Gå til innhold

Linux Mandrake 8.2 eller Redhat 7.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge er veldig like, Mandrake er basert på Redhat og rpm-pakkene er vel kompatible.

 

Personlig syns jeg kanskje at installasjonsprogammet er et lite hakk bedre på Redhat. Vansklig å forklare, det virker bare litt "proffere". Har også lenge hatt et inntrykk av at det er mindre bugs i Redhat, men det kommer veldig an på versjonen. F.eks kan det gå greit å legge inn en XX.0 versjon av Redhat, mens jeg ville holdt meg langt unna en slik versjon av Mandrake. En Mandrake-versjon med minor-versjon 2 eller 3 burde derimot være rimelig trygg.

 

Men Mandrake kommer med litt ekstra snacks, slik som innebygd støtte for flere filsystemer osv. Mandrake er vel også kompilert med optimaliseringer for Pentium, mens Redhat fortsatt kompileres for 386. Du skal derfor ikke se bort ifra at Mandrake kan være litt raskere.

Lenke til kommentar

Ville valgt Mandrake.

 

- Konfigurasjon med Mandrake er enklere enn RedHat.

- Pakkeprogrammet er bedre (fungerer som apt-get på Debian).

- Mandrake er mer oppdatert og beregnet på desktop bruk.

- Oppsett av 3D grafikk, lyd osv. går automatisk med Mandrake.

 

Hvis det er ITPro sin DVD du har så er ikke hele Mandrake med, men bare den første CDen.

 

Langbein: Mandrake startet som en distro basert på RedHat 5.2.. Begge baserer seg på rpm og konfigurasjonsfilene ligger vanligvis på samme sted, ellers er den ikke så veldig lik.

 

[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-23 19:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...