Gå til innhold

Hvilke Socket A kort støtter 1.35-1.45 vcore?

Theo343

Anbefalte innlegg

Har store problemer med å finne et kort som

1. I bios har støtte for nevnte vcore så jeg ikke brenner opp min fine nyervervede XP-M2400 35w CPU.

2. Et kort som i tillegg har ny funksjonalitet og mcp-s med dedikert gigabit bus for å unngå pci bus belastning.

3. som ikke har NB kjøling for nær cpu socket slik at mitt ønske om topnotch zalman, eller termalright ribbe ikke kan brukes.

4. Har 4 festehull til en tung ribbe.

5. Som har gode overklokkingsfunksjonalitet med muligheter til å stille alt man trenger.

Jeg har funnet 3 kort med MCP-S.

- Epox 8rda6+ Pro

- MSI K7N2 DELTA2-Platinum

- ABit NF7-S2G (vet dette er dårlig, men kun for å nevne et 3. mcp-s kort)

Abit kortet faller igjennom på alle punkter omtrent.

MSI kortet har ikke de 4 hullene og ikke mulighet til å volt på NB bus eller hva det var. Så man får ikke klokket FSB høyere enn 215Mhz.

Epox kortet hadde vært perfekt(selv om den ikke klarer mer enn FSB 216Mhz), og alle ønsker var egentlig på plass. Eneste unntak var at Zalman ribba ikke ville fått plass pga. NB kjøleren(snakket med EPoX support) og at vcore ikke kan stilles lavere enn 1.5v. :(

Så jeg er litt i villrede. Lurer på om jeg skal gå for MSI kortet, og bruke en lettere og dårligere ribbe, men må sjekke hvor lavt vcore kan settes da jeg ikke kan ha den særlig høyere enn 1.45v.

Noen tips? Jeg kjenner til de legendariske Abit kortene som klokker suverent, men jeg hadde ønsket meg nyere funksjonalitet og helst MCP-S(gigabit bus), men sistnevnte får evt. falle bort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale DFI LanParty eller Abit NF7 2.0. Det abit kortet du foreslår er ikke allverdens til å klokke med dessverre.

Uansett så kan du fint øke vcore på en XP-M. Kjører min på 1.78V uten probelemer. Har hatt vcore på 1.95 med alt av vifter på full guffe :D

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Ok, så hvis kortet støtter min 1.5 vcore så er ikke det noe problem? Men blir det særlig stillegående da?

Men en ting jeg lurte på som jeg egentlig ikke har tenkt på. Bioser på slike kort har jo ikke innebygd støtte for XP-M, det betyr at kortet ikke selv detekterer hva slags vcore den skal sette.

Det betyr at jeg kan risikere å få 1.6v direkte satt ved første start med prosessor på HK når jeg skal inn og stille vcore etc.

Hvordan bør man går frem for å montere en XP-M i et vanlig Socket A HK?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei

Skaffet meg XP-M 2400 35W for noen uker siden og så vidt jeg husker kom den først opp med en default instilling på 1.525V, 10x multiper og 133fsb (266).

Forsøkte først med det kortet som jeg hadde Aopen ak79-400vn, men det gikk åt skogen da multiper ikke ville over 12.5, for ikke å snakke om da jeg prøvde å øke fsb frekvensen - da brant jeg hele kortet :thumbdown:

Nå har jeg Abit NF7 2.0 og har ikke hatt problemer over hodet. Kjører min på 333fsb/2.1ghz/1.35V - kunne sikker økt noe men synes det er nok og PC'n er dønn stabil. PC'n er iskald - fryser nesten på datarommet - med Speedfan har jeg temp regulert viftene så PC'n er nesten lydløs. NF7 v2 er KONGEN :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har DFI Infinity og det har sammen med storebroren LanParty slike innstillingsmuligheter i BIOS, samt det andre du ønsket.

Ingen andre HK, uavhengig hva socket har så mange parametre som disse to.

Tror det er samme mannen som lagde BIOS for de første Abit NF-7, Oscar Wu, som hoppet over til DFI.

Det eneste problem er kortet er utrolig "bugget" inntil du oppdaterer, ja nettopp BIOS. :p

Men det er fort gjort og etterpå har det vært fjellstøtt.

Lenke til kommentar
Er det noen andre kort som støtter 1.35 vcore?

Ønsker ikke å kjøre en 35w. på 1.5v da mye av hensikten med kjøpet av denne var å få til et kjølig stillegående system med rom for klokking ved ønske.

AN7 kan settes så lavt som 1.375V, så det burde vel duge? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg synes DFI LANPARTY NFII ULTRA RevB, virket interessant når jeg må tilbake til denne generasjonen av Socket A kort.... men det svir i lommeboka for en så "gammel plattform". Det koster faktisk mer enn S754 utgaven... utrolig synes jeg?

Og til prisen av 1330.- burde man kunne få i det minste en PCI bus basert gblan løsning og at de hadde droppet Realtek RTL8101L fast ethernet controller som jeg ikke synes hører hjemme på et kvalitetskort. Det hadde holdet med ICS1893 Phy chip og lagt til en gblan billig pci bus basert chip.

Det positive med å gå tilbake til den gamle utgaven av NF2 er jo at man får soundstorm, litt bedre ytelse og bedre klokkeegenskaper.

Det er synd at man ikke brukte mer tid på å utvikle gode hovedkort for MCP-S som hadde nymoderne funksjonalitet og dedikert gigabit bus etc. De få kortene som finnes har for dårlig bios etc. Og hadde MCP-S fått Soundstorm på lik linje med MCP-T, hadde Socket-A med NF2 blitt en større legende en det allerede er. Og jeg hadde gladelig betalt 1300,- for et slikt kort i dag selv for en SocketA plattform.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...