Gå til innhold

Fjerne vifte på hovedkort? Er det trygt?

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den absoultt mest lydløse viftebaserte kjøleren er denne :

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS6000CU

Den kjøleren så meget interessant ut. Men jeg skjønte ikke helt hvordan den fungerte... Henger viften på siden eller? Har du link til bilde/test eller noe? Vil den holde en AMD XP1800+ på en ok temperatur? Vil den funke på de nyeste prosessorene også? (skal snart kjøpe ny pc)

Edit: Fant mer info om den HER. Den er jo for pokker helt genial! :w00t:

Ang. fjerning av chipset vifte: Jeg skal eksperimentere litt nå. Tester først uten, men har funnet frem en kjøleribbe fra en gammel AMD-K6 prosessor, som jeg skal prøve å feste.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Ville nok heller gått for en CNPS7000BCU kjøler

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000BCU

Den er definitivt verd en hudrings ekstra. Har hatt begge de to forskjellige kjølerne og kan si at hvis du er meget var for støy vil du definitivt merke forskjell!

CNPS6000 kjøleren er oprinnelig lagd for PIII og hvis ikke vifta står på nesten max kjøler denne meget dårlig (60 grader +)

Lenke til kommentar

KongeFisk: Lager den kjøleren mindre støy?

Som jeg har nevnt er ikke kjøleevnen spesielt interessant for meg, da jeg ikke har overklokket noe. Det er jo helt uvesentlig om CPU'en har temp på 20 eller 50 grader. Så lenge CNPS6000 kjøler nok til at ikke tempen blir kritisk, er det mer enn godt nok. Og jeg regner egentlig med at den klarer det, når det står at den funker på amd XP?

Har testet å fjerne viften på chipset-brikken nå. Den blir varm, men jeg svir liksom ikke fingen når jeg tar på den... satt ribben min på den, og den blir passelig varm. Ribben til CPU'en er mye varmere. Er det trygt å ta av ribben? Er det sannsynlig at jeg vil få beskjed i form av crash/ustabilt system før noe blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Ville nok heller gått for en CNPS7000BCU kjøler

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CNPS7000BCU

Den er definitivt verd en hudrings ekstra. Har hatt begge de to forskjellige kjølerne og kan si at hvis du er meget var for støy vil du definitivt merke forskjell!

CNPS6000 kjøleren er oprinnelig lagd for PIII og hvis ikke vifta står på nesten max kjøler denne meget dårlig (60 grader +)

Dette er jeg rett og slett ikke enig i. Hvis man ser på rene data-målinger av disse kjølerne er det ikke stor forskjellen i kjøleevne. I hvertfall ikke i følge Zalman selv. Begge kjølerne kan kjøres på laveste viftehastighet på alle prosessorer, og ingen av de produserer (hørbar) viftestøy i laveste hastighet. MEN på 7000-serien har de driti på leggen og montert vifta -tadaaa- på kjølelementet. Og det høres. Mekanisk støy fra vifta forplanter seg og høres. Jeg ble kjempeskuffet når jeg prøvde 7000-kjøleren. Men den kjøler utrolig bra - det skal den ha :-) Kanksje den optimale løsningen er å pelle av vifta på en 7000-kjøler og bruke viftebraketten fra 6000-serien? Den selges løst under navnet FB-123.

Jeg håper det kommer et 754/939/940 feste til CNPS6000, ellers kommer jeg til å prøve en SLK600 kjøler med FB-123 braketten. istedenfor.

Den omtalte motorstøyen fra vifter jeg maser om hører du selvsagt ikke så godt før alt annet er musestille; dvs både disker, skjermkort, chipset og power må må kjøles på en "lydløs" måte og bidra med lite eller ingen egenstøy. Da blir plutselig tidligere ubetydlige støykilder hørbare - og plagsomme :-D

Lenke til kommentar
Ang. fjerning av chipset vifte: Jeg skal eksperimentere litt nå. Tester først uten, men har funnet frem en kjøleribbe fra en gammel AMD-K6 prosessor, som jeg skal prøve å feste.

Tja, med litt tilpasning med baufil og termisk lim holder nok det lenge :-)

Lenke til kommentar

Hm. Jeg har en P3 1,2Ghz med en CNPS6000 uten vifte i det hele tatt, så her følger jeg deg ikke helt. På en annen boks med dual XP1800 cpu'er har jeg to CNPS6000 med kun en vifte på deling på laveste hastighet - ikke noe temperaturproblemer på noen av maskinene. Kommer nok mye an på luftstrømmen/luftutskiftningen i kabinettet.

Endret av -x-
Lenke til kommentar

Hadde min CNPS6000 på en XP1800+ og hadde stort sett temp på rundt 60, når jeg tok på kjøleren var denne også meget varm.

Når jeg ser ut fra de erfaringene som kommer fram her kan det tyde på at jeg hadde en særdeles varm CPU :blush: .

Det skal dog sies at den var utrolig stabil.

Vil stå på mitt når det kommer til 7000 kjøleren. Etter min oppfatning kjøler denne MEGET bra og støyer minimalt. På en hvilken som helst XP prosessor kan vifta kjøres på det laveste og da er den knapt hørbar.

Hvis systemet lar seg kjøre på 6000 kjølern på laveste hatighet vil jo det være det beste valget med henhold til pris. Så lenge vifta går på min. er den nesten helt lydløs.

Lenke til kommentar
Hvor kritisk er den viften som er på bildet? Viften min er sånn halvveis ødelagt, så lyden varierer hele tiden noe som er fantastisk irriterende :hrm:

Ikke mindre irriterende er det, når jeg finner ut at den viften er faktisk et av de mest bråkete elementene i hele PC'en. Den lille viften, ja.

jeg har hatt akkurat samme problem som deg; den lille vifta på hovedkortet tok mer eller mindre kvelden og bråkte noe jævelig til tider (hvis jeg dyttet litt på den så gikk den bra et par dager, for så å bli like ille igjen).

min løsning var rett og slett å dra ut strømkabelen til viften og legge den litt pyntelig, og leve videre i stillhet. dette var for et halvt år siden, og hovedkortet fungerer fortsatt som en drøm, så jeg antar at det ikke skader noe særlig. ingen varmeøkning registrert, og ingen nye vifter satt inn. :)

Lenke til kommentar

Jeg har denne http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=A1889&toc=3810

pluss en Papst 12 cm vifte (21 Db) som jeg har en regulator på. Regulatoren har jeg stilt inn slik at jeg ikke hører lyd. Dette funker supert og er "helt" stille nr PCn er under bordet. På chipset har jeg passiv kjøler. Selv om det er stille og alt er stabilt kan temp bli farlig høy, noe jeg tror skyldes hovedkortets noe dårlige temp følere.

Kan nevne at jeg har papstvifter i fornt og bak+ skiftet til papst vifte i PSU og termoregulator på PSU vifte. Systemet mitt er stille, det er diskene som "bråker" mest... diskene er stillegående 7400 rpm disker fra segate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...