Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

På bredbånd uten antivirus!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt fast installert antivirusprogramvare siden XP-kom - og ikke hatt behov for det heller.

Men AntiSpyware - det klarer du deg ikke uten.

Og hold maskina oppdatert. Og ikke åpne e-postvedlegg er heller ikke så vanskelig.

Nå er jeg alene om denne maskina. Den er bare min. Familiesituasjonen avgjør mye her !

På breiband sitter du ofte bak flere brannmurer eller iallfall en NAT og XP-brannmuren. Jeg har bare det siste.

Har ofte tenkt på at om jeg får et virus, så dør jeg ikke da ! Tror at Antiviruslangere selger big på folks frykt for det ukjente.

Lenke til kommentar
Har ofte tenkt på at om jeg får et virus, så dør jeg ikke da ! Tror at Antiviruslangere selger big på folks frykt for det ukjente.

Nei, du dør ikke men fy f så plagsomt det kan være for andre mennesker hvis du stiller deg slik til at din maskin blir utnyttet.

Og du sier du får spyware, når du får dette så tyder det på at du ikke akuratt bør skryte på deg en perfekt holdt maskin og inneha gode rutiner.

Finnes utmerkede AVP som kster kr 0,- så pengeargumentet duger ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt fast installert antivirusprogramvare siden XP-kom - og ikke hatt behov for det heller.

Og hold maskina oppdatert. Og ikke åpne e-postvedlegg er heller ikke så vanskelig.

Nå er jeg alene om denne maskina. Den er bare min. Familiesituasjonen avgjør mye her !

På breiband sitter du ofte bak flere brannmurer eller iallfall en NAT og XP-brannmuren. Jeg har bare det siste.

En veldig usunn holdning du har og ikke noe å skryte over!!!

Hoved regelen burde være å ha i det minste en Brannmur aktiv mellom pc og nettet, har man ikke det så er man raskt offer for trojanere, exploits og ikke minst virus og spyware.

Antivirus er et verktøy som gir deg den lille ekstra sikkerheten på at du kanskje ikke mister all informasjonen på pcen om du åpner et vedlegg fra en venn som webscanneren har sagt ok til eller blir en av mange pcer som fjernstyres av en hacker i et annet land.

Lenke til kommentar

En veldig usunn holdning du har og ikke noe å skryte over!!!

Hoved regelen burde være å ha i det minste en Brannmur aktiv mellom pc og nettet, har man ikke det så er man raskt offer for trojanere, exploits og ikke minst virus og spyware.

Antivirus er et verktøy som gir deg den lille ekstra sikkerheten på at du kanskje ikke mister all informasjonen på pcen om du åpner et vedlegg fra en venn som webscanneren har sagt ok til eller blir en av mange pcer som fjernstyres av en hacker i et annet land.

Usunn holdning? Nåvel, enhver person med litt sunn fornuft vet at dagens virus-scannere langt ifra klarer å ta alt som finnes der ute.. et godt spamfilter (f.eks Mcafee spamkiller) Tar 99% av all virusmail.

Router blir mer og mer vanlig, dette stopper det meste av ormer etc

Usunn holdning, fordi folk har blitt litt mer opplyst om hvor mye ressurser ubrukelige virusprogram krever?

Vet ikke helt jeg, jeg kjører uten antivirus, dog jeg kjører en scan en gang i måneden med online gratis virus-scan, har ikke hatt virus på ett år. spyware derimot er det flusst av, derfor bruker jeg Ad-aware i kombinasjon med Hijack This (et program som ikke burde brukes med mindre du faktisk har litt kunnskap)

Enkle leveregler for pc-bruk

1. Ikke åpne e-post fra noen du ikke kjenner

2. Kvitt deg med Internet Explorer, de fleste ormer/spyware er laget akkurat for å komme seg gjennom sikkerhetshull i denne (fine erstatninger er f.eks firefox eller opera)

3. Bruk sundt bondevett

4. Legg inn alle nye "critical updates" fra Microsoft (forutsett at du sitter på en windowsbasert maskin)

Lenke til kommentar

Svigerfar måtte ta en reinstall av XP og viste ikke at man burde nappe ut nettverkskabelen før man satte igang. Innen prosessen var over hadde han Sasser viruset og en orm kalt "valla" et-eller-annet. Og vi sitter bak en brannmur, tydeligvis ikke så effektiv men...

Tips ved reinnstall: gjør det uten nettverkskabelen i, og det FØRSTE du gjør er å laste ned oppdateringene fra windows update, deretter adaware, og så spywareblaster. Denne kombinasjonen har gjort undere for de maskinene jeg har hatt ansvaret for det siste halvåret.(ca. 10 stk bådde i bedrift og private)

Men å bruke en PC uten skikkelig antivirus ville jeg ikke anbefalt. Svigerfar, igjen

:roll: , fikk et virus/orm på sin maskin og det endte med at nettet vårt ble oversvømt av utgående informasjon og Telenor måtte begrense internett tilgangen vår (merket aldrig noe til det tiltaket men..) problemet var at Sviger's sin Norton antivirus var programmet som ble infisert og spredde viruset videre.

