Gå til innhold

Hvordan oversette --- RSS feed? Og syndikering?

Anbefalte innlegg

Gjør et lite community stunt som oversetter. Det er en fyr som har laget en RSS feed til Sharepoint. Han trengte en norsk oversettelse, og jeg meldte meg som frivillig. Det meste går helt fint, men jeg sliter litt med ord som

RSS feed (ikke RSS, den lar jeg stå)

Syndication

Time stamp

Noen som har "selvforklarende" norske ord for disse uttrykkene?

Kirikiri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke om du har sett i ordbok, men;

Feed;

pref fore-, tilførsel, mating-, tilløp-

fôr, måltid

mating, fôring

[petro] fremføring, tilførsel, mating

verb

verb fôre, bespise, gi mat, fø

verb tilføre, fylle på

verb (om baby) amme, gi mat

verb underholde, fryde, tilfredsstille, gi næring til

Syndication;

syndikering, danning av et konsortium

Time Stamp;

tidsstempel

Mulig dette ikke hjalp deg, men.. :)

Lenke til kommentar

Takk for respons, men jeg trenger litt mer kontekst-avhengige oversettelser. Feed = mate er jo greit, men når man snakker om RSS-feed, så blir det litt feil. Trenger "data"-betydningene av disse ordene. Syndikering og tidsstempel er egentlig greit, men lurer fremdeles på oversettingen av feed. Har oversatt med strøm / datastrøm, men det er liksom ikke helt spot on det heller.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Strøm skal gå veldig greit. Var ihvertfall det jeg tenkte på først når jeg leste tråden.

Timestamp har jeg aldri funnet en god oversettelse til, nettopp fordi stempel og stamp i denne konteksten blir litt annerledes. Når det gjelder å spesifisere timestamp-format velger jeg ganske enkelt å angi det som tids-/dato-format, men når det gjelder timestamp på f.eks. forumposter eller poster i en RSS-feed (som sikkert er sammenhengen du bruker det) bruker jeg bare tidspunkt eller dato.

EDIT: Caching -> hurtiglagring/mellomlagring? Sjekk i et dataleksikon (de har sånne på biblioteker overalt), er ganske gode særnorske uttrykk der.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...