d_jay Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Har nettopp spurt om Seagate Barracuda IV, og nå er mitt spørsmål: vil to disker på 60GB yte bedre enn en disk på 120GB? har vært borti det spørsmålet når det gjelder Raid, men hvordan er det når man kobler diskene på vanlig IDE? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Uten å vite for mye om dette vil jeg anta at du på langt nær får så høy ytelse på diskene dine som ved raid. Dataene blir ikke fordelt over de forskjellige diskene slik som på raid, men blir lagret på den disken du setter pc'n til å lagre dataene på.. Du vil derimot få muligheten til å lese fra begge diskene samtidig ved høyeste hastighet fra begge.. Men jeg ville heller gått for èn stor disk i dette tilfellet... mindre støy, billigere, mindre varme og det tar mindre plass... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Generelt er det jo billigere å kjøpe én stor fremfor to små, men hvis pris ikke har noe å si eller forskjellen ikke er så stor ville jeg valgt to små disker. Hvis diskene er samme modell, vil hastigheten være den samme uansett størrelse. Men du har et par fordeler med to disker: - Har du én disk og den tar kvelden, mister du alle dataene dine. Har du to disker, skal det mye til for at begge blir ødelagt samtidig. Det kan være lurt å lagre viktige filer på begge diskene (kan selvsagt bruke floppy og cd-r til backup også men det er hvertfall for pyser) - Hastigheten vil kunne bli endel bedre med 2 disker hvis du bruker diskene på en lur måte. Dvs. at du sprer OS/programmer på en slik måte at begge diskene jobber samtidig. Lenke til kommentar
d_jay Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 har kjøpt 2 Seagate Barracuda IV, og de støyer lite. plass i kabinettet er ikke et problem. og jeg har mulighet for å kjøre i raid, så det får jeg vurdere. uansett så har jeg ikke lyst til å ha så store disker, det blir mange partisjoner. og flytting mellom to fysiske disker går mye kjappere enn mellom to partisjoner på samme disk... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 18:34, d_jay skrev:har kjøpt 2 Seagate Barracuda IV (..) og jeg har mulighet for å kjøre i raid Vær klar over at Barracuda 4 diskene yter dårlig i RAID level 0. Faktisk dårligere enn om de ikke er i RAID. Tar du et søk på google så ser du at dette er et veldig kjent problem Leste på forumet for en tid tilbake siden at man kan sende diskene inn til Seagate og så få nye som fungerer i RAID, men jeg tør ikke garantere at det stemmer. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 18:33, Langbein skrev:Generelt er det jo billigere å kjøpe én stor fremfor to små, men hvis pris ikke har noe å si eller forskjellen ikke er så stor ville jeg valgt to små disker. Hvis diskene er samme modell, vil hastigheten være den samme uansett størrelse. Men du har et par fordeler med to disker:- Har du én disk og den tar kvelden, mister du alle dataene dine. Har du to disker, skal det mye til for at begge blir ødelagt samtidig. Det kan være lurt å lagre viktige filer på begge diskene (kan selvsagt bruke floppy og cd-r til backup også men det er hvertfall for pyser)- Hastigheten vil kunne bli endel bedre med 2 disker hvis du bruker diskene på en lur måte. Dvs. at du sprer OS/programmer på en slik måte at begge diskene jobber samtidig. kjøper du en store disk er den som regel raskere enn en liten disk,wd eller ibm 120gb er raske disker,d er 3 plater i de diskene å 40gb*3=120gb.Langbein hva mener du med en lur måte,er de raid du mener,om du ikke mener d så blir ikke hastighetn høyere ved å bruk 2 disker på en lur måte.Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå