Gå til innhold

NTFS eller FAT32?

Anbefalte innlegg

Nu har jeg fått meg XP Pro, og skal legge inn det og formatere disken min.

Har kjørt W2k på FAT32 partisjon frem til nå.

Så begynte jeg å lure litt da, skal jeg fortsette med FAT32 eller sette opp NTFS?

Det jeg egentlig lurer på er da:

-Har det noe å si i spill om det er NTFS eller FAT32?

-Er det noen programmer som ikke virker i NTFS?

-Hvis jeg setter opp maskinen i et nettverk, og de andre maskinene kjører f.eks. FAT32 - vil det da bli problemer? Vil jeg kunne gå inn på andre maskiner i et nettverk som har FAT32 og vil da de finne meg hvis jeg har NTFS?

Sånn jeg har skjønt det er NTFS sikrere og ikke mye hastighetsforskjell fra FAT, så egentlig burde jeg vel legge inn på NTFS, men jeg gjør ikke det før jeg vet 100% hva jeg går til.

Plz svar fort, vil legge inn XP fort fort fort :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ikke så stor rolle egentlig.

Alle spill og progs funker fint med begge.

Med NTFS kan du sette rettigheter på filer og mapper.

Fat32 er mer bakoverkompatibelt. Feks, vil du ikke få tilgang til en NTFS partisjon hvis du booter med en dos-diskett.

Lenke til kommentar

Gå for NTFS! Dette filsystemet har mye større sikkerhet mot datatap enn FAT32 hvis f.eks maskina di ikke avsluttes riktig (strømbrudd, bruk av resetknapp osv.). Forskjellen på ytelse er marginal, _KANSKJE_ klarer du å måle litt høyere ytelse for FAT32 med benchmarkingprogrammer men aldri i livet om du merker forskjell i praksis.

Husk at hvis du kjører multiboot oppsett med f.eks Windows 98, vil ikke partisjonene som har NTFS være tilgjengelig fra nevnte OS.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 16:17, Lakesis skrev:

Ikke noe nevneverdig forskjell.

Quote:

Nei

Quote:

-Hvis jeg setter opp maskinen i et nettverk, og de andre maskinene kjører f.eks. FAT32 - vil det da bli problemer? Vil jeg kunne gå inn på andre maskiner i et nettverk som har FAT32 og vil da de finne meg hvis jeg har NTFS?

Du vil kunne se alle med FAT32, men folk med Win9x vil ikke kunne se dine filer uten 3rd party program. NT baserte OS som XP og 2000 vil kunne se dine filer uansett om de/du er FAT32/NTFS.

Maskinene vil "finne" hverandre uansett filsystem og OS.

Quote:

Sånn jeg har skjønt det er NTFS sikrere og ikke mye hastighetsforskjell fra FAT, så egentlig burde jeg vel legge inn på NTFS, men jeg gjør ikke det før jeg vet 100% hva jeg går til.

Velg NTFS det er framtida. Fordelene med NTFS er tatt opp X antall ganger før. Søk i forumet dersom du vil finne mer info om FAT32 vs NTFS

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 16:31, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Du vil kunne se alle med FAT32, men folk med Win9x vil ikke kunne se dine filer uten 3rd party program. NT baserte OS som XP og 2000 vil kunne se dine filer uansett om de/du er FAT32/NTFS.

Vet ikke om jeg misforstår deg her, Anders, men pc'ene med Windows 98/ME vil selvsagt kunne aksessere filer som ligger på en NTFS-disk via nettverket. Lokalt (ntfs-disk i maskin med 98/ME) vil det ikke fungere.

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-05-23 16:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-05-23 16:31):

Quote:

Ikke noe nevneverdig forskjell.

Quote:

Nei

Quote:

-:- Folk med win 9x vil kunne se filer som ligger på en NTFS disk i nettverk. Dette vet jeg fordi jeg har testet det.

Quote:

Velg NTFS det er framtida. Fordelene med NTFS er tatt opp X antall ganger før. Søk i forumet dersom du vil finne mer info om FAT32 vs NTFS

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 16:51, borre skrev:

Vet ikke om jeg misforstår deg her, Anders, men pc'ene med Windows 98/ME vil selvsagt kunne aksessere filer som ligger på en NTFS-disk via nettverket. Lokalt (ntfs-disk i maskin med 98/ME) vil det ikke fungere.

du misforstod ikke det som stod der nei, bare jeg som surrer litt. Ble litt mye bruk av backspace osv :wink:

Olsen: Les signaturen min og følg linken om quoting på usenet. Det er unødvendig å quote så mye når du bare svarer på en liten del av det. Sørg også for at quote koden av avslutta før du kommer med svaret. Forøvrig har du (som jeg også skrev til borre) helt rett i det du kommenterte.

-BBcode har en quote tag. Bruk den!

-Quote kun det som er relevant

-Ikke quote quota tekst

-Om quoting(usenet)

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-05-23 17:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-05-23 17:01):

Olsen
: Les signaturen min og følg linken om quoting på usenet. Det er unødvendig å quote så mye når du bare svarer på en liten del av det. Sørg også for at quote koden av avslutta før du kommer med svaret. Forøvrig har du (som jeg også skrev til borre) helt rett i det du kommenterte.

Beklager, skal skjerpe meg. Hadde skole, så jeg hadde lite tid.

Lenke til kommentar

Quote:

hehe...Fat32 er nyere enn NTFS:)

(eller tar jeg grundig fil nå?)

mener at fat32 kom med win98(97/98)

og NTFS med NT litt før

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-23 18:47, Ritz skrev:

hehe...Fat32 er nyere enn NTFS:)

(eller tar jeg grundig fil nå?)

mener at fat32 kom med win98(97/98)

og NTFS med NT litt før

Tja, det du sier er sånn halvveis riktig. Windows2000 og WindowsXP bruker NTFS v5 som er nyere enn FAT32. Det opprinnelige NTFS filsystemet(kom tidlig på '90 tallet) er som du sier eldre enn FAT32, men det opprinnelige FAT systemet er så gammelt som 1977. Litt om NTFS

FAT32 kom høsten 96 altså finner du FAT32 på noen Win95B maskiner. Litt om FAT32

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...