Gå til innhold

Partisjonering av disker før inst av linux?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har lyst å bytte om til Linux! Tror Mandrake er den rette distroen for meg ettersom jeg er totalt newbie :blush: Har nettopp bestillt ny laptop - Acer Ferrari 3200. Noen som har gode erfaringer med denne og linux?

Jeg ønsker å kjøre dual boot; derfor:

Hvordan burde jeg partisjonere disken min?? (HELT ren disk) Tenkte å gjøre dette før jeg installerer noe som helst ved hjelp av fdisk e.l. program.

Ønsker en partisjon for win OS, og en partisjon for å legge spill (ikke sinnsykt store) etc. som jeg skal bruke i windows. Etter dette ønsker jeg en partisjon for linux OS - og en eller to store partisjoner som jeg har alt mulig annet på (mp3, videoer, bilder etc. som er viktig å ta vare på, og som skal nåes/benyttes gjennom linux) Komplisert..?

Det jeg egentlig trenger å vite her er hvor stor må win OS-partisjonen være? Hvor stor må linux OS-partisjonen være? Og hvordan rekkefølge/bokstavnavn skal de forskjellige ha?

Lurer også på hvor dere får tak i f.eks Mandrake Powerpack 10.1 uten å bestille den fra mandrakestore.com. Finnes det noen vei utenom? Har ikke lyst å betale masse penger på noe som jeg kanskje ikke får til å fungere. Har heller ikke lyst å bare installere "Discovery"-pakken som er gratis i form av .iso. Må man reinstallere hele opplegget hvis man skal oppgradere fra f.eks Discovery til Powerpack?

Prøvde å installere SUSE 9.1 for en stund siden, og det gikk sånn høvelig. Men jeg fikk ikke internett til å fungere (tror ikke jeg klarte å installere modemet eller noe i den retningen).

Kommer sikkert noen tråder til fra meg med spm om installering osv av linux :grin: Håper det er greit ettersom jeg nesten blir gal av all info som går på kryss og tvers av hverandre om linux :wow:

Endret av Kamera__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare begynn å instalere win, der kan du partisjonere. Så setter du bare av plass til Mandrake. Når du instalerer Mandrake kan den partisjonere resten for deg(Linuxpartisjonene). Når det gjelder størelser bør du tenke på hva du trenger, finnes en del tråder om størrelser på de forskjellige linuxpartisjonene her og, men instalasjonsprogrammet pleier å ha gode forslag.

Lenke til kommentar

7-10Gb til Mandrake burde vel holde lenge for ditt formål. Gjør som nevnt i posten ovenfor - legg inn WinXP først og opprett 2 partisjoner. Installer Mandrake på den 2. partisjonen, og la Mandrake bestemme Linux-partisjonene.

Har akkurat gjort det samme selv, og er også Linux-newbie.

Lenke til kommentar

Jeg har delt det opp sånn:

/dev/hda1 windows-partisjon

/dev/hda2 /boot

/dev/hda3 / (Linux)

/dev/hda4 W95 Ext'd ettellerannet, dette kom automatisk. Jeg tror det har noe å gjøre med antall partisjoner per disk eller noe sånt.

/dev/hda5 /swap Linux swapfil.

/dev/hda6 En FAT32-partisjon som kan leses og skrives fra både windows og linux hvos jeg har alle bilder, filmer og MP3-er.

Lenke til kommentar

Hvor har du gjort av swap da? Tipper ingen swap.

Det anbefales å ha swap, i alle fall bittelitt.

Hvis ikke så vil det skje at hvis et program bruker mye minne, gjerne for en liten tid også som f.ex under en kompilering, og alt fysisk minne blir fullt, så drepes den prosessen som bruker mest minne.

Så det er alltid lurt å ha i alle fall litt swap som reserve, for det er bedre at ting går treigere pga dem blir swappet ut, enn at dem blir drept pga mangel på minne.

Jeg har såpass mye harddiskplass at en gb fra eller til spiller liten rolle, derfor har jeg 512mb ram og 1gb swap.

Under vanlig bruk som nå har jeg 106mb ledig ram og 137mb swap i bruk.

Så er det når jeg bruker vmware, da spiser det som regel mesteparten av rammen slik at resten av programmene blir swappet ut, det synes jeg er greiere enn at jeg må avslutte dem før jeg starter vmware, og starte dem pånytt når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt det jeg også, litt irriterende at det går treigt når jeg bruker vmware og bytter til et av de utswappede programmene for å fikse noe.

Men jeg tror at selv da ville jeg hatt like mye swap, har liksom ikke bruk til den gigabyten til noe annet likevel.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Håper jeg blir klok på dette noen gang :innocent: Lenge siden jeg la inn windows også nå, noen som vet ca. hvor mye plass denne (xp) trenger? Oslo72; du sa 7-10 Gb holder til linux - da er det snakk om disken der selve OS'en ligger og kun det ja?

Lurer på noen ting ang filer/filtyper også:

Hvis jeg har et bilde *.jpg som er lagret med en linux-filtype, kan jeg da lagre det bildet på en diskett/cd også bruke den i windows? Evt. sende en fil på nett til en kompis som bruker win - vil den filen da funke hos han/hun?

