Gå til innhold

samba problem (Fedora2)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått opp samba på fedora2. Windows xpen min finner samba i nettet å hele greiene men jeg kan ikke skrive brukernavn se bilde der står det bare gjest. Hva kan jeg ha gjort galt. Jeg brukte webmin til å sette den opp. P.S passordet får å komme inn virker men ikke det til mappene.

Endret av audun1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke Webmin til slikt, du kan bruke det når alt funker men sett det skikkelig opp smb.conf først.

Du må velge om du skal ha "security = user" eller "security = share" i /etc/samba/smb.conf. Dersom man har "user" så må man logge på maskinen (ikke mappene) med både brukernavn og passord. Dersom du har "share", kan man passordbeskytte visse mapper, og da må man logge på med kun passordet til en bruker/flere brukere.

Slik som du har det nå, har du nok "security = share". Du må da adde en bruker til samba med "smbpasswd -a <brukernavn>". Så legger du inn i smb.conf under sharen <brukernavn> skal ha tilgang til med passordet sitt: "username = <brukernavn>".

Her kommer et eksempel på en enkel smb.conf:

[global]
netbios name = <navn-på-maskinen>
server string = <evt-beskrivelse>
workgroup = <arbeidsgruppe>
security = share
encrypt passwords = yes
wins support = yes
local master = yes
os level = 255
preferred master = yes

[deltmappe]
path = /path/til/mappe
username = <brukernavn-som-du-added-med-smbpasswd>
writeable = yes

De 3 linjene med local master, os level og preferred master gjør at Samba serveren blir master browser i nettverket. Veldig praktisk, så slipper Windows-boksene å krangle om jobben.

Dersom du vil ha tilgang til en mappe uten passord, erstatter du linjen "username = <brukernavn>" med "guest ok = yes"

Lenke til kommentar

huuumm... endret dette men jeg får fortsatt ikke lov til å skrive inn brukernavn, det står bare gjest. Men et lite spørsmål, skal det stå localhost på ikonet (Se bilde).

edit:

Kan ikke helt skjønne hvorfor du skal ha så mye unødvendig i konfigurasjonsfilen...

jeg har ikke lagt inn noe det lå der fra før. Kan jeg slette det???

Endret av audun1
Lenke til kommentar
huuumm... endret dette men jeg får fortsatt ikke lov til å skrive inn brukernavn, det står bare gjest. Men et lite spørsmål, skal det stå localhost på ikonet (Se bilde).

edit: 

Kan ikke helt skjønne hvorfor du skal ha så mye unødvendig i konfigurasjonsfilen...

jeg har ikke lagt inn noe det lå der fra før. Kan jeg slette det???

Ja, så klart...

Kan du ikke bare slette det som er der fra før, og erstatte det med eksemplet jeg la ut, og bare bytte ut ting der jeg har skrevet <noe>

Lite eksempel på delt mappe uten passord:

[deltmappe]
path = /path/til/mappe
guest ok = yes
writeable = no

Husk at det må være korrekte tilganger på mappene du deler. Skal brukeren "bruker" kunne skrive til filer, må brukeren "bruker" eie filene og mappene på serveren.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

ok har gjort noen endringer nå he he tror ikke de er så lure men.

Samba config fila ser sånn ut:

[global]
netbios name = Intern
server string = Intern-server
workgroup = Intern-nettet
security = share
encrypt passwords = yes
wins support = yes
local master = yes
os level = 255
preferred master = yes

[deltmappe]
path = /ftp/samba/audun
username = audun
writeable = yes

samba bruker fila ser sånn ut:

# Unix_name = SMB_name1 SMB_name2 ...
root = administrator admin
nobody = guest pcguest smbguest
audun = audun

og passord fila sånn:

nobody:99:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:[DU         ]:LCT-00000000:
audun:xxxxxxx

ser det helt håpløst ut eller.

P.S kan fortsatt ikke skrive inn brukernavnet når jeg prøver å logge meg inn fra xp pcen min..

Lenke til kommentar

Har suttet å tenkt på denne:

CODE 

nobody:99:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:[DU        ]:LCT-00000000:

audun:xxxxxxx

på den nobody: 99 osv hva gjør alle de : tegnene der pluss x ene.

Kansje det kan ha noe med det at jeg ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

Med mindre path'en til smbuser fila (den du kaller samba bruker fila) er spesifisert i smb.conf bryr ikke samba seg om den. Bare ikke bry deg om den.

smbpasswd fila inneholder hvilke brukere du har adda med smbpasswd -a, og passordene deres. Passordene er krypterte så de ser rare ut ja.

Jeg ville ha fjernet alt innhold i smbpasswd, så addet brukeren audun med "smbpasswd -a audun" (som root), så sjekket at audun nå er den eneste brukeren i smbpasswd-fila, så restarter du Samba.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Jeg vet at enkelte her ikke liker grafiske konfigurasjonsverktøy ;) , men har du prøvd swat? (Samba web administration tool) den skal være tilgjengelig på port 901 (eg http://localhost:901)

Ser ut som om det kan være

Samba har jo også et verktøy som skjekker config-filen for feil, heter 'testparm' dersom du kompilerer samba selv, har en følelse av at det heter noe annet i debian, ihvertfall..

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar

jeg prøver nå å instalere swat, men swat krever v 3.0.7 av samba å det har jeg ikke.

Så jeg lastet ned samba på nytt, instalerte fikk besked samba krever common.

Jeg lastet ned common men får ikke instalert den her er terminal vinduet mitt:

samba = 3.0.7 is needed by samba-swat-3.0.7-1
[root@localhost root]# rpm -Uvh /root/samba-3.0.7-1.i386.rpm
advarsel: /root/samba-3.0.7-1.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 2f87af6ffeil: Failed dependencies:
       samba-common = 3.0.7 is needed by samba-3.0.7-1
[root@localhost root]# rpm -Uvh /root/samba-common-3.0.7-1.i386.rpm
advarsel: /root/samba-common-3.0.7-1.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 2f87af6f
feil: Failed dependencies:
       samba-common = 0:3.0.3 is needed by (installed) samba-3.0.3-5
       samba-common = 0:3.0.3 is needed by (installed) samba-client-3.0.3-5
[root@localhost root]# rpm -Uvh /root/samba-3.0.7-1.i386.rpm
advarsel: /root/samba-3.0.7-1.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 2f87af6ffeil: Failed dependencies:
       samba-common = 3.0.7 is needed by samba-3.0.7-1
[root@localhost root]#

Ideer

Lenke til kommentar

Prøv å bruke yum eller apt (hvis du har lagt inn sistnevnte).

yum update <----oppdaterer alle pakkene på systemet. Jeg trodde dette var det samme som apt-get update.

yum install samba <---- Installerer samba, om pakken heter det. Det kan hende den heter smbd i stedet, f.eks.

Det bør fungere brillefint.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
ja det funket brillefint takkkkkk så meget..

yum update brukte jeg ... Bare tips ass

yum update oppdaterer alle pakkene på systemet (oppgraderer til nyeste versjon) - mens apt-get update oppdaterer pakkelisten - altså en lokal liste over hva som finnes på de eksterne serverene.

yum install funker på samme måte som apt-get install

yum er *standard* :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...