Gå til innhold

spørsmål ang. oppgradering

Saud

Anbefalte innlegg

ok, jeg kjøpte ny pc for et års tid siden og alt har gått veldig fint inntil nå i høst da doom3, rometotal war og hl2:source fant veien inn på pc'en min. Jeg liker ikke sette NED grafikken og heller ikke hakking osv. Derfor har jeg bestemt meg for å oppgradere litt... eller mer.. alt ettersom.

her er mine specs: (desverre copy paste fra kjøpekvitteringa, sikkert noe unødvendig(men bedre det enn for lite))

-----------

- Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

- GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA)

- Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE ATA/100 harddisk 8MB cache 7200RPM

- Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

- Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv Kabinett m/360W AX-01SL-D-U P4 / AMD

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus Socket A (Barton) prosessor, 512kb

-----------

så til spørsmålet:

hva lønner det seg å gjøre med mitt system? RAM? overklokke cpu'en? trenger jeg isåfall mer kjøling? andre tips?

poster her fordi jeg har veldig lite peil på hardware :)

mvh Bernt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp en ny kjølevifte, ei kabinettvifte type 19dB

Klokk opp prosessoren frå 166mhz frontside buss til 200mhz frontside buss.

Då vert den en 3200+ prosessor og drar det meste.

du må trolig øke Vcore litt normalt sett på 1,65v økes til 1,72v

Du kan vurdere å kjøpe ein 512mb ram brikke til.

Du kan vurdere å klokke skjermkortet også

Lenke til kommentar
sant sant, men når jeg åpner kabinettet blir jeg veldig redd. det er skummelt :no:

Nyshda, det er slik du lærer. Se på meg ;)

Den eneste oppgraderingen jeg synes du trenger er minne. 512mb til, så holder det.

Etter du har gjort det, så har vi den artige tingen kalt overklokking. Smak på det ordet, du ;) Det smaker søtt, og noen ganger surt.. :blush:

MEN TIL SAKEN:

Klokk CPU'en opp til 3200+ hastigheter og flash grafikkortet ditt til 9800XT.

Guide til begge deler her på forumet, såvidt jeg vet.

Da har du allerede en liten økning i ytelse...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Klokk skjermkortet i staden for å flashe det.

Flashing er for personer med erfaring.

Passelig prosessor kjøler til ditt bruk

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=119066&cks=PRL

Samme brikke som du har frå før finnes ikkje lenger men denne skal fungere bra

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL

Offtopic: Kar i Ørsta er du frå? Åmåsing her....

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

1000 kr for ganske mykje betre pc skal vel gå greit.. hehe

edit: cpu vifta mi har begynt å bråke noke jeklig (i oppstart, roer seg etterkvart), så eg trur eit kjøp der er smart i alle tilfelle

offtopic: ej e uta Hagen

Endret av Saud
Lenke til kommentar

Er ikke noe poeng i kjøpe en bedre brikke.

Denne brikken er lik den andre du har, og er derfor helt perfekt.

Meanbean: Trenger ikke erfaring for å type et par kommandoer i CMD.

Dessuten er den CPU-kjøleren han har, god nok! Blir det varmeproblemer(noe jeg egentlig tviler på), kan han heller klokke ned, og bestille ny kjøler.

EDIT: du burde investere i ny kjøling til skjermkortet hvis du skal flashe. Kan bli varmt med standardkjøleren. En slik er da å foretrekke.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Det er ikkje alle 9800Pro koet som klarer å kjøre på 9800XT hastigheit. Derfor for bør ein kjøre ei god stund med kortet klokka opptil 9800XT hastig heit for å vere sikker på at det ikkje fjusker.

Mitt kjører på 9800XT hastigheit heilt uten feil et par timer men da låser maskina seg. Dette er grunnen til at eg ikkje har flasha.

Eg veit kor enkelt det er å gjennomføre flashinga men eg veit også kor vanskelig der er å fixe vis noko skjer.

Silent Breeze er bygget for å vere stille ikkje å kjøre høy hastigheiter på. Har prøvd å kjøre XP2500@3200 på en nyere versjon (XP3200+) av denne men den kjøler ikkje godt nok.

Endret av meanbean
Lenke til kommentar
Det er ikkje alle 9800Pro koet som klarer å kjøre på 9800XT hastigheit. Derfor for bør ein kjøre ei god stund med kortet klokka opptil 9800XT hastig heit for å vere sikker på at det ikkje fjusker.

Det er sant, derfor kan R360 kjerne på kortet være en fordel.

Mitt kjører på 9800XT hastigheit heilt uten feil et par timer men da låser maskina seg. Dette er grunnen til at eg ikkje har flasha.

Kjøling?

Eg veit kor enkelt det er å gjennomføre flashinga men eg veit ogsæ kor vanskelig der er å fixe vis noko skjer.

Er da ikke vanskelig å fikse, det. Går det galt, så er det bare å få tak i et PCI-skjermkort, så fikser du det lett. I de fleste tilfeller iallefall...

Silent Breeze er bygget for å vere stille ikkje å kjøre høy gastigheiter på. Har prøvd å kjøre XP2500@3200 på en nyere versjon (XP3200+) av denne men den kjøler ikkje godt nok.

Review av kjøleren viser greie temps på 3000+, og såvidt jeg vet, er det ikke mye varmeforskjell på 3000+ kontra 3200+. Men selvfølgelig, hva vet jeg..

Lenke til kommentar

Sjermkortet mitt er vannkjølt.....

Gidder du sende han et PCI skjermkort vis der skjerer seg?

Load temp på 3system eg mekka med xp3200+ versjonen av silent Breeze med orginale Xp2500 prosessor var 55-60grader

Samme maskin med den anbefalte EKL vifta var 38grader med prosessor klokka til XP3200+ hastigheit. @1,72v

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...