LessThanJake Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Jeg har nå endelig klart å få netverkskortet mit til å virke. 3Com med atmelwlandriver og kernel 2.6.5. Det funker utmerket hjemme. Men når jeg skulle prøve på skolen fikk jeg til å komme på nett, dvs det står 'done' når jeg kjører ifup og når jeg prøver å pinge www.hw.no får jeg opp IP-adressen dems. Men jeg får 100% pakketap. Hostname har og forandret seg, er det det som er grunnen, og hva skel jeg gjøre? har prøvd 'hostname localhost.localdomain' Lenke til kommentar
TorS Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Selv om du ikke får til å pinge ei side behøver det ikke å bety at du ikke har tilgang til den Det kan hende at routeren på skolen sperrer for ping, og da hjelper det ikke samme hvor mye du prøver å pinge gjennom. Du får tydeligvis gjort dns-oppslag, så det må nesten bety at du har adgang til lokalettet... Hvis du ikke kommer ut på internett kan det jo hende at det er en proxy-server eller noe annet du må gjennom på veien. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Selv om du ikke får til å pinge ei side behøver det ikke å bety at du ikke har tilgang til den Det kan hende at routeren på skolen sperrer for ping, og da hjelper det ikke samme hvor mye du prøver å pinge gjennom. Du får tydeligvis gjort dns-oppslag, så det må nesten bety at du har adgang til lokalettet... Hvis du ikke kommer ut på internett kan det jo hende at det er en proxy-server eller noe annet du må gjennom på veien. Dette med at hostname forandrer seg... I SuSE er det i alle fall noe man kan velge, om hostname skal forandre seg etter DHCP-serverens instillinger elns. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Har gått len liten stund nå uten at jeg har prøvd noe på dette, men nå har jeg testet litt til. Klarer meg fint uten nett, siden dette er pc nr to og jeg stort sett bedriver "seriøse" ting på den. Men nå sitter jeg på lesesalen og kunne godt tenkt meg å få det til å virke. Har nå testet litt med ssh. det funker innad på skolens nett, men ikke ut. Jeg går på ntnu hvis noen skulle ha noe spes. peil på det. Og som sagt funker alt bra hjemme ?? Har lite peil på nettverk, så det kan godt være det er en teit detalj jeg har gjot feil, noen som har noen tips. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Har nå testet litt med ssh. det funker innad på skolens nett, men ikke ut. Jeg går på ntnu hvis noen skulle ha noe spes. peil på det. Og som sagt funker alt bra hjemme ?? Har lite peil på nettverk, så det kan godt være det er en teit detalj jeg har gjot feil, noen som har noen tips. Trådløsnettet til NTNU har i seg selv en del sperrer. Når du blir en del av nettverket og kjører DHCP-klienten din for å få IP, har du svært begrenset tilgang. Du vil kunne SSH'e til .stud-maskinene, for eksempel. Det du må gjøre for å komme ut i verden, er å starte en VPN-tilkobling over dette begrensede trådløsnettet. VPNC er en fin og liten klient som funker utmerket på NTNU sitt nett. Se Orakel sine websider eller skrik høyt her dersom du ikke finner ut av det. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Å, da skjønner jeg, hadde ikke tenkt på at jeg måtte bruke vpn når jeg var på skolen, og uansett hva er vitsen med det? Kan jo bare putte en kabel i veggen hvor som helst og da får man jo tilgang til alt, helt anonymt. Men nå har lesinga fokus, ingen fikling med dette før etter jul, har mye å ta igjen!! Får fortsette å klare meg med X-forwarding og ssh, funker jo greit nok! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå