Gå til innhold

Hjelp FtZ med Fedora

Mato

Anbefalte innlegg

Hei

har en Fedora core 2 clean install på en liten box , jeg får ikke opdatert denne og begynner og lure på om ruteren til NGT Blokker noe trafikk til denne

er det noen spesiell porter som må være åpne for og kunne kjøre den update saken ( er jo 137 nye updates)

EDIT: siftet navn på tråden fra :Trenger Fedora Core 2 noen åpene porter til: Hjelp FtZ- med Fedora

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt, bruk yum isteden. Bare å skrive:

yum update

oki , gjøre det når jeg får fierfox til og funke :)

EDIT: btw kan jeg fjerne mozilla på noe måte ? , har kun instalert KAD skrivebordet,

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

fjerne mozilla? Hvorfor?

Et par punkter:

- mange ting *forventer* at mozilla er installert (tredjepartsting generellt)

- Hvis du ser nøyere etter, er det "mozilla ikonet" egentlig en snarvei til "htmlview" som er et script som starter din standardbrowser (se i meny -> brukervalg)

Lenke til kommentar
fjerne mozilla? Hvorfor?

Et par punkter:

- mange ting *forventer* at mozilla er installert (tredjepartsting generellt)

- Hvis du ser nøyere etter, er det "mozilla ikonet" egentlig en snarvei til "htmlview" som er et script som starter din standardbrowser (se i meny -> brukervalg)

oki , tengte på plass , har da enda ikke fortsått så mye ut av filsystemt og hvor den tomme hardisken min ble av , og hvor jeg "trygt" kan lagre ting

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Trygt lagre ting: I /home/brukernavn, eller i egenopprettede kataloger på / eller /var.

Søk på "LSB" (linux standard base) - der står det en oversikt.

Mozilla tar toppen et par MB. Så lenge du lar den ligge inne, men ikke default, kommer den ikke til å plage deg.

Lenke til kommentar

lurer på om jeg skal rename tråden til FtZ- problemer :p

er det noen måte jeg kan stille skjerme instillingen før X loades (loginskjermen)

her prestert og stille opløsningen over hva skjermen kan vise (1200*1024)

så da kommer jeg ikke inn lenger :(

noen som har et lite råd ?

Lenke til kommentar

joda.

1. lag en ny tråd... En lang tråd som behandler en haug med uavhengige problemer er vanskelig å få oversikten over.

2. hvordan "kommer du ikke inn lenger"? Er det totalt ødelagt (ruller sorte striper over skjermen -> feil frekvens)?

Prøv å bytte til konsoll, logg inn som root, og bytt til init 3 for å stoppe X. Så kjører du "system-config-display --reconfigure". Så starter du init 5 igjen, og bytter til X (VT7)

Lenke til kommentar
2. hvordan "kommer du ikke inn lenger"? Er det totalt ødelagt (ruller sorte striper over skjermen -> feil frekvens)?

Riktig

med en gang loginskjermen begyner og loade blir det svarte striper og skjermen sier at det er out of boundrys/ feil frekvens

blir det ikke litt mas og lage en ny tråd ?

senere i dag/ i morgen skal eg koble en skjerm som kan vise så høy opløsning til og fikese problemet (hvist ikke noen kommer med noe helt genialt da )

Lenke til kommentar

Riktig

med en gang loginskjermen begyner og loade blir det svarte striper og skjermen sier at det er out of boundrys/ feil frekvens

blir det ikke litt mas og lage en ny tråd ?

senere i dag/ i morgen skal eg koble en skjerm som kan vise så høy opløsning til og fikese problemet (hvist ikke noen kommer med noe helt genialt da )

Hvis du er kjent med kommandolinjen i Linux, kan du bare da ALT+CTRL+F1 for å komme til konsoll, så redigere XF86Config (for XFree) eller xorg.conf (?) (for xorg)

Lenke til kommentar

*snill modus*

Bytt til komandolinje:

control+alt+f1

logg inn som root

kjør "init 3" for å stoppe X. Vent litt, og trykk enter når den er ferdig med å jobbe (et par "OK" raser over skjermen)

rekonfigurer X med standardinstillinger

system-config-display --reconfigure

bytt til init 5 (X)

init 5

(logg ut (fort!)

control+D)

hvis den ikke gjør det av seg selv:

bytt til X:

control+alt+F7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...