Gå til innhold

Batterivarighet generelt mAh osv

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hva som ligger i forkortelsen mAh når det gjelder batterivarigheten til forskjellige mobiler.

eks: SE k500i(700mAh)(Lithium Polymer)

Nokia 6230(850mAh)(Li-Ion)

Av erfaring har jo 6230 helt rompe batterivarighet ved normal bruk, men det ser jo ut som SE k500i har enda mer rompe batteri. Da er det da snodig at den får skryt av god batterivarighet på www.amobil.no.

Så var den den SE k700i som plenty venner sier at har helt (du vet) batterivarighet bed normal bruk. Den har jo(670mAh)(Li-Ion) som da ikke skulle ha vært så :thumbup: (du vet)

Hørte nylig om en oppgradering av SE k700i's batteri, og firmware som skulle spare en del strøm. Noen her jeg bor, sier at den varer bare en dag og så nettopp en på nett som sa den varte i 6-7 dager, og det er jo en sykt bra oppdatering :w00t: (ER DETTE SANT?)

Kan noen være så venlig å rette opp i alt dette og forklare meg hva som er fakta for en gangs skyld. Tenkte faktisk og kjøpe SE k500i no, men lyst til å vente på svar fra guruene her. Får ikke 6'er for ikkeno på www.amobil.no heller da :hmm:

Bare spør om noe jeg har glemt å si, hvis det er det

Hundre takk :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å prøve å fremstå som batteriekspert, kan jeg ihvertfall si at målet i mAh tilsier -kapasiteten- til batteriet og ikke -varigheten-.

Det som har mest innvirkning i regnestykket er hvor strømkrevende komponenter som befinner seg i mobiltelefonen, og da spesielt skjermen. Enheter med store og skarpe TFT-skjermer har dårlig batterilevetid, selv om de gjerne har høykapasitets batterier, da enheten trekker så mye strøm at batteriet ikke klarer å kompensere for det. På samme måte har eldre mobiltelefoner ofte svært god batterilevetid pga de svake skjermene.

I K500i sitt eksempel har den en relativt svak skjerm på 128 x 160 punkter, noe som nok er noe av årsaken til at den har mye bedre batterilevetid enn storebror K700, som har en sylskarp og lyssterk 176 x 220 punkters skjerm med nær dobbel oppløsning.

Forøvrig henviser jeg til vår batteriguide for spørsmål om hvordan man tar vare på batteriet:

http://amobil.no/art.php?artikkelid=5117

Lenke til kommentar

altså MAH (milli ampere H=hour=timer) er hvor mange milliampere battieriet KAN yte på en time. Altså batteriet kan f.eks gi 650 MA i en time. Eller det kan gi 325MA i to timer. 162.5 i 4 timer etc etc etc.

Så alt dette kommer an på hvor mye telefonen trekker, så en telefon med 600 mah kan godt vare lenger enn, en med 900 mah. Kommer ann på hvor mye strøm tlf trekker.

Lenke til kommentar

For å si det ganske enkelt er standby tid / tale tid avhengig av:

1: Batteriets spenning (Volt) Alle batterier i telefoner nå

til dags ligger på 3,7 V (om jeg ikke tar feil. Før var det ca 5 V)

Jo høyere spenningen er dess bedre er det.

2: Batteriets laverings kapasitet (mAh)

Hvor mang mA batteriet kan levere i en time (mAh)

som han over meg sa

3: Telefonens strøm bruk

(Gjelder ikke bare skjermen,men den er den største faktoren

i en telefon)

Grunnen til at batteriene er mindre nå idag er pga

at utviklingen har gjort nye telefoner mer "strøm snill".

Størrelsen på batteriet er avhengig av spenningen (V) og ampere (A).

Den riktige betegnelsen (etter fagfolks øyner) på batteri "størrelse"

vil være VAh (Volt Ampere hour. Volt * Ampere på 1 time)

I mobil bransjen blir ikke denne betegnelsen brukt

fordi alle telefoner på markedet (som jeg kjenner til i hvertfall)

bruker den samme spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...