Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !

Kurt P

Anbefalte innlegg

Noen flere med erfaringer fra Specsavers? Setter pris på mer generelle erfaringer også, ikke bare synstesten.

Er det eventuelt andre kjeder som kan anbefales?

Tok synstest forrige uke, syns de hadde en ganske grundig gjennomgang, tok lengre tid enn hva jeg husker fra de forrige gangene ivertfall.:p

Prisen (på Hamar) var på 395 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått et snodig problem som oppstår med omtrent annenhver linse, som irriterer vettet av meg! Når jeg skal sjekke om linsa er rett vei, eller rett og slett når jeg tar den ut av pakningen, så er det femkanta, eller i værste fall firkanta! Altså, linsa er rundt, men bretter seg liksom i en femkant eller firkant. Akkurat som den på en måte vendte tilbake til en skrudd orginalform. Det går an å ha de på, men merker at de ikke sitter optimalt.

Har aldri opplevd det før, og skjedde først nå med mine nye linser i -4.25. Er det noe med at de er tykkere eller noe drit som kan ha forårsaket disse problemene?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen kvalitetsmessig på de nye metodene for synstesting og den gamle? Har lite peiling på synstesting og metoder, så ved nye mener jeg testing der man man får noe slags briller foran øynene, og skifting av glass og styrke skjer ved hjelp av en maskin.

gift_001_yellow_43.jpg

Ved gammel metode mener jeg briller man fysisk tar på seg, og optikeren skifter selv glass og styrken manuelt på disse brillene.

sight-test-in-kent-1.jpg

Noen som vet? Regner med at ved maskin blir det mer nøyaktig, men lurer på hvor stor forskjellen egentlig er.

Endret av Noteknekk
Lenke til kommentar

Jeg var og tok synstest i dag. Nå begynte jeg plutselig å lure på en ting. Jeg prøvde så godt jeg kunne å si riktige bokstaver, og hvis jeg ikke var 100% sikker, sa jeg bare det det så ut som. Optikeren sa aldri at jeg sa feil, hun sa bare mhm (på en måte som om jeg hadde rett) hver gang, men jeg veit jeg hadde et par feil. Kontrollerer de nøye at det man sier er riktig eller går de ut fra at man veit det når man ramser opp bokstaver?

Grunnen til at jeg veit jeg hadde feil, er at jeg så at det må ha vært noe annet etter at jeg hadde sagt det. Nå var det ikke så ille at jeg tippa i hytt og pine, men jeg sa det det så ut som. Mulig jeg prøvde for hardt, og heller skulle sagt pass når jeg ikke var sikker. Noen ganger var det fullstendig blurry, og da sa jeg at jeg ikke kunne se det. Skulle jeg ha gjort dette oftere?

Kjedelig om jeg skulle få feil briller pga dette.

Det var også ofte ganske vrient å se hva som var best av forskjellige alternativer

Lenke til kommentar

Ja, det har det. Jeg har skjev hornhinne på øyere øyet, og jeg kan se dobbelt om jeg går inn for det.

Men mitt spørsmål:

Jeg har normal linse styrke 3.50 på venstre og TORIC 4.50 på høyere.

Når jeg skal på festivaler ect. så hadde det vært greit med sånne linser man kan ha på en stund, og sove med.

Går ikke dette ann for meg siden jeg må ha toric på høyere?

Eller finnes det for det og? Og hva er toric egentlig? :/

Sikkert stilt før men orker ikke lete igjennom 23 sider :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått briller nå. Er det vanlig at de "putene" som holder dem oppe fra nesa graver seg ned slik at det blir ubehagelig, og at det blir merker der de har vært? Jeg har vært hos optikeren og justert dem et par ganger, men problemet er der fortsatt på begge parene. Jeg skal spørre om det neste gang jeg er der, men hvis det er vanlig/tilvenningssak er det vel ingen vits i å justere dem daglig.

Lenke til kommentar
Ja, det har det. Jeg har skjev hornhinne på øyere øyet, og jeg kan se dobbelt om jeg går inn for det.

Men mitt spørsmål:

Når jeg skal på festivaler ect. så hadde det vært greit med sånne linser man kan ha på en stund, og sove med.

Tror ikke at linser som man kan sove med kommer med retting for skjeve hornhinner, men skal ikke si for sikkert... Si ifra om du finner noen, kunne vært greit å finne ut.

Lenke til kommentar
Har fått briller nå. Er det vanlig at de "putene" som holder dem oppe fra nesa graver seg ned slik at det blir ubehagelig, og at det blir merker der de har vært? Jeg har vært hos optikeren og justert dem et par ganger, men problemet er der fortsatt på begge parene. Jeg skal spørre om det neste gang jeg er der, men hvis det er vanlig/tilvenningssak er det vel ingen vits i å justere dem daglig.

Si i fra til dem at de må justere putene slik at de ligger optimalt inn mot nesa. Men ja, det har lett for å bli avtrykk i nesa etter at du har hatt på deg briller. Det er i tillegg en tilvenningssak å begynne med briller. Går en stund før du er komfortabel med å ha de på(les:ikke tenker over de lenger og slutter og "juster" hvordan de sitter).

Optikeren bør være såpass rutinert at han ser hvordan de sitter på deg og justerer de slik at de sitter sånn de skal, men det er småjusteringer som ikke oppdages før du har brukt de litt som ofte gjør at du må dra tilbake til optikeren flere ganger.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Men mitt spørsmål:

Purevision toric kan brukes døgnet rundt i 30 dager...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har -1.25 på begge øynene og har brukt briller i ca 3 år nå, men da kun til tv, i klasserommet, til kjøring osv. For ca 3 uker siden skaffet jeg meg linser hos Synsam, mest fordi jeg skal i militæret om 2 uker og ikke vil være avhengig av briller der. Men det å bruke linser skulle vise seg å skape komplikasjoner. Jeg valgte døgnlinser (som du kan ha på 24/7 i 30 dager) men brukte dem bare på dagtid i begynnelsen. Etter et par dager merker jeg at linsene begynner å irritere og kjennes ut som et rusk på øyet. På en kontrolltime ser optikeren at øynene er irritert og at jeg skal la øynene hvile et par dager. Når jeg begynner på igjen føles det bedre men irritasjonen kommer sigende tilbake igjen. Det føles som at du har et kg støv på øyet. Og på toppen av alt ringer Synsam og sier at neste kontrolltime må utsettes på grunn av at ei dame har blitt syk. Jeg sa at det hastet og fikk heldigvis mast til meg en time i morra. Men off, hvorfor skal dette være så vanskelig? Typisk meg :no:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...