Gå til innhold

Harddisker med innebygd temp-sensor? (IDE & SATA)

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjenner noen til om det finnes IDE eller SATA baserte harddisk-serier som har innebygd temperatur-sensor? I så fall, hvilke serier? Siden det er lite som ellers differensierer harddiskene fra forskjellige produsenter nå ti d ags, så er det godt mulig jeg plukker en pga. tilgang på intern sensor, om det finnes slikt. Jeg har dog ikke hold meg godt nok oppdatert på HD-markedet i det siste =/

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Alle nyere diske har S.M.A.R.T teknologi som også inkluderer en temp-sensor.

Jeg bruker selv SpeedFan 4.17 til å måle temps på hardiske, grafikkort, CPU osv.

Opplysninger om max. temperaturer finner man på producentens hjemmesider, men nærmer hardisktemp'en sig 50 grader - da bør man nok tenke på noget aktiv kjøling.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

hmm

En harddisk burda da kunne få nok kjøling ved å ligge på bunnen av et åpent kabinett, med luft på alle kanter uten å komme over kritisk tempratur?

Seagatene i windows maskina mi ligger på 45 og 46 grader i følge DTemp.

Betyr det at seagate disker krever ekstra kjøling uansett hvordan man plaserer dem?

Lenke til kommentar
Fra 25° og oppover faller levetiden med ca 1000 timer pr.grad.

Kunne du være så snill å legge ut en link til siden der du fant denne interresante informasjonen?

Hvis dette stemmer må jo jeg revurdere den manglende kjølingen av diskene mine. (35 grader). :blush:

Lenke til kommentar
grader på en harddisk varier STORT fra produsent, har 2 stk på 160.. en WD og en maxtor

WD'n min ligger på en 45 grader, mens maxtor ligger på 25. enda maxtor er den som det ligger OS på..

Maxtor er kjent for å lage mindre varme enn mange andre. Derfor jeg gikk over til å kun bruke maxtor da jeg bodde i California. (WD disker krasjet stadig vekk der, muligens pga varme, selv om de hadde ekstra kjøling.)

Her i Norge er ikke kjøling så stort problem at jag har prioritert lyd, og altså bare brukt seagate.

Skulle også tro at seagate tåler den varmen den selv lager, siden det er der den disken som har lengst garanti tid.

Lenke til kommentar

Hei...ser ut til at det er forvirring her angående levetid og temperatur.

Det stemmer veldig godt at hardisker har forskjellige temperaturer de oppnår. Seagate disker blir gjerne noe varmere enn WD og Maxtor (usikker på maxtor, ingen erfaring). Hvis du ser på databladet (produkt info osv) til disken står det anbefalt temperatur og levetid på disken. Så, hvis disken ikke klarer å holde seg innenfor den temperaturen i kassa, vil det være anbefalt å legge på en vifte eller to.

Men strengt tatt tror jeg ingen disker har noen skade av å ha temperaturer opp mot 50 grader. Men som alltid, jo kjøligere det er, jo bedre er det. (bortsett fra når du begynner å lage kondens

:cool:

Med vakker hilsen

Steffen

Lenke til kommentar

Hmm

Har et problem med en (2 uker gammel) 200GB seagate disk på kontoret som lager en vanvittig irriterende pipelyd når den har stått på i 4-6 timer. Lyden forsvinner ved reboot (og kommer tilbake etter nye 5-6 timer). Satt en vifte på begge sider av den før lunsj i dag - ca 5 timer siden - temp gikk ned fra 44 til 33 grader - den har enda ikke begynt å bråke! Blir interesant å se om den holder kjeft i morgen.

Har 3 andre seagate disker som er like varme, men de lager aldri lyd.

(Skal feilsøke litt før disken returneres.)

Lenke til kommentar
Fra 25° og oppover faller levetiden med ca 1000 timer pr.grad.

Kunne du være så snill å legge ut en link til siden der du fant denne interresante informasjonen?

Hvis dette stemmer må jo jeg revurdere den manglende kjølingen av diskene mine. (35 grader). :blush:

Både informasjon, og grunnen til denne store nedgangen hadde vært interessant.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...