Jeg brukte forresten også Norton når jeg ble infisert med Tchernobyl viruset for noen år siden, (total crash og reinnstall av win98 var eneste løsningen den gang)

Har ikke hatt noen sånne problemer med programmene under.

Adaware

spywareblaster

AVG

Trend Micro Housecall(online virus scan)

AVG har en noe knotete registreringsprosess, husk å bruke en epost adresse du kjapt/enkelt kan sjekke siden du får link til download + reg.kode gjennom epost.

Husk ellers å hold all programmvaren oppdatert, ellers er den til liten nytte.

Så til selve spørsmålet(tar sin tid gitt :blush: ) det hjelper absolutt å innstallere antivirus i etterkant, men er maskinen din kraftig infisert kan det nesten lønne seg å formatere hardisken og ta hele innstallasjonen om igjen, men prøv først å skru av "system gjennoppretting" og la virusprogrammet gjøre jobben sin, er du heldig ordner alt seg.(Ikke reinstall hvis antirus programmet ikke finner noe da)

Gødd Løkk! :thumbup:

EDIT: Helt enig det punktet fra han over: skift til Mozilla firefox

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Jeg er HELT enig med "JOlle"

Et antivirusprogram stjeler mye ressurser fra maskinen for å prøve å hanskes med virus ETTER de ha kommet inn i maskinen. Når vi så vet at NYE virus ikke ligger i definisjonsdatabasen til antivirusprogrammet, og at det er NYE virus som er farligst, så skjønner selv jeg at det er best å bruke ressurser på å HINDRE virus i å komme seg inn på PC'en enn å la et antivirusprogram bli overkjørt av et virus det ikke vet ER et virus engang.

Brannmur (med NAT)

Kjør et Anti-spyware program en gang iblandt.

Hold maskinen oppdatert med de siste fixene.

Slik har jeg kjørt i mange år, og kommet meg helskinnet igjennom ALLE virus-bølgene!

Lenke til kommentar

Jolle :

En pc er så langt mye mer en bare internett, vi har jo flere medier hvor det kan komme inn virus (cd-rom / dvd / diskettstasjon ) om man har et infisert medie som blir brukt. Selvsagt så er det et vist ytelsetap ved bruk av antivirus men det er jo fullstendig avhengig av programvaren som brukes.

Når jeg sier usunn holdning så mener jeg at det er alt for lett å si at jeg bruker ikke AV og derfor går det bra og dermed så burde det også gå glatt for alle andre, dette blir å snylte på de som faktisk har AV og brannmur innstalert (som sørger for at spredningen av virus blir stoppet hos dem) sammtidlig som man passivt er med på å spre virus selv (om man blir infisert).

Selvsagt så kan man ikke forvente at et antivirus skal ta 100% av alle nye virus, men kan jo nevne for eksempel at Norman har den såkalte Sandbox teknologien som prøvetester kode før den kjøres og dermed tar mange av de nye virusene når den finner skadelig kode / trojanere.

folk har blitt litt mer opplyst om hvor mye ressurser ubrukelige virusprogram krever?

Her viser du bare standpunktet ditt i forhold til AV, fordi at de bruker ressurser så mener du at de er ubrukelige :roll: , eller er det bare fordi at de ikke tar 100% av alle virus?

Nå er det sånn at ikke alle AV program bruker mye ressurser, faktisk så har det blitt en stor forbedring (hvis man ser litt bort fra blandt annet norton) sammtidlig som man kan få Gratis AV som ikke tar all verdens ressurser. Det er jo faktisk også mulig å konfigurere AV'et slik at det scanner om kvelden eller mens man ikke bruker maskinen, så jeg ser ikke et nevneverdig problem i dette.

Hva jeg personlig definerer som er sunn forfunt i henhold til pc bruk :

*God oppdatert programvare (sikkerhetspatcher etc.)

*En God Brannmur konfigurert riktig.

*Nat oppset ved bredbåndsbruk.

*Et godt Antivirus program med oppdatert virusdefinisjoner.

*Låsbar frontdeksel og kabinett.

*Passord beskyttet Bios og OS.

*Anti Malware / Spyware programmer på pcen.

Lenke til kommentar

Gammel diskusjon folkens. "Jeg klarer meg uten antivirus, det har gått bra i årevis" mot "Bedre føre var enn etter snar"...

