Gå til innhold

Linux og kompatible tastaturer

Anbefalte innlegg

Jeg skal til og kjøpe meg et nytt tastatur nå og tenkte på hvor godt støttet Logitech tastaturene er i Linux? på komplett står det følgende om Logitech Media Keyboard, Sort, PS/2

OS påkrevd Microsoft Windows 98/ME/2000/XP

Eller så har jeg tenkt på

Keytronic KT2001PRO Tastatur, Sort, PS/2

Sistnevnte har ikke noen medieknapper som kan programmeres til spesielle hendelser i operativsystemet slik som det førstenevnte Logitech...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, tror ikke noen av produsentene av tastatur gir ut programvare til Linux.

Jeg bruker LinEAK for å få støttet spesialknappene på tastaturet mitt. Funker helt fint! Sjekk hjemmesiden til LinEAK for støttede tastatur. Logitech er godt støttet. Dersom tastaturet ditt ikke er støttet out-of-the-box er det intet problem å fortelle LinEAK hvilke taster som skal programmeres til hva.

http://lineak.sourceforge.net

Ellers så støtter jo X vanlige 104-tasters tastatur...

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Jeg har logitech internet navigator keyboard. Masse knapper for multimedia og no andre greier. Jeg bruker ikke noen andre knapper enn volum og musikk styring. Og det funker helt fint med xmms-itouch. Hvis du ikke bruker xmms så hjelper det ikke deg så mye kanskje men. Når jeg brukte fluxbox så satt jeg opp alle tastene jeg trengte i en egen fil, og satt de til å utføre kommandoer som å bytte sang eller øke volum, eller ta screenshot osv.

Hadde et microsoft internet etellerannet tastatur før, og det var ikke noen problemer med å bruke ekstra tastene der heller.

Lenke til kommentar
tullete svar... ikke alle som har samme preferansene som deg stigjel...

Det er ikke et tullete svar. Jeg har prøvd en del tastatur med ekstraknapper, og de er ikke noe behagelig å skrive på. Kjøpte meg KT1000, og det er kanskje det beste tastaturet jeg har skrevet på. Det er mye bedre enn de "ergonomiske" tastaturene jeg har vært borti. Dessuten er det råbillig.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti et mere behagelig tastatur enn logitech tastaturet jeg bruker nå. Og spesielt de billige jeg har vært borti har bare vært harde og vonde å bruke. At det i tillegg har ekstra knapper som jeg kan utnytte kommer som en god bonus. Skjønner ikke hvorfor det ikke er vits med ekstrataster? Jeg bruker de hele tiden!

Lenke til kommentar
Jeg mener at tastatur er noe som bare skal fungere idet man kobler det til. Tastatur er ikke noe man skal bruke krefter på å konfigurere riktig. Og KeyTronic har skjønt noe andre, f.eks. Logitech ikke har: Det enkle er ofte det beste.

Ja, jeg bare kobler det til også funker det med en gang. Hvis jeg vil bruke ekstra funksjoner, så kan jeg det. Jeg velger å gjøre det fordi det er praktisk. Hvis jeg lar være så virker det som et hvilket som helst annet tastatur.

Lenke til kommentar
Jeg mener at tastatur er noe som bare skal fungere idet man kobler det til. Tastatur er ikke noe man skal bruke krefter på å konfigurere riktig. Og KeyTronic har skjønt noe andre, f.eks. Logitech ikke har: Det enkle er ofte det beste.

Ikke alle som er enige med deg i dette, og det har du tydeligvis vanskelig for å forstå. Personlig synes jeg Keytronic-tastaturene er noe av det dårligste på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg har ennå tilgode å støte på et tastatur som ikke støttes direkte av linux uten spesialdrivere.

Jeg regner selvfølgelig usb-tastaturer som støttet, ettersom usbhid er standard.

Selv har jeg et "noe bloated" tastatur fra logitech (Internet Navigator SE), men jeg har aldri vært borti et bedre tastatur å skrive på.

Tidligere når jeg brukte windows så ble jeg raskt avhengig av spesialtastene for bl.a nettleser og musikkstyring, men ettersom jeg ikke har giddet å satt opp dem i linux (ennå), så vendte jeg meg raskt fra dem.

Det eneste jeg hadde hatt bruk for er musikkstyring, så jeg får se om jeg gidder å sette det opp.

Lenke til kommentar
Jeg har ennå tilgode å støte på et tastatur som ikke støttes direkte av linux uten spesialdrivere.

Jeg regner selvfølgelig usb-tastaturer som støttet, ettersom usbhid er standard.

Selv har jeg et "noe bloated" tastatur fra logitech (Internet Navigator SE), men jeg har aldri vært borti et bedre tastatur å skrive på.

Tidligere når jeg brukte windows så ble jeg raskt avhengig av spesialtastene for bl.a nettleser og musikkstyring, men ettersom jeg ikke har giddet å satt opp dem i linux (ennå), så vendte jeg meg raskt fra dem.

Det eneste jeg hadde hatt bruk for er musikkstyring, så jeg får se om jeg gidder å sette det opp.

LinEAK funker i alle fall utmerket til det tastaturet, og det er meget enkelt å sette opp.

Lenke til kommentar

De rene KeyTronic tastaturene er støttet fullt ut i linux. Her trengs ikke oppsett, bortsett fra å fortelle systemet hvilket språk tastaturet har (for oss er det som regel norsk). Men det må man uansett.

Lenke til kommentar

Litt relatert til dette lurer jeg på om det er noen trådløse tastaturer gjerne i en tatatur + mus pakke som ikke har så alt for mange ekstra knapper? Jeg ønsker meg et trådløst tastatur som virker under Linux og ikke er for stort. En del av de tastaturene jeg har sett i butikken ligner mest på flytebrygger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...