b-real Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Hjemmebrygget vin har en tendens til å bli mere en vin. Fattern brygger både vin og julebrygg og det er sterkt som fan og smaker...vel..jah.. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 aaa jeg har lyst på øll.vil høre mer om åssen man brygger. kommer nok til å holde et øye med denne posten ja Du har jo ikke lov å drikke slikt den var under beltestedet må jeg si :!: neida det er ingen hindring for meg. men hva er det jeg bør kjøpe inn?? og hva skal jeg gjøre?? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Som sakt gir denne siden ein god peikepine. Det som er lurt å kjøpe inn vist det er første gang du brygger er nok: dunk til å ha det i. gjær lås (trur det er namnet på det) ølsett (har det gjerne på europris eller liknende plasser) litt god ølgjær (kan og bruke den som er med satsen, men då blir det nok ikkje fult så godt) maltekstrakt (fåest i dei fleste dageligvare butikker) Det ein bør huske på er å ikkje følge oppskriften som står på settet. (dette høyres litt rart ut, men alle eg har snaket med meiner den oppskriften er heilt ræva). På siden eg linket til lenger oppe skal det vera ein grei guide til å brygge med ølsett. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 sist eg brygga så fylgte me vel bruksanvisningen til ei viss grad trur eg, men i følge ekspertane (petit agentur) så burde me koke opp satsen saman med noko vatn, samt bruka spraymalt istadenfor sukker... fekk som sagt godt øl. Å brygge etter oppskrifta med sukker etc. vil eg tru smakar svært dårleg... men ein får jo eit billig og sterkt øl om ein vil... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 Som sakt gir denne siden ein god peikepine.Det som er lurt å kjøpe inn vist det er første gang du brygger er nok: dunk til å ha det i. gjær lås (trur det er namnet på det) ølsett (har det gjerne på europris eller liknende plasser) litt god ølgjær (kan og bruke den som er med satsen, men då blir det nok ikkje fult så godt) maltekstrakt (fåest i dei fleste dageligvare butikker) Det ein bør huske på er å ikkje følge oppskriften som står på settet. (dette høyres litt rart ut, men alle eg har snaket med meiner den oppskriften er heilt ræva). På siden eg linket til lenger oppe skal det vera ein grei guide til å brygge med ølsett. jeg leste litt på den sida, og jeg så det med bruksanvisningen. det var: ikke sukker og koke det. ikke sant?? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 jau. det har du regelen! ikkje sukker, men malt ekstrakt og kok opp vertfall litt av brygget. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 ... eller spray-malt som då er noko betre Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Eg satt ein donk i dag. Får vi sjo om ein månad korleis det blir. Kor lenge pleier folk å lagre det på flasker? og kva flasker blir brukt? bytter dykk flasker etter kvart? Lenke til kommentar
ratata Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Lar det vel stå på flasker til det blir drukke, er vel ikkje so mykje anna å gjere? Eg brukte vanlege ølflasker (heiv dei i vassbad for å fjerne etikettane), vaska dei så med Komet(rensemiddel, e jo uhyre viktig å ha alt reint), og tappa brygget(som var blanda med noko sukker for å lage kolsyre). Lenke til kommentar
friscus Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei noen som vil taste med gutt 3 som liker andre gutter Lenke til kommentar
Purify Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei noen som vil taste med gutt 3 som liker andre gutter Ja, det var det da. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Nei!! brygget mitt har stopet å boble!! kva skal eg gjøre!! Dette er heilt uakseptabelt og forkasteligt! Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Står gjæringskaret for kaldt eller varmt, slikt at du har tatt livet av gjæra? Prøv å holde tempereaturen stabil på 20 grader. Baderomsgolv er prima vare. Eller kanskje du ganske enkelt har hatt oppi for lite sukkerstoff? Jeg bruker som regel glassflasker. Synes ikke det smaker like godt når det står på plastflaske. Og så fremt jeg har nok, så bruker jeg flasker av denne typen: Har et brukbart lager av denne flaska, som er et resultat av mange danmarksturer. Har dessverre ikke sett at de har solgt denne noen plass i Norge ennå, men hvis man tar til takke med grønnt glass så har iallefall MAXI Grolch på slike flasker. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Det står på eit bade gulv ja. Er ikkje siker på at det er temperaturen som kan ha gjort det. Vi får sjå kva det blir av det eller om ein må tøma da ut. er litt surt då Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Det står på eit bade gulv ja. Er ikkje siker på at det er temperaturen som kan ha gjort det. Vi får sjå kva det blir av det eller om ein må tøma da ut. er litt surt då Kanskje varmekablene i gulvet var for varme og drepte gjæren? Kjipt uansett Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 jeg bare lurer litt jeg. hva skal jeg kjøpe inn, hvor får jeg kjøpt det??? Lenke til kommentar
ratata Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 same skjedde med meg, men då var det faktisk dunken som lak luft ein plass... er ikkje naudsynt å forkaste ølet, du kan jo som tidligare nevnt hive i litt meir sukker Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Nei!! brygget mitt har stopet å boble!! kva skal eg gjøre!! Dette er heilt uakseptabelt og forkasteligt! Vi fikk det igang igjen.. åpnet for luft og ristet det litt så begynte det å boble.. Men smaken på ølet er litt så som så... bedre enn sist gang vi brygget då. Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hva med at noen lager en skikkelig bra ølguide for ølhunder? Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 det hadde digga meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå