Gå til innhold

Tråden for ølbryggere - Del dine bryggetips!

abraxa

Anbefalte innlegg

Tja, et tips er å kjøpe en varmekolbe som man vanligvis bruker i akvarier. På den måten kan du holde en jevn temperatur. Jeg vil også anbefale å ha dunken på badet eller et annet varmt sted.

Ikke bruk vinballonger, det er utrolig tungvint. Bruk store plastdunker med stort lokk. Spar på brusflasker over en lang periode, det tar litt tid å nå 25 liters kapasitet (iallefall for meg). Plastflasker høres kanskje kjipt ut, men den beste øllen jeg har satt satte jeg i 1,5L plastflasker.

Sist men ikke minst; vær nøyaktig når du måler opp sukker til ettergjæring. Jeg tok det på øyemål en gang og da smakte alle flaskene forskjellig:)

Egentlig skrevet som svar på en tråd som ble stengt mens jeg forsøkte å poste der.

Er det noen som lager "satsen" selv her, eller kjøper dere ferdig? Hva er favorittsorten, og hvor kan den kjøpes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke bruk vinballonger, det er utrolig tungvint. Bruk store plastdunker med stort lokk. Spar på brusflasker over en lang periode, det tar litt tid å nå 25 liters kapasitet (iallefall for meg). Plastflasker høres kanskje kjipt ut, men den beste øllen jeg har satt satte jeg i 1,5L plastflasker.

kva med å la ølen stå i plastflasker eit par veker før ein taper det over på glass?

Sist men ikke minst; vær nøyaktig når du måler opp sukker til ettergjæring. Jeg tok det på øyemål en gang og da smakte alle flaskene forskjellig:)

hehe. så det er derfor dei smake forskjeligt fra flaske til flaske :) noken blei ikkje så verst mens andre burde ein ha tran til å svelge ned med :p

Er det noen som lager "satsen" selv her, eller kjøper dere ferdig? Hva er favorittsorten, og hvor kan den kjøpes?

Eg har bare kjøpt satsen på europris, men kjøpt litt meir sikelig gjær denne gangen. Men ølet har vel støre fårutsetning for å bli bra vist ein lager satsen sjølv.

Nokon som har noko bra gjær å anbefale?

Lenke til kommentar

Morn! her er det mange erfarne ølbryggere ser eg! har aldri brygget før og vet så godt som ingen ting om det, men synes det virker kjempekjekkt! noen som vet hvor eg kan få tak i oppskifter og nybegynnerveiledningveiledning og kansje gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
funker det å bruke helt vanlig husholdningstørrgjæt til brygging dersom man rører det ut først? hvis ikke, eller eg bør satse på bedre kvalitet, hvor kan eg kjøpe skikkelig bryggegjær?

Det vile nok ikkje fungeret nei. Jo bedre gjær jo bedre blir ølet så eg vil ambefale å invistere litt i det. Sikkeligt gjær får ein nok på dei fleste øl og vin butikker. Det finest vel kanskje ikkje så voldsomt mangen av dei, men trur det er i dei fleste store byer. Veit det er på nøstet i Bergen vertfall. Ellers så får ein jo med gjær når ein kjøper sin sats, men det er ikkje spesilet god gjær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9
aaa jeg har lyst på øll.

vil høre mer om åssen man brygger.

kommer nok til å holde et øye med denne posten ja

Du har jo ikke lov å drikke slikt :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...