petterg Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Om man bruker mobiltlf å går inn på mobilhandel, vet webserveren der hvilket telefonnummer man wapper fra. Hvordan vet den det? Jeg skulle gjerne hatt en automatisk telefonnr-til-brukernavn mapping, slik at folk slipper å skrive brukernavn når de skal logge inn på siden min. Noen løsning på dette? Lenke til kommentar
jrz Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 det blir vel litt vanskelig siden wap/gprs ting fungerer som en gateway? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Men det må da være mulig siden det fungerer for mobilhandel! hvordan? Lenke til kommentar
jrz Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 identifiserer de direkte med mobilnummer? *finne ut av* Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Aner ikke, er det jeg gjerne skulle likt å vite. Det er mulig de har tilgang på en eller annen info hos telenor/netcom som kan knytte utgående portnummer på gateway til abbonement, eller noe slikt. Utfra et personvern perspektiv burde det ikke være mulig å identifisere en wapbrukers telefonnummer - tenk på hvordan det KAN missbrukes! Lenke til kommentar
jic Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Jeg lurte på det samme. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314419&hl= linken til emne som jeg startet. Løsningen blir du får opp ipen til hvilken mobil personen bruker. Så kan du bruke vanlig ip for å finne ip til bruker der får du opp hvem som er operatør. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Nå hjelper det meg lite å vite at det er en nokia 6610 med telenor abbonenment som ikke er utenlands som kommer inn på siden! Da ville minst 4 av brukerene + meg selv bli identifisert som samme person. Og når de forsvant utenlands ville alt stoppet. Jeg må vite telefonnummer, eller evt IMEI for å kunne gjennomføre dette. Lenke til kommentar
jic Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Jge ville også ha en slik script, men nærmeste hvor jeg kom til hit. Hvis du finner en måte så vil jeg gjerne se åssen det går ann Googlet litt og fant denne innelgget i et forum. http://forums.devshed.com/t96562/s.html Endret 9. november 2004 av jic Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 HTTP_X_MSISDN = 35850xxxxxxx HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,10.80.1.169,35850xxxxxxx,unsecured Det skjer i hvertfall ikke med telenor. HTTP_X_MSISDN kommer ikke fram til server. Strippes av telenor gateway? HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,unsecured mangler telefonnummer der... Lenke til kommentar
suslux Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 HTTP_X_MSISDN = 35850xxxxxxx HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,10.80.1.169,35850xxxxxxx,unsecured Det skjer i hvertfall ikke med telenor. HTTP_X_MSISDN kommer ikke fram til server. Strippes av telenor gateway? HTTP_X_NETWORK_INFO = GPRS,unsecured mangler telefonnummer der... Når kunden kobler opp til Internett via telenor er det nærliggende å tro at telenor kjenner igjen sin egen (MSISDN) og derfor kan benytte dette f.eks i kjøp med MobilHandel. For å ikke utlevere kunden slipper de sikkert ikke igjennom slik info i GW ut til Internett, eller hva? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Når kunden kobler opp til Internett via telenor er det nærliggende å tro at telenor kjenner igjen sin egen (MSISDN) og derfor kan benytte dette f.eks i kjøp med MobilHandel. For å ikke utlevere kunden slipper de sikkert ikke igjennom slik info i GW ut til Internett, eller hva? Det er akkurat det jeg frykter også. Dvs det er godt de tenker personvern, men hadde vært kjekt med en unik id som var knyttet til abbonementet - ikke nødvendigvis telefonnummeret som 'hvem som helst' kan klare å knytte opp mot et navn. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hva med å bruke brukernavn/passord og cookies (hvis det støttes) slik man gjør ved vanlig browsing? Wap'ing er like (u)naturlig knyttet til mobilen som en surfer er knyttet til sitt telefonabonement ved modem/isdn-oppkobling. Mange surfere bruker ikke modem/isdn lengre. Hva om en person sitter med en mobil-emulator på en pc og rutes gjennom en gateway til en wap server? Der er det ingen mobil inni bildet engang. Lenke til kommentar
suslux Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hva med å bruke brukernavn/passord og cookies (hvis det støttes) slik man gjør ved vanlig browsing? Helt enig med Torbjørn her. Tror dette er eneste mulighet. Det er vanlig at brukeren kan skrive inn brukernavn&passord i wapurl-en slik at de gis automatisk innlogging. Kanskje du kan få til det? f.eks wap.minhjemmeside.no/?cmd=login&userid=skrivbrukernavn&password=skrivpassord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå