis man beveger musen så raskt man klarer frem og tilbake i UT2004, vil man se etterslep?

(Blir skeptisk når man snakker om trege FPS-spill i omtalen av etterslep... og enda mer spektisk når man sier det bare er "hardcore-gamere" som vil bry seg, eller at det bare er "de kresne" som vil bry seg - begge deler indikerer at det faktisk er et synlig etterslep... Mulig jeg er kresen (host) :blush: )

Jeg har hatt en Nec 1760NX siden i sommer, er veldig kresen, og har personlig ikke merket etterslep i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sorry men jeg er lcd noob :blush: hvordan er det med å skifte oppløsninger osv spes i spill med lcd ? og hvordan er det med Hz ? skal kanskje ha lcd men er litt i tvil på om jeg skal ta det eller bare en 19" crt. er jo ganske mye billigere da men lcd er :dribble:

Jeg synes spill ser bedre ut på min Nec 1760NX enn det gjorde på min gamle crt-skjerm, uansett oppløsning.

Det skal også sies at ikke alle lcd-skjermer er like gode på dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg bestilte en 1770nx i tillegg til min 1760nx. De står ved siden av hverandre på skrivebordet.

En ting jeg merker, og irriterer meg over er at med en gang jeg beveger hodet litt, eller beveger et vindu på skjermen, da blir bildet litt kornete der det er bevegelse.

Min 1760 nx har ikke dette problemet, dette ser jeg helt klart dersom jeg trekker et vindu over fra den ene skjermen til den andre. Dessuten er fargene kjøligere med mer blåfarge og mindre lys på 1770nx.

Jeg har prøvd å bytte mellom både kabler på de to skjermene og dvi utganger fra grafikkkortet mitt, 1770nx har disse symptomene samme hva.

Dersom jeg hadde visst dette hadde jeg helt klart gått for to 1760nx istedenfor en av hver.

:(

Lenke til kommentar

KongeOdin: Hvilken fargeprofil kjører du på 1770-en? Det høres veldig ut som om du har den i native, og da bør du flytte den over på sRGB, eller tune den selv.

Dette med bevegelse er et "problem" på alle LCD-skjermer, men jeg kan ikke si at jeg opplevde det værre på 1770 enn 1760 (hadde de i dual selv).

Lenke til kommentar

hvis en lcd skjerm har f.eks responstid på 0.025 s (`fra på til på ?), altså 25ms oppdaterinigshastighet ,, så blir det 1/0.025 hz = 40 hz,, så selv om en kjører på 60 hz,, så kan en få etterslep mellem flere oppdateringer, men det blir flimmerfritt fordi det ikke blir noe tomrom hvor "lyset går til svart " ? :p,, så,.,,,, viss en har en skjerm med 16 ms,, så får en 62.5 hz ? lurer litt på spesifikasjonene på dette med oppdateringer,, har hørt før at det er maks ,, altså peak de snakker om,, eller om at det bare er visse farger,,, for viss en har som noen skjermer har nå,, 8 ms,, så betyr jo det at den burde klare å oppdatere seg 125 ganger i sekundet,, altså 125 hz......... så hvorfor har bare de skjermene en frekvens på 60 hz ?

Er jeg helt på jordet her?

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Nå var det innlegget fryktelig slitsomt å lese, så jeg nøyer meg med å besvare en enkelt del jeg fikk med meg:

Responstiden er oppgitt i peak i svart/hvitt - fra 20% til 80% og tilbake til 20% hvitt (ja, det er helt feil å si det slik, men de fleste skjønner ideen)

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene.

På skjerm menyen har jeg stilt inn til å bruke srgb. På Naviset bruker jeg srgb på begge monitorene. Nå skal det vel nevnes at problemet nesten forsvinner når jeg sitter lenger enn 40 cm fra skjermen.

Jeg begynner å lure på om det er noe feil med 1770nx skjermen, regner med det om ingen andre har problemet. Foreløpig vil jeg si at jeg foretrekker min 1760nx selv om det tilogmed er en død (rød) pixel på denne.

Jeg bruker også dualdvi. Problemet er det samme uavhengig av hvilke port jeg bruker.

Dersom jeg sitter ca 30 cm fra skjermen holder det faktisk å bevege øynene frem og tilbake over et område. blir litt sliten av hele tiden merke denne interferens lignende effekten.

Jeg klarer omtrent ikke å spore effekten på 1760nx skjermen selv om jeg prøver å fremprovosere det.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bra å høre at noen var enig Slakterfjees.

Jeg har byttet til den gamle nå. Bestillte en ekstra 1760nx samtidig som jeg sendte 1770nx tilbake. Heldigvis gikk dette greit. Nå kan jeg se alle fargene tydelig og veldefinert for grå skygger på svart bakgrunn. Ikke som brun 8bits aktig der bare halve spekteret kommer med slik som med 1770nx.

Dessuten funker den bedre til å se monstrene og veggene med i Doom3.

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...