enden Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Er det noen av gassene som produseres ved vedfyring som kan ha en lukt som minner om anis? Når jeg fyrer i den nye peisen min fyller jeg fort rommet med en eller annen gass som lukter litt søt anis. Brannvarsleren går også amokk, så det kan jo ikke være bra Til å begynne med regnet jeg med at det var lakkherdingen til ovnen som gasset litt, men etter tre-fire fyringer, de to siste ganske hardt, begynner jeg å lure litt. Ovnen skal være forsvarlig installert, og rørgangen i pipa er bra isolert. Jeg merker ingen typisk røyklukt. Noen tips? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Hmm, leste først "anuslukt ved vedfyring" (overtrøtt) Uansett, det er ikke noe på veden du brenner som lager lukten da om det har vært sølt noe veske av noe slag på den? Kommer det mye røyk i tillegg til lukten? Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Null røyk ut i rommet, og veden brenner veldig rent inni ovnen når jeg har fått litt varme. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Jeg tror jeg har hørt om et treslag som lukter svakt av lakris (anis). Hva fyrer du med?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Blandingsved - gran og bjørk. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 vittig... når jeg brenner i peisen lukter det bare røyk også hvis man legger granbar i peisen når det brenner (furu helst) dufter det deilig Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 vittig... når jeg brenner i peisen lukter det bare røyk også hvis man legger granbar i peisen når det brenner (furu helst) dufter det deilig Hadde det bare lukta røyk så hadde jeg visst at pipa ikke var tett, og da hadde det vært en smal ska å fikse Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Har jeg aldri hørt om, iallefall ikke med gran og bjørk. Har du hørt med leverandøren av peisen? Kan være noe materiale der som reagerer litt feil på varme, evt. lager slik lukt i innkjøringsperioden. Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Det står at det vil lukte litt første gangen man fyrer opp grunnet lakkherding. Nå har jeg fyrt fem ganger - de to første forsiktig, men de siste så hardt jeg makter. Det blir like ille hver gang. Hovedgrunnen til at jeg spurte var for å se om det var noen som umiddelbart kjente igjen lukta som en bigass fra forbrenningen i tilfelle det ikke var helt tett i pipa. Da ingen har reagert spesielt på dette ser det ut til at jeg må kontakte leveradøren og høre hva de har å si. Håper bare jeg slipper å bytte den (igjen, defekt i den første) da jeg bor i fjerde, og ovnen veier oppunder hundre kilo... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Ja, gjør det. Også får du satse på at de bytter peisen for deg (noe de egentlig burde spør du meg). Er godt vant med peis-/ ovnsfyring fra mine yngre dager, men har aldri opplevd det du beskriver her Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå