audun1 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 jeg var nøtt til å bruke yum install samba Får at linux skulle oppdatere samba. Men linux hadde noen problemer å laste ned Common og client. Fikk noen meldinger med noen tall og bostaver om hverandre. Men jeg håper den er ferdig når jeg kommer hjem.... Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 kom faktisk et hakk lengere. Jeg finner den bærbare på linux pcen å kan kopiere filene derfra. Men jeg kan ikke bruke windows pcen til å få opp filene på linux. Har samme prob som i første post se bilde jeg skønner ingen ting. Er det noen mulighet at en av dere kan kople dere på webmin eller swat på pcen min og se hva det kan være???. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Hmpf... Hva kan det være da... Du har satt Security til user? Og sett at du har Encrypt password til yes? Ikke endret noe annet enn å sette opp noen/et share? Dersom du bare har et share, kan du prøve å sette opp et til? Så går det an å få litt mer ideer om hvor problemet ligger. Det lukter av at win ikke liker måten samba presenterer seg på, ah, det er vel aldri noen som tror at det skal være en domain controller noe sted, evt er det en feilaktig oppsatt en? Vel, mer testing: kjør cmd i windows og bruk net use h: \\server\share /username=navnet /password=* (er ikke 100% sikker på syntaxen, prøv en net use /help) Forresten, før du gjør det, skjekk hvor samba logger hen (du finner det nede i Global parameters siden i swat) og ta en tail -f /var/log/samba/log.* i en terminal så ser du om det kommer noen feilmeldinger den veien, skader jo ikke å se om det skjer noe i eventvwr på windowsboksen heller. <mimre>Husker da sp3 kom til Win NT 4 ca -96 og samba gikk til helveste fram til jeg fikk satt litt lureri i registry så jeg kunne klare meg uten krypterte passord igjen</mimre> M. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Kjem du seriøst ikkje innpå maskina frå Windows om du brukar dette i smb.conf? [global] netbios name = <navn-på-maskinen> server string = <evt-beskrivelse> workgroup = <arbeidsgruppe> security = share encrypt passwords = yes wins support = yes [deltmappe] path = /path/til/mappe guest ok =yes writeable = yes Hugs å restart samba. (killall smbd && killall nmbd && smbd -d && nmbd -d) Så på Windass boksen: Start > Kjør > \\ip.adresse\share Hugs at CHMOD må vere slik at alle kan lese. Endret 5. november 2004 av objorkum Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 jeg kommer ikke inn nei. Jeg får bare brukernavn gjest. å jeg har ingen konto som heter gjest men jeg opprettet en men det funket ikke. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 jeg kommer ikke inn nei. Jeg får bare brukernavn gjest. å jeg har ingen konto som heter gjest men jeg opprettet en men det funket ikke. Hm om du putta akkurat det eg skreiv i smb.conf så SKAL det funke... Mystisk. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg har en mistanke om at problemet ligger på win- og ikke lin- siden. Jeg tror at windowsboksen tenker (hei, selvmotsigelse!) "Den boksen der presenterer seg ikke slik jeg mente den skulle, den stoler jeg ikke så mye på at jeg vil sende et brukernavn og passord til" Googlet så vidt, men jeg fant ikke noe som liknet på auduns problemer. Audun1, kjører du forresten med sp2 på win-boksen? M. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Hei. Nå løste det seg med probet med å logge inn med brukernavn. Men jeg får fortsatt ikke logget inn, jeg tror det skal stå noe forand brukernavnet. se bilde bilde 1 der jeg bare skriver brukernavnet så hiver jeg inn servernavnet bilde 2 hva kan dette være da tro. jeg har prøvd alle navn som er tilgjengelig som, localhost.localdomain, intern-server, osv så jeg tror ikke det er det edit: kjører du forresten med sp2 på win-boksen? Nope jeg har sp1 Endret 5. november 2004 av audun1 Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Dersom du hadde hatt et domene, kunne det vært domenenavn\brukernavn (evt motsatt strek) prøv med arbeidsgruppenavnet. M. Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Huum jeg testet med alle navn som finnes på nettet men ingen ting funker.. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Ser ut fra bildene dine som om du bruker arbeidsgruppen din heter interne-servere, så det skulle bli interne-servere/audun (evt snu streken) Har du sett loggene på win og lin om det skjer noe? Sett evt opp et høyere debug level på samba. M. :gjesp: Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Uansett, med den enkle configen jeg ga deg skal du ikke måtte logge deg på i det hele tatt, så det må være en mystisk feil en plass... Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Nei ingen ting funker alså. Men jeg kan få over filene på linux gjennom windows å der trenger jeg også brukernavn og passord jeg prøvde å snu streken Se bilde men det gikk heller ikke Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 jeg vurderer sterkt om det kansje kan være dette som er feilen se bilde. Hvis det er der, hva i hutti skal det stå der. hvis jeg trykker på den knappen som kan finne alternativer så får jeg bare opp hardisken.. noen som vet. Føler vi er så nær løsningen Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hm, virker nesten som vi har gitt litt opp nå... Jeg har sett på webmin-bildet ditt, men jeg finner ikke noe som tilsvarer det parameteret, hverken i swat, eller manualen for smb.conf. Det rare er at som objorkom sier, det skulle ha funka med det oppsettet han sendte, jeg har en mistanke om at det er noe rart med XP-oppsettet ditt.... Hvordan var det, har du sp2 installert? M. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Er firewallen i XP aktivert? Dobbeltsjekk dette, da windows har en tendens til å sperre ute Linux-maskiner. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Er firewallen i XP aktivert? Dobbeltsjekk dette, da windows har en tendens til å sperre ute Linux-maskiner. XP skal vel ikke sperre seg selv, at XP skal koble seg til et Samba-share... Da er brannmuren rar Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 (endret) ja jeg holder selv på å gi opp. Jeg har windows xp pro sp1 uten oppdateringer. Jeg har ikke branmuren på, + at linux maskinen kan logge seg på xp maskinen men bare når xp maskinen kjører på det trøløse nettet. Kopler jeg over til kabel via samme ruter virker det ikke. Jeg skal egentlig bare ha over filene fra xp så akurat nå er det ikke viktig vilken maskin som tar over filene. Men etter de er over må jeg nok forske på å få det til.. Edit: Jeg har satt opp ssl eller ssh husker ikke hvilken men det er ialfal sånn telenet greier, bare hvis noen er interesert... Endret 7. november 2004 av audun1 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Du mener nok SSH, og det har IKKE noe med Telnet å gjøre. Telnet er USIKKERT. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Du mener nok SSH, og det har IKKE noe med Telnet å gjøre. Telnet er USIKKERT. jadda jadda ækkj'e så farli det så lenge man sitter på LAN uten slemme folk... BUHU!!! MAMMAA!!!! IKKE SPOOF MAC-ADRESSER OG STJEL PASSORDET MITT!!! lol... Joda, prinsippet er riktig men... Mye annet som er farlig da. hente mail via pop f.eks... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå