Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er master browser?

Anbefalte innlegg

The browser was unable to retrieve a list of servers from the browser master \\pcnavn on the network \device\netBT_Tcpip_{MASSE TALL}. the data is the error code.

Dette er det som står i event viewern. Skjer på alle terminalserverene.

Den såkalte "masterbrowseren" serveren prøver å nå er en elevpc som absolutt ikke skal kjøre servertjenester.

Foreløpig har jeg ikke funnet ut hva den gjør galt, men har mistanke om at nettet blir tregere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man har et domene/arbeidsgruppe så er en maskin alltid en "master browser". Den inneholder en cache over alle maskinene i gruppen/domenet.

Hvilken maskin som er master browser kan endre seg hele tiden hvis man ikke har en domeneserver, det foregår en "election" ved faste intervaller, og da kan hvilken som helst

maskin i arbeidsgruppen vinne "valget". Hvis maskinen som vinner dette valget blir slått av, og det ikke er foretatt noe nytt valg enda så vil du få meldingen du beskriver.

Konklusjon: arbeidsgrupper og browsing av nettverk fungerer best når du har en domene-server, eller en samba-server som er satt opp til å vinne dette valget.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noe domene ennå.. Men dette er kanskje enda en grunn til å skaffe seg det. Men Denne feilmeldingen hadde vi ikke før, kom plutselig nå i det siste. Vet du hva som kan utløse den?

Sist men ikke minst.. Samba? Linux? Ingen tjenester i MS som kan gjøre samme jobben uten domene.

Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget mitt så skrev jeg hva som kan utløse den. Mulig man kan legge til noe i registeret på en vanlig windows-maskin for å få den til å vinne valget, men dette vet jeg ikke noe om. Den mest stabile maskinen med mest oppetid på nettverket burde være master browser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...