Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell mellom GDDR og GDDR3?

panzerwolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at noen produsenter leverer 6600-kort med DDR3-minne. Hvordan vil et 6800-kort med DDR(1) yte i forhold til dette? Blir det litt som på prosessor-/ minnemarkedet der noen trenger bra prosessering mens andre trenger bra minnebruk?

Ønsker å sette meg litt mer inn i hvor mye minne på grafikkort har å si :)

Lenke til kommentar
Regner med at det har en del å si - for hvis man ser så rent specsmessig på 6600gt og 6800nu så har det første bare 3 vertex shadere og 8 pixel shadere(mot 6800s 4 og 12) men klarer å yte ca like bra i tester...

Kjernen er klokket høyere på 6600GT, derfor klarer det seg bra. Men det har fortsatt bare 128 bits minnebusbredde.

Når det kommer til forskjellen på DDR1 og 3 så er den liten. Med det mener jeg at hvis du klokker dem likt, lik minnebusbredde osv. så vil ikke forskjellen være no å bry seg om. Den viktige forskjellen er at DDR3 kan klokkes mye høyere og finnes derfor på kort som gjennom spesifikasjonen skal ha minne som er klokket høyt.

Lenke til kommentar
Så forskjellen på 6800 med DDR3 og 6800GT med DDR1 er dermed liten? Magefølelsen sier at 6800-kortet med DDR3 trolig er et bedre kjøp...

Den magefølelsen kan du kaste! :p

For det kortet du linker til har ikke DDR3-minne, men DDR1 som det andre, så da er GT-kortet med 128mb DDR1 en selvskreven vinner!

Selv har jeg Asus 6800 Gamer Edition som faktisk har GDD3, og det var 700 poeng mer @ standard klokk i 03 i forhold til MSI 6800 kortet jeg hadde med DDR1.. Det er hvor mye kortet kjører på core som har noe å si på oppløsninger under 1280x1024, men så fort du kjører på med eyecandy, som aa og af, må du ha mer og raskere minne. mener jeg har 2.0ns eller 1.6ns GDDR3, er i alle fall stabilt på 1200mhz ;) Men er coren som er god. 440 :D

Lenke til kommentar
Så forskjellen på 6800 med DDR3 og 6800GT med DDR1 er dermed liten? Magefølelsen sier at 6800-kortet med DDR3 trolig er et bedre kjøp...

For å gjenta megselv, om det er DDR1 eller 3 er ikke så viktig. Det viktige for deg bør være hvor raskt minnebrikkene er laget for å kjøre på. En DDR1 minnebrikke som klarer 800MHz er bedre enn en DDR3 brikke som klarer 700MHz. Hvis de derimot klarer like hastigheter er DDR3 det beste valget, for da kommer man inn på hvor mye varme brikkene avgir osv.

Lenke til kommentar

DDR 1 har 700mhz og 2.8 ns og ddr 3 har 1000(1200)mhz 2.0 ns(1.6ns).raskere minne betyr mere båndbredde.noe som du vil merke godt av hvis du kjører i høy oppløsing og bruk av AA/AF på.

Men ikke alt ram er like bra,6600 kortene har bare 128 bit rambrikke mot 6800 som har 256 bit.men 256 bit gir dobbelt båndbredde av det 128 bit gir.

Finner du et 6800 128MB med 2.5ns kan du overklokke det mere enn 2.8ns minne.

Så et vanlig 6800 GT har ddr 3(1000) ram og 32 i båndbredde,mens 6800 GT 128MB har 22.4 i båndbredde p.g.a mindre mhz på rammen(700)

Kansje litt dårlig forklart,men er ingen ekspert på område.. :whistle:

Lenke til kommentar

Hmm.. Altså det ble spurt om minne hadde mye å si på skjærmkort.

Ja det har det.. Minne teller faktisk litt mer en "core clocken". F.eks har man skjærmkort med 256mb ram men bare 500mhz fsb på rammen og 128bit.. så kommer man til å slite spess når skjærmkortet skal tømme rammen osv.

Men da skal man heller gå for en løsning med mindre ram men raskere "core" og RAM og da er det oxo ganske viktig med bra minnebåndbredde på 256bit hvis du har allt det så burde du klare deg fint lenge på 64mb ram for den del.;)

Vitsi med mye ram? = egentlig ikke hvis grafikk kortet er raskt nok ellers.

det er iallefall min mening og erfaring. :p

Lenke til kommentar
DDR 1 har 700mhz og 2.8 ns og ddr 3 har 1000(1200)mhz 2.0 ns(1.6ns).raskere minne betyr mere båndbredde.noe som du vil merke godt av hvis du kjører i høy oppløsing og bruk av AA/AF på.

Men ikke alt ram er like bra,6600 kortene har bare 128 bit rambrikke mot 6800 som har 256 bit.men 256 bit gir dobbelt båndbredde av det 128 bit gir.

Finner du et 6800 128MB med 2.5ns kan du overklokke det mere enn 2.8ns minne.

Så et vanlig 6800 GT har ddr 3(1000) ram og 32 i båndbredde,mens 6800 GT 128MB har 22.4 i båndbredde p.g.a mindre mhz på rammen(700)

Kansje litt dårlig forklart,men er ingen ekspert på område.. :whistle:

Godt forklart! :thumbup:

Lenke til kommentar
Den magefølelsen kan du kaste! :p

For det kortet du linker til har ikke DDR3-minne, men DDR1 som det andre, så da er GT-kortet med 128mb DDR1 en selvskreven vinner!

:hmm: På infoen til Netshop står det DDR3...? Ellers burde vel kortet ha kostet mindre enn et GT-kort? Aha, det står ikke DDR3, men DDR, på Aopen sin side. Hmm, forvirring!

Da tror jeg at jeg begynner å få litt tak på hvordan det henger sammen her! Takker dere for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...