Dere uten antivirus kan ikke en gang vite om dere har virus. Siste bagle variant skrur av en rekke brannmurer inkl winxpsp2 sin innebygde. Du trenger ikke åpne et vedlegg til en mail for å bli infisert av det vedlagte viruset. Så lenge du sitter på en windows maskin bør du alltid ha en AV løsning og brannmur gående. AV og brannmur tar ikke så mye ressurser at en alminnelig bruker vil merke noe som helst til det. 500 poeng mindre i 3DMark2003 kanskje, men det har ingenting med vanlig bruk å gjøre...

Forøvrig vises det en total manko på kunnskap om hvordan antivirus programvare fungerer.... Etter at den er kommet på maskinen? En antivirus løsning gjør maksimalt for at akkurat det *ikke* skal skje. Den vil også filtrere alt av mistenkelig programvare og sette det i karantene inntil du godkjenner det for kjøring med mindre det er et kjent virus hvor fila vaskes eller slettes alt ettersom hva som er mulig.

En router stanser INGENTING....den styrer bare trafikk fra A til B....

Brannmur med NAT??? NAT'ing er noe en router driver med...les litt om det dere snakker om og lær dere littegrann før dere tar på rakettforskerfrakken...

Og dersom dere har så innbitt mye peiling, hvorfor i ALL VERDEN skriver dere på et vanlig forum for vanlige brukere at man IKKE trenger AV og brannmur? Hvis dere KAN noe som helst, så burde dere vite at for en vanlig pc bruker er det ingen alternativer utenom å ha det og spyware fjerner installert til enhver tid!

GUD jeg blir så provosert...

Lenke til kommentar
Gammel diskusjon folkens. "Jeg klarer meg uten antivirus, det har gått bra i årevis" mot "Bedre føre var enn etter snar"...

Dere uten antivirus kan ikke en gang vite om dere har virus. Siste bagle variant skrur av en rekke brannmurer inkl winxpsp2 sin innebygde. Du trenger ikke åpne et vedlegg til en mail for å bli infisert av det vedlagte viruset. Så lenge du sitter på en windows maskin bør du alltid ha en AV løsning og brannmur gående. AV og brannmur tar ikke så mye ressurser at en alminnelig bruker vil merke noe som helst til det.

For det første, om du har vært med i sånne diskusjoner før, så kan du allerede blåse i det latterlige "dere vet ikke om dere har virus"-argumentet.

Angående bredbånd, AV alene holder ofte ikke, finnes mange ormer og dill som ikek blir tatt av AV, har du oppdatert windows og slått på brannmuren før du kobler i kabelen så er du rimelig trygg.

Har du oppdart windows, holder deg unna outlook og IE, og har litt peiling er det lett å unngå virus. Men det blir selvsagt opp til den enkelte. Det viser seg jo, når man ser på prosentandelen folk som har virus, at mange ikke har peiling nok.

At AV ikke krever noe særlig ressuraser er ikke riktig, mange AV-program trekker ganske mye, spesielt om du har en litt eldre maskin.

AtW

Lenke til kommentar
En router stanser INGENTING....den styrer bare trafikk fra A til B....

Brannmur med NAT??? NAT'ing er noe en router driver med...les litt om det dere snakker om og lær dere littegrann før dere tar på rakettforskerfrakken...

Du har tydeligvis ikke så mye peiling som du tror!

Et virus må faktisk komme inn i maskinen på et vis, og gjennom portskanning/sikkerhetshull o.l. er EN måte.

NAT/brannmur hjelper DEFINITIVT på det!!!

Så "les litt om det du snakker om og lær deg littegrann før du tar på rakettforskerfrakken... :p

Lenke til kommentar

Hadde kjørt en ny installert windows XP PC i 6 måneder uten anti-virus eller brannmur. PC'n var på 24timer i døgnet. Drev VELDIG mye med nedlasting av masse forsjellige. Har nå hatt 3 forsjellige anti-virus program instalert etter det(ikke samtidig) og ennå ikke noen virus funni ;) NAT hjelper veldig mye når du ikke har brannmur ;) Og sunn fornuft hjelper mer mot virus enn AVP.

Lenke til kommentar

Hele diskusjonen blir liksom for teit.

For det første så kommer de mest aggresive virusene fra en helt annen kant av kloden. Det gir oss nordmenn en viss fordel..(gjett hvorfor)

For det andre så kan jeg ikke skjønne hensikten med å ikke ha et AV prog på maskinen sin. Stjeler ressurser?...lmao!

Lenke til kommentar
For det andre så kan jeg ikke skjønne hensikten med å ikke ha et AV prog på maskinen sin. Stjeler ressurser?...lmao!

Det kan være et problem det, Norman, Panda i enkleste utgave og Avast samt et par andre er svært bra på gamle maskiner.

Norton i hjemmeversjon er ufattelig tung og drive når man prater om f.eks p300 eller dårligere. Norman funket bra på win95 med 166mhz CPU og 32MB RAM som jeg la inn for en kunde her om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...