Gå til innhold

hvor kraftig må en server være?


-Mazor-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor kraftig en server skal være avhenger av hva du skal bruke den til.

 

På f.eks en bedrift så bør alltid serveren være den kraftigste maskinen på nettverket, det er en liten regel å gå etter, men kommer som sagt an på bruken.

En enkel filserver trenger ikke være rare greia hvis du skal kjøre linux f.eks, men skal du inn med xp eller 2k3 så bør du minimum ha p3 500 m 256 mb ram og opp.

Svarer seg å ha endel ram i serveren. Ikke regn med å få kjapp speed på lanet om du ikke har kraftig cpu og endel ram.

 

Jeg sitter selv på dual xeon 2400 med 2 gb ram og gigabit nettverk linka i switchen som backboneserver og drar meget heftig ytelse, 35-50 MB/s fra den ved lan henting. Den er litt overkill da men er nesten som å kopiere fra egen disk :love:

Lenke til kommentar

Jeg ville satsa på en linux distro. Dette krever ikke mye med verken ram eller cpu.

Spørs jo selvfølgelig på bruken av den. Skal den stå som router/brannmur

vil jeg anbefale ClarkConnect (www.clarkconnect.org) Det er en bra og enkel

router distro med webinterface. Utrolig lett og sette opp! :)

Lenke til kommentar

Kjører mail/fil/web server + router og firewall på en pentium 166mmx med 112MB ram. Eneste den sliter med er når det kommer store mengder spammail samtidig. Spam + virus sjekkinga klarer maks 5000 mail i døgnet, noe som holder akkurat til det firma (12 ansatte) jeg leier den ut til.

Hvem skulle tro at en slik gammel maskin skulle gi meg fast inntekt...

(Firma aner ikke hva som er inni kabinettet, men er fornøyde med ytelsen.)

Den kjører selvsagt linux - gentoo.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde helt klart gått for FreeBSD, men det er nå bare meg:)

Dog, for nybegynnere vil jeg anbefale dem å tenke godt gjennom hva de egentlig ønsker av en "server" og ut i fra det, velge operativsystem og hardware behov. Det kan godt la seg gjøre å konfigurere opp en win98 boks som server f. eks.

Lenke til kommentar
Kjører mail/fil/web server + router og firewall på en pentium 166mmx med 112MB ram. Eneste den sliter med er når det kommer store mengder spammail samtidig. Spam + virus sjekkinga klarer maks 5000 mail i døgnet, noe som holder akkurat til det firma (12 ansatte) jeg leier den ut til.

Hvem skulle tro at en slik gammel maskin skulle gi meg fast inntekt...

(Firma aner ikke hva som er inni kabinettet, men er fornøyde med ytelsen.)

Den kjører selvsagt linux - gentoo.

hehe... husker vi hadde en tilsvarende linuxmaskin på en tidligere jobb, en P90 med 64MB minne, i tillegg kjørte den mySQL! Fungerte upåklagelig helt til en dag det plutselig begynte å gå grusomt tregt. Feilsøking avdekket at en parameter var satt feil, og at maskinen helt siden oppstarten bare hadde gjenkjent 16MB av de 64 installerte!! :thumbup:

 

Det er heller ikke mange år siden (rundt årtusenskiftet?) at www.microsoft.com kjørte på 2 maskiner som var sånn ca. 200MHz Pentium med 256MB minne!

 

Moralen er at 'vanlige' servere (web/ftp/mail) generelt ikke krever rask hardware. Et vanlig unntak er f.eks. databaseservere som gjerne har mye CPU(er)/minne, alt etter behov da såklart.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Min 400mhz 320ram slackware funker helt fint til web, eggdrop, litt mysql, psybnc og div andre småting. Som router med CC bruker jeg en 333mhz med 160 ram. Skal du ikke bruke servern til gameserver eller andre krevende serverappkliasjoner holder det lenge med en 300mhz med litt ram. Mye ram er kjekt i server ;)

Lenke til kommentar

Har 2 servere hjemme, den ene ligger i deler enda da men :p Er meningen det skal fikses snart.

 

Den ene er 700mhz celeron med 256 ram (er bare 2 slotter, og jeg har bare 128mb ram brikker)

 

Den andre er en dell maskin :p 450mhz 384mb ram. :love:

 

Jeg bruker den som er 700mhz nå da, den funker fett den. Til det den skal gjøre. DHCP, DNS, WINS og router.. Kjører Windows Server 2003 på den. Men det er bare pga ISP'en min er www.vikom.no (håpløs isp som gikk for dtt-ip teknologi) og det er bare laga drivere for windows :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...