palei Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei, Jeg har tidligere hatt win me og win XP installert samtidig. Etter å ha slettet win XP får jeg fortsatt opp win XP som valg når jeg booter. Boot.ini fila ser slik ut: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" Hva skal jeg fjerne for at win me skal loade automatisk? Etis Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: palei skrev (2002-05-23 18:00):Hei,Jeg har tidligere hatt win me og win XP installert samtidig. Etter å ha slettet win XP får jeg fortsatt opp win XP som valg når jeg booter. Boot.ini fila ser slik ut:[boot loader]timeout=30default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS[operating systems]multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetectC:="Microsoft Windows"Hva skal jeg fjerne for at win me skal loade automatisk?Etis Gjetter litt nå men prøv å sett defaultC:="Microsoft Windows" Rett meg hvis det er feil...Lenge siden jeg har jobbet med Win9x Os... :- Lenke til kommentar
Diskbyttern Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei! Veldig enkelt å fikse. Bare sett timeout=0 så vil maskinen automatisk starte i det OS som står som default. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Rett det slik at det ser sånn ut: [boot loader] timeout=30 default=C: [operating systems] C:="Microsoft Windows" Lenke til kommentar
palei Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 Hvordan er det å forandre denne fila forresten? Er det farlig om jeg gjør feil? Etis Lenke til kommentar
golas Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Gå uti dos og skriv "fdisk /mbr", bare husk å lage oppstartsdiskett først!! Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 18:36, palei skrev:Hvordan er det å forandre denne fila forresten? Er det farlig om jeg gjør feil?Etis Dette problemet har jeg hatt 2 ganger, begge gangene har det endt med format c:. Så siste gangen rørte jeg ikke en eneste bokstav, satte bare bootloader... til 0 så såg jeg det ikke lenger Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 du kan jo prøve å flytte filen vekk fra c: om maskinen booter win me, så kan du slette den om du vil. seff, lag en bootdisk først format a:/s og legg gjerne boot.ini der også, i tilfelle tricket med å flytte filen ikke fungerer Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: golas skrev (2002-05-23 18:40):Gå uti dos og skriv "fdisk /mbr", bare husk å lage oppstartsdiskett først!! Kommer an på om han/hun har kjørt NTFS, hvis så, så går ikke det du beskriver ovenfor. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Windows ME støtter ikke NTFS mener jeg, så det må vel være FAT32 han har. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 om du er dum nok til å ha ntfs partisjoner på samme hd der du bruker fat32, da ber du om bråk. om os'et på ntfs partisjonen kneler, så får du plutselig ikke tilgang på filer/mail/mp3/video/skolearbeid mm... jeg har lært, så nå er det kun fat32 på min hd. grunn: jeg trenger å bruke win98 iblandt, pga at det er ikke alle programmer som trives under win2k :sad: og som nevnt før, så støtter ikke dos ntfs... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 NTFS kan gjøres tilgjengelig for Win9x OS'er. http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml Skjekk den siten. Lenke til kommentar
palei Skrevet 25. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2002 Hei, Problemet er løst. Jeg tok backup av boot.ini fila og laget oppstartsdiskett først. Deretter forandret jeg følgende: ------------------- [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" -------------------- til: -------------------- [boot loader] timeout=30 default=C: [operating systems] C:="Microsoft Windows" -------------------- Og nå funker alt helt fint. Er det forresten noen som vet hva timeout variabelen gjør? Etis Lenke til kommentar
Defender Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei hei. Timeout betyr bare hvor lenge maskinen skal vente på at brukeren (deg) skal taste inn det OS han/hun vil boote. Timeout= 30 betyr at maskinen gir deg 30 sekunder på å velge hvilket OS du vil boote. Hvis du ikke har valgt noe innen 30 sek vil maskinen selv boote opp i det OS som er satt som standard. Defor kunne du egentlig løse problemet ditt ved enkelt å sette timeout=0. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Timeout vil ikke ha noe å si siden du ikke kjører Dual-Bot uanesett så verdien trenger du ikke å forandre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå