Gå til innhold

Trenger litt hjelp...

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være så snill å bygge en PC for min kjære far. Han skal ha Windows XP og Office XP, og det er vel det han kommer til å bruke mest av (65år!!). Han vil også ha LCD-skjerm.

Han har en 8X CD-ROM, 3GB Western Digital harddisk og diskett-stasjon. Kabinett får han av meg.

Har valgt ut noen rimlige deler jeg tror vil passe til hans bruk:

MSI MS-6378 Hovedkort for Socket A Bulk

VIAKLE133,ATA/100, VGA, lyd, LAN, M-ATX 786,-

AMD Duron 1.2 GHz OEM (200 MHz bus) 694,-

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns

Minne 168-P 3.3V 365,-

ADi 15" LCD MicroScan S600 TCO-99

Skjerm 3973,-

Totalt: 5818,-

Noen forandringer jeg burde gjøre her? Mer ram? Bytte til XP1600 prossesor for 300,- ekstra?

Også trenger jeg en stillegående vifte, vil silent viking være et rimelig godt alternativ?

Lurer også på om skjermkortet med VGA-utgang holder til hans kontor-bruk med LCD-skjerm?

Takker for alle tips å få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser hel topp ut, bortsett fra HD.

Kjøp en ny ata100 10GB 5400 rpm disk.

Vifta ser også bra ut.

Det er ikke så mange sprell han kan gjør med 3gig

Vet ikke helt om han må ha ett dvi adapter til skjermen, skjermkortet i hk burde holde

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-23 18:26 ]

Lenke til kommentar

JohnnyKnoxwille skrev (2002-05-23 18:11):

Nå skal jeg være så snill å bygge en PC for min kjære far. Han skal ha Windows XP og Office XP, og det er vel det han kommer til å bruke mest av (65år!!). Han vil også ha LCD-skjerm.

Han har en 8X CD-ROM, 3GB Western Digital harddisk og diskett-stasjon. Kabinett får han av meg.

Har valgt ut noen rimlige deler jeg tror vil passe til hans bruk:

MSI MS-6378 Hovedkort for Socket A Bulk

VIAKLE133,ATA/100, VGA, lyd, LAN, M-ATX 786,-

AMD Duron 1.2 GHz OEM (200 MHz bus) 694,-

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns

Minne 168-P 3.3V 365,-

Skjerm 3973,-

Totalt: 5818,-

Quote:

Noen forandringer jeg burde gjøre her? Mer ram?

Ja...512 er "minimum" er anbefalt hvis han skal kjøre WinXp.

Quote:

Bytte til XP1600 prossesor for 300,- ekstra?

Jupp, Xp vil nokk "vare" litt lengere siden duron skal slutte å farbrikkers.

Quote:

Også trenger jeg en stillegående vifte, vil silent viking være et rimelig godt alternativ?

Godt valg

Quote:

Lurer også på om skjermkortet med VGA-utgang holder til hans kontor-bruk med LCD-skjerm?

Er vel å anbefal å ha et skjemkort med DVI (eller hva det nå heter), siden han skal ha LCD-skjerm.

Signalet i VGA skjemkort er analoge og må omdannes i selve skjermen, mens et skjemkort med DVI-utgang vil sendes og motta digitalt.

Quote:

Takker for alle tips å få.

Versjegod :lol:

Lenke til kommentar

Takker for svar.... :smile:

DVI-adapter? Må man ikke kjøpe et dyrt skjermkort for å få DVI-utgang?

512mb ram trenger man vel ikke til kontor-bruk med windows XP, eller?

Denne mannen kommer aldri til å være i nærheten av bildebehandling eller spill/grafikk. Han vil bare ha noe som er raskt og stabilt.

DVI-utgang er vel å foretrekke, men hvis han må kjøpe et 3D-kort til flere tusen, så blir det ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Matrox G550 vil nok være det beste valget til hans bruk, dette kortet gir meget god kvalitet på 2D, og har også DVI-inngang. Koster rundt 1200 kr. Men skjermen må også ha DVI-utgang for at man skal kunne utnytte denne muligheten. For å gjøre maskinen rimeligst mulig holder det kanskje med det innebygde skjermkort, det helt kommer an på hvilke krav han setter til bildekvalitet.

256 MB ram burde holde i massevis til vanlig kontorbruk.

[ Denne Melding var redigert av: dnort på 2002-05-23 20:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Skjerm 3973,-

Tror jeg ville ha anbefalt en annen skjerm enn denne. Les testen av denne skjermen her.

Eizo er kjent for å lage veldig gode skjermer, men de koster litt mer. Hvis du leser testen av LCD-skjermer på Dinside Data kommer Ceet L15AS meget godt ut av de rimeligere skjermene. Det er viktig å velge en god skjerm.

Lenke til kommentar

Hmm.. den ADI`en kom da godt ut på DinSide sin test.

Men Hansol sin H530 til 500,- mer, kom bedre ut på begge tester. Den har også et mer tiltalende utseende. (finnes i både sølv/hvit). Så det blir vel den i steden. Skulle han hatt noe bedre, så måtte han ha Eizo sin med DVI-inngang til 1500,- mer enn den jeg i første omgang fant, OG han trenger et skjermkort til over 1000,-. Da blir det mer enn han trenger.

Ja, tror 256mb ram holder til hans bruk. Får bare håpe at det innebygde VGA-kortet er bra nok på 2D.

Lenke til kommentar

Ja, tror 256mb ram holder til hans bruk.

Det er nok i massevis til hans bruk.

Har selv "bare" 256mb og det holder til det aller meste inkludert spilling,

Mener å ha lest noe om DVI adapter, vet ikke hvor og hvordan.

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-24 01:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 01:06, Dataante skrev:

Mener å ha lest noe om DVI adapter, vet ikke hvor og hvordan.

Det er ikke nødvendig med DVI-adapter siden ikke skjermen har DVI-tilkopling. Uansett får man bare DVI-adapter som omformer til analogt signal slik at man kan bruke denne til en skjerm med analog tilkopling.

Lenke til kommentar

Quote:

JohnnyKnoxwille skrev (2002-05-23 19:59):

Takker for svar.... :smile:

DVI-adapter? Må man ikke kjøpe et dyrt skjermkort for å få DVI-utgang?

Vel, det er prisen man må betale desverre :-

Quote:

512mb ram trenger man vel ikke til kontor-bruk med windows XP, eller?

Tenkte mere i den rettningen at hvis barnebarn til innehaveren av denne pc'en skulle låne så kunne jo det være nyttig å ha litt mere, men 256 holder i massevis egentlig til den type bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...