abraxa Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Tja, et tips er å kjøpe en varmekolbe som man vanligvis bruker i akvarier. På den måten kan du holde en jevn temperatur. Jeg vil også anbefale å ha dunken på badet eller et annet varmt sted. Ikke bruk vinballonger, det er utrolig tungvint. Bruk store plastdunker med stort lokk. Spar på brusflasker over en lang periode, det tar litt tid å nå 25 liters kapasitet (iallefall for meg). Plastflasker høres kanskje kjipt ut, men den beste øllen jeg har satt satte jeg i 1,5L plastflasker. Sist men ikke minst; vær nøyaktig når du måler opp sukker til ettergjæring. Jeg tok det på øyemål en gang og da smakte alle flaskene forskjellig:) Egentlig skrevet som svar på en tråd som ble stengt mens jeg forsøkte å poste der. Er det noen som lager "satsen" selv her, eller kjøper dere ferdig? Hva er favorittsorten, og hvor kan den kjøpes? Lenke til kommentar
uberhunter Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Skal du først ha øl, kjøp det i butikken, hjemmebrygga øl er skumle saker det.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9 Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Er det? Lenke til kommentar
uberhunter Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Det kan bli. Hvis du gjør det feil. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvordan da? det er _ikke mulig_ å lage metanol, så jeg tror ikke at det kan bli så veldig skummelt.. Eneste er vel hvis du får et jævla sterkt brygg hehe, det er skummelt det. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Hvordan da? det er _ikke mulig_ å lage metanol, så jeg tror ikke at det kan bli så veldig skummelt.. Eneste er vel hvis du får et jævla sterkt brygg hehe, det er skummelt det. det er ikke skummelt, det er en golden oppertunity Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 har brygget øl en gang , smakte ramt selv om jeg fulgte opskriften selv om jeg fulgte bruksanvisning og hadde hjelp av bestefar som har lagget noe "himkok" i sin tid øl er ikke så dyrt i butikken og smaker mye bedre Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Ikke bruk vinballonger, det er utrolig tungvint. Bruk store plastdunker med stort lokk. Spar på brusflasker over en lang periode, det tar litt tid å nå 25 liters kapasitet (iallefall for meg). Plastflasker høres kanskje kjipt ut, men den beste øllen jeg har satt satte jeg i 1,5L plastflasker. kva med å la ølen stå i plastflasker eit par veker før ein taper det over på glass? Sist men ikke minst; vær nøyaktig når du måler opp sukker til ettergjæring. Jeg tok det på øyemål en gang og da smakte alle flaskene forskjellig:) hehe. så det er derfor dei smake forskjeligt fra flaske til flaske noken blei ikkje så verst mens andre burde ein ha tran til å svelge ned med Er det noen som lager "satsen" selv her, eller kjøper dere ferdig? Hva er favorittsorten, og hvor kan den kjøpes? Eg har bare kjøpt satsen på europris, men kjøpt litt meir sikelig gjær denne gangen. Men ølet har vel støre fårutsetning for å bli bra vist ein lager satsen sjølv. Nokon som har noko bra gjær å anbefale? Lenke til kommentar
friscus Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Morn! her er det mange erfarne ølbryggere ser eg! har aldri brygget før og vet så godt som ingen ting om det, men synes det virker kjempekjekkt! noen som vet hvor eg kan få tak i oppskifter og nybegynnerveiledningveiledning og kansje gi meg noen tips? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Hos norbrygg finnes det ein del bra stoff om brygging. Det letteste vist ein skal begyne å brygge er nok å kjøpe ein sats. slike får ein tak i på ein god del forskjelige foretninger i dag (har sett det på europris). Dette kan ein få heilt greit øl ut av, men ikkje forvent for mykje første gangen du brygger. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 om ein følger oppskrifta, og bruker spraymalt istaden for sukker så får ein eit godt brukandes øl. Berre hugs å vere reinsleg... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 dette høres interesant ut jeg lurer på, kan det være farlig?? altså kan øllet du brygger være farlig hvis du brygger feil? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Nei. det er eg ganske siker på at det ikkje kan. Ein kan selfølgeli få sjukdomer på grunn av dårlig hyggene slik som ein kan av saft og andre matvarer men ikkje noko metanol eller slikt. Lenke til kommentar
friscus Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 funker det å bruke helt vanlig husholdningstørrgjæt til brygging dersom man rører det ut først? hvis ikke, eller eg bør satse på bedre kvalitet, hvor kan eg kjøpe skikkelig bryggegjær? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 funker det å bruke helt vanlig husholdningstørrgjæt til brygging dersom man rører det ut først? hvis ikke, eller eg bør satse på bedre kvalitet, hvor kan eg kjøpe skikkelig bryggegjær? Det vile nok ikkje fungeret nei. Jo bedre gjær jo bedre blir ølet så eg vil ambefale å invistere litt i det. Sikkeligt gjær får ein nok på dei fleste øl og vin butikker. Det finest vel kanskje ikkje så voldsomt mangen av dei, men trur det er i dei fleste store byer. Veit det er på nøstet i Bergen vertfall. Ellers så får ein jo med gjær når ein kjøper sin sats, men det er ikkje spesilet god gjær. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 aaa jeg har lyst på øll. vil høre mer om åssen man brygger. kommer nok til å holde et øye med denne posten ja Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 ingen flere tips?? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 ØL?! Hva søren er det!! Her går det KUN på hjemmebrent i kjelleren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9 Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 aaa jeg har lyst på øll.vil høre mer om åssen man brygger. kommer nok til å holde et øye med denne posten ja Du har jo ikke lov å drikke slikt Lenke til kommentar
Jan Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Dustete å brygge vin. Store mengder = store mengder spy. Foretrekker man god vin så kjøper man skikkelig var på polet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå