robgar Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Håper dette ikke er feilpostet, om så, report og be moderator om å flytte. Hvordan opphøyner man n^0.5? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Trekker ut kvadratroten... Jeg husker ikke hvorfor det er sånn, da... Lenke til kommentar
robgar Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Trekker ut kvadratroten... Jeg husker ikke hvorfor det er sånn, da... Det er dette som er formelen for å finne kvadratroten ( x^(1/2) ) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 1/2=0,5 n^0,5 = n^(1/2) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 G2Petters forklaring er litt løs. n^(1/m) er det samme som m'te-roten av n. Det vil si n^(1/2) er det samme som kvadratroten av n. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Ja, men hvordan regner man ut dette? På papiret. Er det n=3 3^2 = 3*3 3^1 = 3 men 3^(1/2) får jeg ikke til... _ ___ og n^(1/3) = 3\/3 (Kubikkrota) osv Endret 1. november 2004 av robgar Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 (endret) Hæ? Kvadratroten av 3 er det samme som 3^(1/2) - punktum. Jeg skjønner ikke hva du mener... For å regne deg frem til dette uten bruk av kalkulator, må du f.eks. bruke Taylorpolynomer. Endret 1. november 2004 av gspr Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Kvadratreglene er vel enkle... Om jeg ikke husker feil, er det slik: n^(1/x) = x-roten av n, i dette tilfellet er n opphøyd i 0,5 som er 1/2, og da er det det samme som andreroten av n, som er det man kaller kvadratroten. Misforstod jeg noe? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 G2Petters forklaring er litt løs. n^(1/m) er det samme som m'te-roten av n. Det vil si n^(1/2) er det samme som kvadratroten av n. Det jeg mente med innlegget mitt var bare å klargjøre at 0,5 og 1/2 er det samme... Hvordan opphøyner man n^0.5? Det er dette som er formelen for å finne kvadratroten ( x^(1/2) ) Jeg ville bare påpeke at det er det samme uttrykket. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 x^(1/2) er vel det samme som 2-roten av x^1 Så x^(3/4) blir 4-roten av x^3 eller noe sånnt, hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 (endret) Hvordan regner man ut dette eksempelet her da (NB: Ùten kalkulator, med er det lett.) n^(1/m) 4^0.5 = (utregning her ) = 2 Kan noen vennligst stille dette opp her... Endret 2. november 2004 av robgar Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Det er roten av 3... Det er det beste svaret du kan gi. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Kalkulatoren regner det jo ut på en måte, da må jo det kunne gå ann å gjøre det manuelt på papiretr også, eller gjør det ikke det? Isåfall lurer jeg på hvordan kalkulatoren regner ut røtter. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Det går sikkert an, men "roten av 3" er et bedre svar, fordi det er korrekt og enkelt å regne videre med. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Kan noen vennligst stille dette opp her... 4^½ = √4 = 2. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 jeg gir opp. Det er greit at kalkulatorene klarer dette, men om alle datamaskiner en dag plutselig skulle slutte å virke, hvordan skal man du regne ut kvadratrota av f.eks 17? (Dog veldig lite sansynlighet). Beklager for bryet, ser ut til at ingen hvet hvordan man regner det ut uten noen form for bruk av kalkulator. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 robgar: Søk på Google etter for eksempel "using taylor polynome square root 2". Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 http://www.homeschoolmath.net/other_topics...t-algorithm.php Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 jeg gir opp. Det er greit at kalkulatorene klarer dette, men om alle datamaskiner en dag plutselig skulle slutte å virke, hvordan skal man du regne ut kvadratrota av f.eks 17? (Dog veldig lite sansynlighet). Beklager for bryet, ser ut til at ingen hvet hvordan man regner det ut uten noen form for bruk av kalkulator. Er du gal??? Du ligger tynt an hvis du ikke bruker kalkulator å regne ut røtter... Taylor polynom er en måte å lage en rekke ut av et uttrykk og så approksimere med stor nok nøyaktighet. Skal du regne ut root(17 , 5) dvs 5 roten av 17 kan du kose deg på papiret. Men rekkeutvikling er måten å gå dersom du ikke bruker kalkulator. Kalkulatorer rekkeutvikler røtter og så ta en approksimasjon med en nøyaktighet som tilsvarer din kalkulators feilmargin. Hvor lang tid bruker på å kalkulere 1 million operasjoner? 1 dag/måned, og med feil? det er derfor du bruker kalkulator til å gjøre dette for deg, så du kan bruke tiden til å gjøre noe nyttig. Ikke vits å lære seg å regne dette på papiret, men REKKEUTVIKLING er måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå