Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !

Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problem med synet, men er ikke laserkorrigering av synet farlig?

Hva skjer om man rører på øyet under operasjonen?

Jeg hadde aldri klart å ligge helt dønn stille...

8366073[/snapback]

Det er den mest vanlige operasjonen i verden, har jeg hørt, så jeg tviler på at den er veldig farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen problem med synet, men er ikke laserkorrigering av synet farlig?

Hva skjer om man rører på øyet under operasjonen?

Jeg hadde aldri klart å ligge helt dønn stille...

8366073[/snapback]

Det er nok ikke i nærheten av å være så farlig som mange tror. Og jeg kan forsikre deg om at du selv ikke kan gjøre noe galt under operasjonen. De setter mye greier på og rundt øyet som gjør at du ikke kan lukke det eller røre det under operasjonen. Selve operasjonen er helt smertefri, selv om den kanskje kan være litt ekkel å komme seg igjennom for noen... Varer uansett i veldig kort tid.

Lenke til kommentar

jeg har ca pluss 1 på begge og litt skjeve hornhinner.

jeg bruker dailis endags linser og er veldig fornøyd med det. brukte briller fra 3 klasse til 10 som jeg nå går i, fikk dem for ca 3uker siden. de to førse dagene var det litt irriterende men ikke etter.

go linser!

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at laserkorigering kan være jævlig vondt for noen.

8390832[/snapback]

moren til en venninne tok det, du får bare lokal bedøvelse. du ser alt de gjør etc. det var tydeligvis helt jævlig å se når de skjærte av øverst på øyelokket.(lang setning)

Lenke til kommentar

Noen her som har operert for skjeling? Altså sånn at det ene (eller) begge øya har rar vinkel og ikke ser rett fram. Har det på det venstre øyet, alle sier de ikke merker noe osv men det tror jeg ikke på. Nå har jeg hørt at jeg også har skjeve hornhinner, men er det det samme som skjeling?

Lenke til kommentar

8390832[/snapback]

moren til en venninne tok det, du får bare lokal bedøvelse. du ser alt de gjør etc. det var tydeligvis helt jævlig å se når de skjærte av øverst på øyelokket.(lang setning)

8391402[/snapback]

Huh? De kutter vel ikke i øyelokket?

Noen her som har operert for skjeling? Altså sånn at det ene (eller) begge øya har rar vinkel og ikke ser rett fram. Har det på det venstre øyet, alle sier de ikke merker noe osv men det tror jeg ikke på. Nå har jeg hørt at jeg også har skjeve hornhinner, men er det det samme som skjeling?

8391589[/snapback]

Skjeve hornhinner er ikke det samme som skjeling.

Lenke til kommentar

Jeg er operert for skjeling ;)

Har +4.5 på¨ene og +5 på andre øyet O.o Når jeg tar av brillene kan jeg skjele på kommando! :D Flere som kan dette? :p

Har et spm: Hvor gammel må jeg være for å begynne med linser?

Lenke til kommentar

Har tatt laseroperasjon selv, og det var en helt grei prosedyre. De skjærer ikke i øyelokket nei, men de skraper av en del på linsa før de skyter med laser.

Vondt er det ikke, men det kjennes ut som om man konstant har litt rusk på øyet den ene uka det gror etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg er operert for skjeling ;)

Har +4.5 på¨ene og +5 på andre øyet O.o Når jeg tar av brillene kan jeg skjele på kommando! :D Flere som kan dette? :p

Har et spm: Hvor gammel må jeg være for å begynne med linser?

8400488[/snapback]

Hvordan var det?

Må vel ikke ha en spesiell alder for å bruke linser, hvis du føler at du er klar for det skulle det være greit.

Lenke til kommentar

8390832[/snapback]

8391402[/snapback]

Huh? De kutter vel ikke i øyelokket?

8391589[/snapback]

Skjeve hornhinner er ikke det samme som skjeling.

8391890[/snapback]

jeg kan ha misforstått, men de bruker jo som sagt laser og fjerner et tynt lag op øyet, ved øyeplet mente jeg og si.

kan ta feil.

Lenke til kommentar
Husker ikke. Var 5 år da. :) Er 14 nå forresten :)

8401019[/snapback]

jeg er nå 15 snart 16 og kan bruke helt fint, men ville heller hørt med øyelege. Tror du kan ha det nå. Ekke sånn at øye må være ferdig vokst.

Selvom hvis øyet ditt er for lite kan linsa klø veldig.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så lite av astigmatisme(toric) dags-linser å finne på nettet? har funnet noen, men der kan man kun ha aksen 90 (som er vanlig) og 180, og noen steder var det også 10.

har selv 150 på det ene øyet og 90 på det andre.

Har nå månedslinser med det, men finner ingen dags-linser som tilbyr det samme.

noen som vet om noen? eller er det for dyrt / vanskelig å lage så de selger det kun som måneds/døgn -linser?

Lenke til kommentar

Jeg bruker dagslinser, og jeg har skjeve hornhinner. Mener selv at jeg ikke skjeler...

Så, hva *er* egentlig skjeve hornhinner?

Hva kan en laseroperasjon gjøre for å fikse det?

Selv har jeg -5,5 og -5 (noe rundt i det området iallefall), så har tenkt på en laseropersjon i flere år, men synes jeg ser så stygg ut uten briller.

Lenke til kommentar

Det er riktig at skjeve hornhinner og skjeling er to forskjellige ting..

Laseroperasjon kan fikse skjeve hornhinner.. men en plass går grensen. Spørte optikeren om operasjon og han sa jeg ikke kunne ta operasjon pga skjeve h.

For å vere ærlig hadde jeg sikkert ikke tatt den operasjonen likevel om jeg kunne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...