SpinNdre Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Colgate har jeg hørt skal være bra Etter det jeg kjenner til består tannkrem av største parten kalsium (kalk) og vann. Vann leder varme greit nok, men kalsium er jeg mer usikker på, så jeg tror nok AS5 vil være en god del bedre (sølvpartikler). Uansett tørker tannkrem ut Lenke til kommentar
atrax Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Tannkrem leder nok varme bedre enn luft, så en forbedring vil nok merkes. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 men går for as5 jeg Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Man skal smøre et lag med pasta på kjernen til prosessoren!Jeg brukte en flat skrutrekker, men man må være forsiktig så man ikke skader kjernen!! på f.eks P4 vil jeg tro at man smører pasta på hele overflaten til prosessoren. har "bare" vært borti AMD Prosessorer av 32 bit's typen ikke hør på det han sier der.. IKKE bruk noen form for metall til å smøre utover.. Forøvrig.. hvis du leser i manuel til artic silver 5 om hvordan den skal smøres ut, står det at du skal ta 1-3 dråper midt på kjernen, og sette på kjøleren.. da "smører" goopen seg ut selv til et jevnt og fint lag over en periode av 24-72 timer Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det er ikke noen vits i å smøre pasta på hele varmesprederen til P4-prosessoren. Det er bare et lite område i midten av varmesprederen hvor selve kjernen ligger som det har noe for seg å smøre på pasta. Regn ca. 1x1cm i midten, og smør på termisk pasta (veldig tynt lag). Det skulle holde. Det vill jeg påsta er feil. Varmesprederen på P4, er det for å spre varmen i fra kjernen som riktignokk ligger i midten utover ett større område. Pastaen er for å utjevne de microskopisken ujevnhetene i varmespredere, har du dermd ikke pasta utover hele vamepsrederen vil eftekten der ute bli dårligere enn om du hadde hatt utover hele. Derfor er det anbefalt å ha utover hele istede for midten Hvis du bare har et tynt lag i et område midt på varmesprederen, vil dette mye lettere bli skviset utover når kjøleren settes på, og da bli enda tynnere. Har du pasta over hele varmesprederen, er det mye verre å få hele det store laget til å være jevnt og fint. Så å si all varmen går rett gjennom varmesprederen og opp i kjøleren, det er minimalt som finner veien ut i utkantene av varmesprederen. Dessuten sparer du på dyrebar termisk pasta. Jeg bruker denne metoden selv med stor suksess på en P4 Prescott [email protected], og den er som kjent en passe varm CPU. Den går fint opp til 3.6 GHz også, men NB har ikke god nok kjøling til at jeg kan kjøre stabilt på den hastigheten. en as5 tube holder til typ 10-40 cpu'er.. så "dyrebar" er den ikke med tanke på at den bare koster 80 kr... forøvrig.. as5 vil dele seg jevnt utover kjernen etterhvert, pga trykket fra kjøleren, og varmen som blir produsert gjør den mye mer lettflytende Lenke til kommentar
atrax Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Forøvrig.. hvis du leser i manuel til artic silver 5 om hvordan den skal smøres ut, står det at du skal ta 1-3 dråper midt på kjernen, og sette på kjøleren.. da "smører" goopen seg ut selv til et jevnt og fint lag over en periode av 24-72 timer Og folka på Tom's Hardware Guide trykker en ertestor klump pasta på prosessoren, og slenger kjøleren på. Det betyr ikke at det er korrekt for det. Ja, man skulle tro at de folka hadde peiling. Om du smører et tynt lag på kjernen som igjen blir skviset utover av kjøleren, vil dette laget naturligvis bli tynnere enn om du har en stor dråpe midt på og setter kjøleren på uten å fordele dråpen først. Men dråpemetoden er mer idiotsikker. Hva leder varme best? Luft, termisk pasta eller metall? Tenk over hva hensikten med termisk pasta egentlig er: Enten ligge som et lag mellom varmeflate og kjøler, eller fylle igjen minimale luftrom mellom varmeflate og kjøler. Den optimale løsningen er at varmeflaten og kjøleren begge er 100% plane, og slik unngå å bruke termisk pasta i det hele tatt. Endret 3. november 2004 av atrax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå