Gå til innhold

Er alt dette unyttig

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om dere synes om alt dette egentlig er unyttig. Webdesign og slikt. Hadde det vært ca 10 år siden hadde det jo ikke vært noe problem for da skrek jo IT bransjen etter utanende designere men nå er det en bransje som synker. Storre firmaer kutter ned på folk og gjør driften mer effektiv. Kun de beste overlever i denne harde bransjen. Trenger Norge folk som oss som designer. Det er jævlig artig og jeg selv vil studere IT men er det bortkastet? Kan jeg være sikker på en jobb uten minstelønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, selv om jeg digger å drive med webdesign er det ytterst usikkert at jeg vil satse på en karrière som webdesigner. Jeg tror at de som klarer å leve av dette enten a) har medfødte designerevner, og mestrer å lage de mest fabelaktige kunstverk (2advanced, f.eks.), eller b) klarer å lure kundene sine til å betale 20000 kroner for tabellsuppe og Times New Roman.

For min del så vil jeg nok drive med webdesign som en hobby i lang tid fremover. Men karriere som webutvikler? Tviler sterkt. Som du sier er nok markedet for usikkert til å satse på webutvikling alene som karrière i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jobbmarkede svinger jo, så du kan ikke være sikker på om du får deg jobb eller ikke. Jeg vet bare at en som gikk på NITH ikke fikk jobb å begynte på UiO og fikk seg jobb. Du må bare sørge for å være bedre enn de andre med andre ord:p

jobbmarkede svinger jo for alle typer jobber, er ikke bare IT-bransjen. Selv om den er mer ustabil enn andre fordi IT er en luksus i forhold til så mange andre jobber som vi trenger, som feks. leger.

I it-bransjen er det også snakk om store summer, noe som gjør at jobben er mer usikker enn mange andre.

EDIT: typo

Endret av Thurloc
Lenke til kommentar
Ja det er vel best å holde det som en hobby. Men noen som skal/holder på/har utdannet seg til noe innen IT?

Tja, jeg driver på med Bachelorgrad i Mediemanagement for tiden. Det innebærer litt medieproduksjon (lage websider, brekke om bøker, annet grafisk materiale) og litt administrasjon og ledelse (organisasjonskulturer, kvalitetssystemer). Det het tidligere Grafisk Ingenør, om det sier noen litt mer (noen modifikasjoner innen penum).

Selv har jeg ingen planer å jobbe som webdesigner, men vertfall noe innen media. Om det er lurt å satse på vet jeg ikke, men jeg velger utdanning utifra det jeg liker, ikke hva jeg kan tjene penger på. Det tenkte jeg før, da jeg skulle bli oljeplattformarbeider eller siviløkonom. Man kommer til et punkt der man finner ut at å gi så mye av sin tid til noe som ikke passer deg, så skjønner man at man kanskje bør tenke litt mer. Det har jeg gjort.

Akkurat å spesialisere seg innen webdesign dersom man ikke er et genialt naturtalent, er ikke noe jeg vil anbefale. Det finnes heller ikke spes mange studier som omhandler bare dette, heller..

Mange mediebedrifter har det slik at man jobber med variert materiale. At man kanskje lager en annonse en dag, mens grafikk til en webside en annen.

Lenke til kommentar
Hva med i Oslo?

Hva med hva..?

Westerdahl er vel i Oslo..

Utenom det tror (merk; tror) jeg ikke det finnes spes mange medieutdanninger i Oslo..

Volda har, Gjøvik, Stavanger (TV-produksjon, noe jeg søkte, men snittet her ligger på 6.5 ellerno), pluss noe i agder. Det var de jeg vurderte når jeg skulle søke (tror jeg igjen).. Mulig det finnes noen jeg ikke har tatt med.

I tillegg kan du gå på Noroff Instituttet. Det er privateid og koster kroner 80.000 i året å gå der.. Jeg skulle egentlig gå på Bachelor of Multimediasystems i Stavanger, med fordypning i TV-produksjon, men fant ut at det var dyrt og hadde dårlig rykte.

Nå etter jeg ikke valgte Noroff i Stavanger er jeg enda mer glad, snakker med min mormor her om dagen, da hadde hun lest i avisen at elever på Noroff i Stavanger drev å vurderte å saksøke Noroff pga dårlig opplæring og lærere..

I tillegg ble jeg anbefalt å ikke gå der av folk her på forumet (bla. HalTan, enzo og enden), det var litt fint.. :love:

Lenke til kommentar
(...) Det innebærer litt medieproduksjon (lage websider, brekke om bøker, annet grafisk materiale) og litt administrasjon og ledelse (organisasjonskulturer, kvalitetssystemer). Det het tidligere Grafisk Ingenør, om det sier noen litt mer (noen modifikasjoner innen penum).

Godt nok svar?

BI - er ikke det bare økonomi..?

Lenke til kommentar

BI har ikke Medieutdanninger mener jeg å huske.. De har innen økonomi og markedsføring.

UiO har vel et lite utvalg.. Medievitenskap og Digitale Medier pluss noe mer (litt usikker her også)..

Prøv:

www.bi.no

www.uio.no

(mulig feil adresse, gidder ikke sjekke :) )

Edit: Om du vil ha oversikt, gå på www.samordnaopptak.no, finn studieoversikt, der kan du sortere etter emner, og i tillegg søke (om du legger inn ordene medie/media/grafisk osv tipper jeg du finner noe)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...