Gå til innhold

Hva slags hertz burde jeg velge ?


gamerman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjørte nettopp SiSoftware Sandra og sjekket Video System Information

Den sa at jeg skulle velge 75 hertz fremfor det jeg hadde for å få bedre preformance.

Jeg kunne velge mellom 60 , 70 og 75 hertz. Så jeg valgte 75 hertz.

Men desktop og alt ser nå mere ``sloppy`` ut altså ikke så bra som det var.

 

Hva betyr hertz ?

Hvilken bør jeg velge ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hertz er et tall for oppriskningsraten (refresh rate) på skjermen, blant mye annet. Den er oppkalt etter Heinrich Rudolf Hertz, som var den første som påviste radiobølger eller noe slikt, og brukes til å beskrive frekvenser.

 

Hertz måles i enheter per sekund. Det vil si at 75 Hertz betyr at skjermen din tegnes opp 75 ganger i sekundet. Alt over 60 er normalt godt nok for Windows bruk, og du skal velge det som ser best ut, enkelt og greit. Det er ikke alltid at samme settingen er "best" for all typer applikasjoner, en setting kan gi en fjellstø og klar desktop men ikke helt optimal oppfriskning i spill, for eksempel. Ikke prøv å "tvinge" skjermen opp i høyere hertz enn den er laget for, det stemmer heller ikke at "more is better" her. Prøv deg fram.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hz er en måleenhet for frekvens. Akkurat som km/t er en måleenhet for fart.

Det er ingen som sier "hva slags km/t skal jeg velge" når man diskuterer fart. Det skurrer like mye å snakke om "hertzen" når man diskuterer frekvens. Så la deg ikke lure til å tro at det skal være slik fordi om det er vanlig på dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...