Får man un-zippet *.zip filer i linux? (må kanskje kjøre winzip gjennom en emulator da?) Og det samme hvis man skal pakke filer man skal sende el. Kan disse da åpnes i windows?

Hvordan filtyper er best av de forskjellige typene linux bruker? Har lest at FAT32 ikke er optimalt...?

Lenke til kommentar

Tror du blander filtype og filsystem litt her - ganske forskjellige ting :)

Det er ingen problemer å utveksle filer som .jpg .zip

Eneste man kan oppleve er at tekstfiler bruker 3 ulike koder for linjeskift i Unix, Mac og Windows/DOS. Men dette kan enkelt endres, og de fleste editorer støtter glatt alle typene.

FAT32 er ikke verdens beste filsystem akkurat, men det er normalt det beste valget for kompatibilitet på tvers av ulike OS. NTFS støttes dårlig i Linux, og tilsvarende støttes linux-filsystem dårlig i Windows.

Lenke til kommentar

Langbein:

Blander sikkert litt her og der, ikke helt ekspert på dette :D Dvs at filSYSTEM er noe som kun har betydning på den aktuelle maskinen/harddisken...? Og det har ingenting å si for filen i seg selv? Vet muligens dette, men er ikke helt sikker :p

Hvordan filsystem burde man bruke om man kun ønsker at linux skal ha skrive/(lese)-rett på filene? (Hvis man ikke har behov for at windows skal kunne manipulere filene)

Er det lett å pakke/pakke ut .zip i linux? Finnes det eget program for det?

En ting til: Hvis man får superkræsj på linux OS'en og man har alt av filer på en HD med linux-filsystem - er disse like lette å få tak i som om dem var på en egen partisjon i windows? (Men man må installere linux på nytt for å kunne lese/komiere disse filene??)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Fedora Core 2, og der er det iallfall med et grafisk verktøy som kan lese/pakke ut .zip-filer. Du kan også pakke ut fra en terminal, men du behøver ikke gjøre det ;)

Hvis du skal ha et filsystem som bare linux behøver adgang til, kan du bruke ext3/eller reiserfs. selv har jeg bare brukt ext3 og er godt fornøyd med det ;)

Hvis linux-partisjonen kræsjer, og filene ligger på en egen partisjon på harddisken er det like lett å få tak i filene som om tilsvarende hadde skjedd i windows. Det vil si, du kan ikke lese filene i windows uten et spesielt program, så du må eventuelt installere linux på nytt, eller boote opp en live cd som f.eks. knoppix.

Lenke til kommentar
Hvis linux-partisjonen kræsjer, og filene ligger på en egen partisjon på harddisken er det like lett å få tak i filene som om tilsvarende hadde skjedd i windows. Det vil si, du kan ikke lese filene i windows uten et spesielt program, så du må eventuelt installere linux på nytt, eller boote opp en live cd som f.eks. knoppix.

Hvis man da booter med en live-cd, kan man da kopiere filer fra en HD med feks ext3 og over til en HD med FAT32? Det burde vel gå ganske greit?

Lenke til kommentar

Det finnes ext2-drivere for windows som gjør at man kan lese og skrive til ext2-partisjonene direkte i windows. Driveren leser partisjoner formatert i ext3, men man kan da ikke skrive til partisjonen. For ReiserFS må man ha et spesielt program/verktøy for å kunne lese filene i windows. Men ext3/ReiserFS er mye sikrere enn NTFS (New Technology Full of Shit)

Lenke til kommentar

Så det er det samme om man velger ext3 eller ReiserFS? Begge disse er tilgjengelig gjennom mandrake?

Fra første innlegget:

Lurer også på hvor dere får tak i f.eks Mandrake Powerpack 10.1 uten å bestille den fra mandrakestore.com. Finnes det noen vei utenom? Har ikke lyst å betale masse penger på noe som jeg kanskje ikke får til å fungere. Har heller ikke lyst å bare installere "Discovery"-pakken som er gratis i form av .iso. Må man reinstallere hele opplegget hvis man skal oppgradere fra f.eks Discovery til Powerpack?

Lenke til kommentar
Ville valgt ext3 for systemet, og ReiserFS til lagring.

Er ext3 raskere filsystem? Mens ReiserFS er litt sikrere?

På noen områder (prøv å ta en du på et stort tre) er reiser sinnsykt mye kjappere. ext3 er vel kanskje noe sikrere (basert på ext2 som har vært "standard fs" rimelig lenge). Jeg for min del kjører reiser over hele fjøla når jeg installerer på en ny maskin, dvs har begynt å teste xfs i det siste.

M.

Lenke til kommentar

ext3 bygger på ext2, som har vært ute i "evigheter", og er derfor det mest testede filsystemet.

reiser er som oftest kjappere på små filer, mens xfs er på store filer (200mb+ hvis jeg husker riktig).

Hva er det man får i mandrake powerpack som er så stas da? Har aldri brukt mandrake, men gjetter på at man ikke får det gratis uten at man warezer den, noe som er fyfyfy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...